تورج دریایی و معاون فرماندار عرب داراب – دکتر مسعود امیر خلیلی

 

یک سکه عرب – ساسانی از حجاج بن یوسف ( سال 703 ) در استان فارس ضرب شده، در کنار سکه حجاج نام منصور به معنی پیروز دیده می شود.

سکه عرب – ساسانی با نام منصور

به نقل از تورج دریایی فرماندار عرب به منصور خود مختاری داده بود.

I would like to suggest that Mansur was a member of a local elite and that al-Hajjab

  1. Yusuf may have given autonomy to Mansur.

دریایی ادامه می دهد که منصور از یک خانواده ایرانی به سمت معاون فرمانداری داراب انتخاب شده بود.

It is possible that Mansur was also a sub-gevernor of Darabgerd…..Mansur, who was from an iranian family. ( 1)

به نقل از ریکا گیزلن، سکه شناس فرانسوی و منبع خبری دریایی، واژه عربی منصور به معنی پیروز می تواند هم اسم باشد و هم یک صفت، مانند واژه پیروز ایرانی که هم اسم یک پادشاه ساسانی است و هم به معنی پیروز :

A similar example is the arabic word mansur which means ” the victorious ” and can be understood as either a proper name, or attribute, this also applies to its iranian equivalent peroz, which is well known as the proper name of a Sasanian king, but can also have the general meaning of ” victorious.

: این سکه شناس ادامه می دهد” به نظر می رسد که لغت منصور یک تبلیغ است”

it seems more appropriat to interpret the word mansur in term of propaganda ( 2(

منصور یک شخصیت مذهبی ( منجی ) بود و نه یک شخصیت تاریخی ( حقیقی).
در دانشنانه اسلام ( Encyclopaedia of Islam ) به منصور ناجی اشاره شده:
The thesis of the identity of names was evidently already well-established there, since his supporters did not try to identify him with the Mahdi but with the Mansur, a messianic figure originating in Yemenite beliefs.  (3(

دریایی یک ناجی را به سمت معاونت فرمانداری داراب منصوب می کنند.
همچنین دریایی به سکه عرب – ساسانی دیگری با نام فرخزاد اشاره می کند.

سکه عرب – ساسانی با نام فرخزاد

فرخزاد، به نقل از دریایی, یکی از نخبگان محلی بود که با امویان همکاری می کرد:
Farroxzad was a member of the local elite cooperating with the Umayyads against the Zubayrids

اما سکه شناس فرانسوی شک دارد که نام فرخزاد بر روی سکه یک شخصیت حقیقی باشد: فرخزاد معنی ” تولد باشکوه ” هم می دهد:

The word farroxzad occurs on three different Arab-Sasanian copper coin types to the right of the bust. As already mentioned it cannot be ascertained whether this word in this particular context is the name of a person……. if we take the word farroxzad as an epithet ” born with glory” it may be understood as a wish or statement of good fortune of the issuer. (4(

سکه شناس فرانسوی ادامه می دهد که نام فرخزاد بر روی یک سکه دیگر که در سال 140 در ضرابخانه گرگان ؟ ( Gur ) نیز دیده می شود. این نام فرخزاد نمی تواند همان فرمانداری ( amil ) باشد که در سال 75 تا 79 حکمران بوده:

One of the types minted in Gur bears a date wich can best be interpreted as ” 140″, which makes it difficult to state that this was the same amil ( governor ) who was functioning in the year 75 -79. ( 5(

به همین علت نمی تواند نام فرخزاد به یک شخص ( حقیقی ) تعلق داشته باشد.

اما دریایی ادعا می کند که نام منصور، فرخزاد و دارای نام های هستند که به اشخاص تعلق دارند و شعار نیستند:

This fact should persuade us to give more credence to the idea that Mansur, Farroxzad, and Daray all are proper names and not slogans. ( 6(

سکه شناس فرانسوی اشاره می کند : از این نظر مسئله ساز است که اسم های فرخزاد، منصور ، پیروز و دارای اسامی اشخاص باشند. این اسم ها فقط بر روی سکه ها ضرب شدند و در سند های دیگری یافت نشده اند:

In this respect it remains problematic whether should consider the following as proper names: Farroxzad, Mansur Peroz, Daray, Abay; Kayan, if there is no argument to identify these words as proper names other than their location on the coin, particularly when the word is never found as a proper name in other epigraphical sources or through other documents such as historiography. ( 7(

برای دریایی عنوان ها شخصیت های تاریخی ( حقیقی) هستند.

—————————————————————————————
1 -Touraj Daryaee, Persian Lords and the Umayyads: Cooperation and Coexistence in a Turbulent Time. in : Christian and others in the Umayyad state, Universität of Chicago, 2016, P.75

2 – Rika Gyselen, Arab-Sasanian Copper Coingae, Wien 2000, P. 71 – 73

3 – Encyclopaedia of Islam , V/1233-1234

4 – Rika Gyselen, p. 72 – 73

5 – Rika Gyselen, P. 73

6 – Touraj Daryaee, P. 75-76

7 – Rika Gyselen, P. 71-72

 

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

ادیان ایرانی:‌ گفتگویی از داریوش کریمی با فریدون وهمن و آرمین لنگرودی

Read Next

اثرات خشونت علیه زنان بر سلامت تن -دکتر شهلا عبقری، به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان