حمایت اتحادیه اروپا از ادعای امارات متحده عربی برای تصاحب جزایر سه گانه ایران

 

محمدرضاشاه: «مال دزدی که انگلیسی‌ها از ما گرفته‌اند، اکنون در دست شارجه و راس‌الخیمه است. این جزایر مثل اسلحه‌ای است که به طرف قلب ما نشانه‌گیری شده»

بهنام امینی، «پس از چین و روسیه حالا اتحادیه اروپا! یک باجگیری سه‌گانه از حکومتی که ریشه مردمی ندارد.»

:برگرفته از:

https://persianepochtimes.com/reactions-to-eu-support-for-uae-claims-over-three-persian-gulf-islands/

کشورهای عضو اتحادیه اروپا با حمایت از ادعای امارات متحده عربی بر مالکیت جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، از ایران خواسته‌اند تا به «اشغال» این جزایر پایان دهد.

اعضای اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس اولین نشست مشترک با عنوان «مشارکت استراتژیک برای صلح و رفاه» را در روز چهارشنبه، ۲۵ مهر، در بروکسل برگزار کردند. ریاست مشترک این نشست را چارلز میشل، رئیس شورای اروپا و شیخ تمیم بن‌حمدآل‌ثانی، امیر قطر به عنوان رئیس شورای همکاری خلیج فارس برعهده داشتند.

اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر کردند.

در بند ۴۶ این بیانیه آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم که به اشغال سه جزیره امارات متحده عربی شامل تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی پایان دهد؛ زیرا نقض حاکمیت امارات و اصول منشور سازمان ‌ملل متحد است.»

عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در واکنش گفته است: «جزایر سه‌گانه همواره متعلق به ایران بوده‌اند و برای همیشه چنین خواهند ماند.»

حمایت اعضای اتحادیه اروپا از ادعای ارضی امارات متحده با واکنش کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی همراه بوده است.

(Public Domain)

«این جزایر چه زمانی توسط ایران اشغال شد؟»

محبوبه مرادی در این‌باره نوشته است: «بر انجمن‌های مردم نهاد در سراسر اروپا و سایر کشورها واجب است با تکرار تجمعات سراسری، پاسخ ملی جانانه‌ای دهند به بیانیه‌ ننگینی که اروپا با مشارکت کشورهای عرب خلیج فارس مبنی برجدایی جزایر سه‌گانه ایرانی منتشر کرد.»

به گفته بهنام امینی، «پس از چین و روسیه حالا اتحادیه اروپا! یک باجگیری سه‌گانه از حکومتی که ریشه مردمی ندارد.»

محمدعلی بهمنی قاجار معتقد است: «اقدام اتحادیه اروپا در حمایت از ادعای واهی امارات علیه جزایر سه گانه، تهدید علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران و مغایر با قاعده آمره حقوق بین‌الملل در احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها و نقض منشور ملل متحد است و خدشه‌ای بر حق حاکمیت مسلم ایران بر جزایر وارد نمی‌کند.»

علیرضا روشن، دیگر کاربر ایکس در این‌باره نوشته است: «حضرات اتحادیه اروپا فرموده‌اند، ایران باید به اشغال جزایر سه‌گانه پایان بدهد! خوب است فرمایش کنند که این جزایر چه زمانی توسط ایران اشغال شده‌اند و قبل از این که ایران اشغال‌شان کند، زیر مالکیت کدام کشور بوده‌اند؟»

به گفته مهدی جامی، «اگر اروپایی‌ها قائل به این بودند که جزایر مال امارات است، همان موقع که بریتانیا به اشغال این جزایر پایان داد و ایران حاکمیت آن را به دست گرفت، اعتراض می‌کردند!»

«اسلحه‌ای که به قلب ما نشانه رفته است»

روزنامه اطلاعات در تاریخ نهم آذرماه ۱۳۵۰ شمسی به مناسبت بازپس‌گیری جزایر سه‌گانه در صفحه اصلی خود نوشت: «سحرگاه امروز نیروهای مسلح ایران در جزایر تنب و ابوموسی پیاده شدند.»

این روزنامه افزود: «پس از ۸۰ سال، ایران آخرین اثر استعمار را در خلیج فارس محو کرد.» اشاره این روزنامه به حضور چندین دهه بریتانیا در جزایر سه‌گانه بود.

بی‌بی‌سی با استناد به سندهایی که اردشیر زاهدی به موسسه هوور در دانشگاه اکسفورد قرار داده، نوشته است که در آن زمان علاوه بر بحرین و قطر، هفت شیخ‌نشین ابوظبی، دوبی،‌ شارجه، راس الخیمه، عجمان، فجیره و ام القیوین که در مجموع «امارات متصالح» نامیده می‌شدند، تحت‌الحمایه بریتانیا بودند.

همچنین براساس اسناد اردشیر زاهدی، ایران از دوره قاجار و در دوره پهلوی با بریتانیا بر سر حاکمیت بر بحرین اختلاف داشت و از طرفی بریتانیا را در واگذاری جزایر سه‌گانه به شیوخ شارجه و راس‌الخیمه مقصر می‌دانست. شاه ایران در دیدار با حاکم وقت دبی درباره این جزایر گفته بود: «مال دزدی که انگلیسی‌ها از ما گرفته‌اند، اکنون در دست شارجه و راس‌الخیمه است. این جزایر مثل اسلحه‌ای است که به طرف قلب ما نشانه‌گیری شده است.»

دو روز بعد از اینکه ایران کنترل جزایر را بدست گرفت، امارات متحده عربی به عنوان یک کشور تشکیل شد، اما امارات ادعا می‌کند که جزایر سه‌گانه به این کشور تعلق دارد.

 

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

هرمز حکمت اندیشمندی که زیبا می گفت، زیبا می نوشت و زیبا می اندیشید -شکوه میرزادگی

Read Next

با وجود انکار آموزش و پرورش،همچنا ن پدر و مادر بچه هایی که پول شهریه ندارند وادار به نظافت مدرسه می شوند