افطاری» و «زیارت امام رضا» به عنوان آثار ملی ایران به یونسکو رفتند، و باز هم سر یلدا و مهرگان و سده و … بی کلاه ماند»

 

امروز قائم مقام وزیر میراث فرهنگی و گردشگری  از ارسال سه پرونده «میراث ناملموس ایران» برای جهانی شدن به یونسکو خبر داد. هر سه ی این «میراث» مذهبی ـ اسلامی هستند و باز همچنان از فرستادن میراث های ملی ایرانیان برای جهانی شدن خودداری شده است.

آثاری که امسال برای یونسکو فرستاده اند (تا یکی از آن ها انتخاب شود) عبارتند از:«افطاری ماه رمضان»، «زیارت رضوی ـ امام رضا»، و تذهیب (نوعی دست نویس که بیشتر برای زیباترکردن خطوط کتاب های مذهبی یا قرآن به کار می رود).

معاون میراث‌فرهنگی حکومت اسلامی با خوشحالی گفت: «فرستادن پرونده افطاری به یونسکو در بهار ۱۴۰۱ با روزهایی که به پیشواز ماه مبارک رمضان می‌رویم، اتفاق بسیار فرخنده‌ای است»*

او درباره تذهیب هم آن را «هنری ایرانی‌ ـ اسلامی» خواند که می تواند «ان شاالله » با کشورهای دیگر به صورت مشترک جهانی شود.

ایشان همچنین درباره پرونده “زیارت رضوی” نیز گفت: «زیارت رضوی پرونده ملی ایران است و به دلیل اهمیت و شرایط خوب پاسداری از این سنت فرهنگی ناملموس، به منظور ثبت در فهرست برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو تدوین شده است.» او سپس افزود «پرونده زیارت رضوی با عنوان برنامه پاسداری برای ارتقاء میزبانی از زوار رضوی، برنامه‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی ناملموس است که به شرح اقدامات و برنامه‌های اجرایی کشور برای پاسداشت سنت زیارت حضرت رضا (ع) می‌پردازد».

***

بنیاد میراث پاسارگاد امیدوار است که سازمان یونسکو و کشورهایی که به این نوع جهانی شدن رای می دهند بدانند که هنوز آثار بزرگ و با ارزشی چون یلدا، مهرگان، چهارشنبه سوری، سیزده به در، سده، آب پاشی تیرگان، و ده ها آیین های زیبای  دیگر برای ایرانیان (با هر مذهب و مرام و عقیده ای) وجود دارد که می توانند در لیست جهانی قرار بگیرند و متاسفانه به دلیل تبعیض فرهنگی حکومت اسلامی نسبت به آثار تاریخی و میراث فرهنگی غیرمذهبی، حتی به ثبت ملی نیز نرسیده اند.

حکومت اسلامی به دلیل تقاضاهای مکرری که دوستداران میراث فرهنگی برای ثبت جهانی یلدا داشته اند، با تزویر و دروغگویی ابتدا اعلام کرد که یلدا و خوش نویسی را برای سال 2020 به یونسکو می فرستد.ولی بعد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه :«هر کشوری برای ثبت میراث ناملموس به صورت مستقل و ملی در یونسکو  فقط یک سهمیه سالانه دارد»، به خبرنگاران گفت: « به دلیل اینکه ترکیه هم یک پرونده مستقل و ملی برای خوشنویسی و کشورهای عربی هم یک پرونده جداگانه به یونسکو ارسال کرده اند، حساسیت بیشتری برای ثبت جهانی این هنر ایجاد شده و ما خوش نویسی را انتخاب کردیم.» او در مقابل اعتراض دوستداران میراث فرهنگی ایران گفت: یلدا را برای سال 2022 به یونسکو خواهند فرستاد که می بینیم باز « افطاری، زیارت رضوی و تذهیب» را به یونسکو فرستاده اند. و طبیعی ست که ایرانیان فرهنگ دوست اگر که نمی توانند بیش از این صدایشان را بلند کنند؛ اما انتظار هم ندارند سازمان آموزشی یونسکو نسبت به این نوع «تبعیض های بزرگ فرهنگی» بی توجه باشد.

 

تا کنون آثاری که به نام ایران ثبت جهانی شده است این ها هستند:

نگاره / تعزیه/ ورزش زورخانه ای/ موسیقی بخش های خراسان شمالی/ قالی فارس/ قالی کاشان/ دانش لج/ نقالی/ قالی شویان عاشورا/ نوروز (همراه با تعدادی از کشورهای دیگر)/ نان لواش(همراه با چند کشور دیگر)/بازی چوگان/کمانچه (با دیگر کشورها)/ دوتار/ نگارگری ایرانی(همراه با دیگر کشورها)/ خوش نویسی.

بنیاد میراث پاسارگاد

——————————————————–

*ایران 3 پرونده میراث ناملموس به یونسکو فرستاد

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

کتاب ناانسانیت هدیه ای برای کمک کنندگان به اوکراین

Read Next

بازدید کنندگان نوروز 1401در تاق بستان