دوستداران میراث تاریخی و ملی حواس شان به «میراث جهانی قلعه دختر و کاخ اردشیر» باشد

امروز محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی فارس در حضور خبرنگاران از اجرای پروژه ساماندهی میراث جهانی قلعه دختر و کاخ اردشیر در شهرستان فیروزآباد شیراز  خبر داد  و گفت:‌« طی ماه‌های اخیر ساماندهی، بهسازی، مرمت و ایجاد مسیر دسترسی این دو مجموعه در دستور کار قرار گرفت. و این پروژه تا آخر امسال تمام خواهد شد»

به گفته او آن چه که در این ۱۰ ما ه انجام خواهد گرفت «ساخت و بهسازی نماز خانه جدید{مسجد}، تعمیر تله کابین و ساخت سرویس بهداشتی» خواهد بود  و به قول ایشان «تلاش خواهد شد تا امر بهسازی این مجموعه با نوع معماری آن با معماری اثر مطابفت داشته باشد».

روشن نیست این تعمیرات چگونه خواهد بود و آیا چون همیشه ارزش های یک اثر مهم تاریخی – ملی قربانی بهره برداری های مذهبی آنهم در قلب یک اثر عظیم تاریخی خواهد بود؟

و آیا باز هم چون بخش هایی از آرامگاه کوروش و تخت جمشید آن را به دست بناهایی خواهد سپرد که هیچ اطلاعی از مرمتی حرفه ای ویژه آثار تاریخ ندارند.

قلعه یا کاخ عظیم اردشیر از بخش های مختلفی از گچ و سنگ و ملاط ساروج در سه طبقه و  ۲۳۰۰ مترمربع مساحت، بنا شده که با پلکانی به یکدیگر وصل می شود. در طبقه اول یا همان برج نگهبانی، برج‌هایی در جهات مختلف قلعه قرار داشت که با* روزنه‌های مخصوصی برای نگهبانی و تیراندازی از داخل،  و یک آب انبار و دو حلقه چاه مخفی که از دل کوه تا اعماق رودخانه حفاری شده است.

کاخ اردشیر فیروز آباد شیراز در ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ (در زمان سلطنت رضاشاه) به ثبت آثار ملی ایران درآمد و در سال ۲۰۱۸ در فهرست جهانی یونسکو جای گرفت.

امیدواریم دوستدارن میراث تاریخی و ملی در شیراز و فیروزکوه حواس شان به این میراث مهم جهانی ایران باشد و در صورت دیدن هر گونه تخلفی به مردمان ایران  که مالکین واقعی این آثار هستند و سازمان یونسکو اطلاع دهند.

بنیاد میراث پاسارگاد هشتم می ۲۰۲۴

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

اکسیر هوشیاری – ابراهیم هرندی

Read Next

خدا بیامرز! پادشاه رانده شده و مردمان پشیمان – امیر طاهری