گاو خونی، یکی از نادرترین تالاب های جهان، خشک می شود

 

به گزارش خبرگزاری های  داخلی «تالاب گاوخونی» یکی از مهمترین تالاب‌های ایران به دلیل بی توجهی مسئولین حکومت اسلامی در موقعیت بسیار بدی قرار گرفته است.  گاوخونی در منطقه ای به وسعت 476 کیلومتر مربع درجنوب شرقی اصفهان قرار دارد. این تالاب با داشتن منابع زیستی غنی، تا همین چند سال پیش پناهنگاه هزاران هزار پرنده مهاجر بود اما اکنون به دلیل خشکسالی و نبود مدیریت درست در حال خشک شدن است.

گفته می شود در چند سال اخیر این تالاب را از «حقابه» ود محروم کرده اند در حالی که براساس مصوبه شورای عالی آب، نیاز زیست محیطی رودخانه ها و تالاب ها بعد از آب نوشیدنی باید در اولویت باشد.

روشن نیست که چرا در این سال ها نه تنها گاو خونی  بلکه تالاب زاینده رود را از حقابه خود محروم شده اند به طوری که در سال گذشته این تالاب ها تقریبا خشک شده اند.

به گفته ی کارشناسان محیط زیست،  «تالاب گاوخونی به لحاظ شرایط جغرافیایی زیست محیطی و سه فاکتور هیدرولوژیکی، بیولوژیکی و اکولوژیکی از نادرترین و کمیاب ترین تالاب های کره زمین است» علاوه بر آن در محدوده تالاب آثار باستانی فراوانی مانند قلعه خرگوشی، ارگ قورتان، کاروانسراهای عباسی، آسیاب های آبی، مسجد جامع بزرگ شهر و پلهای تاریخی وجود دارد که حائز اهمیت است

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

کارشناسان گرامی، 42 سال نگرانی، حیرت و شوک کافی نیست؟

Read Next

ریشه‌یابی علل کشتار سوخت‌بران در مرز سراوان ـ عبدالستار دوشوکی