آیا حکومت اسلامی نقشه ی تازه ای برای 3 میلیون اثر تاریخی و فرهنگی در موزه ملی دارد؟

امروز عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی با انتشار فیلمی کوتاه از مخزن موزه ملی ایران، گفت:« 350 هزار قطعه شیء تاریخی «ثبت شده» به دلیل کمبود جا در محل نمایش آثار، در مخزن موزه ملی نگهداری می‌شود، که البته مجموع اشیاء فرهنگی تاریخی در مخزن این موزه به بیش از سه میلیون قطعه می‌رسد»

نوکنده رییس موزه ملی هم در مورد نگاهداری از اشیای تاریخی گفت: « به دلیل شرایط استانداردی که قفسه‌های مخزن موزه ملی دارند، بسیاری از این اشیاء به خوبی حفظ شده‌اند»

باید توجه داشت که در سال های پس از انقلاب همواره خبرهای تاسف برانگیزی از کارکرد مسئولین این موزه، که به عنوان یکی از مهمترین موزه های جهان شناخته شده؛ منتشر شده است.

*در سال 1394 نیز عکس هایی از زیرزمین های موزه منتشر شد که آثار تاریخی به روی هم ریخته و همه جا ولو بودند. گفته می شد که اشیای قاچاق و تقلبی نیز در میان شان زیاد بود.

در اواخر دهه ۹۰ نیز در جلسه‌ مسؤولان میراث فرهنگی با تولیت حرم امام خمینی موضوع انتقال اشیای مخزن این موزه به زیرزمین قبر امام خمینی مطرح شد. محمدرضا کارگرمدیرکل وقت موزه‌ها در این‌باره گفته بود: «اختصاص این مکان به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ایجاد مخزن امن از سوی اداره کل موزه‌ها به تولیت مرقد امام خمینی (ره) پیشنهاد داده شده است تا بخشی از فضای شهرآفتاب برای انجام کارهای فرهنگی در نظر گرفته شود». اما خوشبختانه اعتراض های شدید دوستداران میراث فرهنگی ایران سبب شد که از این اقدام منصرف شوند.

اکنون هم هیچ اعتمادی به آن چه که در این موزه می گذرد نیست. به ويژه که ضرغامی وزیر میراث فرهنگی امروز گفته است که: «بخشی از گنجینه ارزشمندی که در مخازن است، ظرفیت یک موزه مستقل تخصصی را داراست»

باید به هوش بود تا دوباره نقشه کشاندن آثار تاریخی به مکانی دیگر زیر نام «موزه ی تخصصی» به ویرانی و یا نابودی و یا خروج بخش دیگری از آثار تاریخی و فرهنگی ایران نیانجامد.

دو مطلب در این مورد از سال های گذشته در سایت بنیاد میراث پاسارگاد:

روز جهانی موزه و وضعیت بزرگترین و مهم ترین موزه ایران ـ شکوه میرزادگی

آثار تاریخی زیرزمین های موزه ملی کجاست؟

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

آثاری از دوره ی باستانی ایران، که اصالت آن ها مورد تردید برخی باستانشناسان بوده، از کدام کشور به موزه گتی رفته؟

Read Next

استقبال کم نظیر ایرانیان از نوروز و فرهنگ ایرانی شان در رویارویی با گفتمان اسلامی حکومت