ساختن کارخانه ای بر روی آثار تاریخی دوره اشکانیان و یا پوششی برای عملیاتی غیرقانونی

براساس خبرهای رسیده از شهرستان نمین «کارخانه فولاد الماس آرتاویل» با نام کارخانه فولاد نمین روی محوطه ی تاریخی 2300 سال اشکانیان ساخته می شود». این ساخت و ساز که با آگاهی کامل سازندگان و مسئولین دولتی و وزارت میراث فرهنگی سال قبل رسما کلنگ اش زده شد باز هم کارش را گسترش داده است

آن ها ابتدا کارشان را روی بخشی از سایت باستانی قره حسنلو شروع کردند جایی که گفته می شود 97 هکتار آن متعلق به آثار تاریخی دوران اشکانیان است. و میراث فرهنگی تازه اعلام کرد که فقط 3300 متر مربع از این مساحت جزو آثار ملی به ثبت رسیده است.

از سال قبل با همه ی اعتراض هایی که از سوی مردمان محلی و دوستداران میراث فرهنگی بوده هیچ کدام از موسسات وابسته به دولت و وزارت میراث فرهنگی اقدامی در جهت متوقف کردن آن نکرده اند.

به گفته آقای عزت‌پور پژوهشگر تاریخی «در پایگاه خبر دنا» این محوطه و بنایی که در آن کشف شده مربوط به عصر آهن تا  دوره اشکانی است و کارخانه با فاصله سه متری از این بنا بتن‌ریزی انجام داده است.

ایشان می گوید: «در حالی که وزارت میراث فرهنگی با توجه به ثبت یک اثر تاریخی ملزم  به مشخص کردن حریم برای محافظت از اثر است. اما نه‌تنها اقدامی صورت نگرفت، بلکه محوطه دقیقا در داخل حصارکشی کارخانه فولاد قرار دارد و ساخت و ساز از خود محوطه شروع شد».

ایشان افزود: «هیچ یک از نهادهای متولی از جمله اداره میراث فرهنگی اردبیل برای نجات این بنا اقدامی نکرد. حتی در سفر عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، به اردبیل به‌رغم اصرار فعالان مدنی برای بازدید از این محوطه اقدامی نشد. علاو بر آثار تاریخی این منطقه به لحاظ زیست محیطی نیز زیان های زیادی را به منطقه خواهد زد. فولاد و پتروشیمی صنایع آب بری هستند و این کارخانه در جایی قرار دارد که منطقه گرفتار بحران کم آبی ست. به طوری که حفر چاه های عمیق را هم در این منطقه ممنوع کرده اند»

و می بینیم که در این مدت هم نه صدای سازمان محیط زیست و نه سازمان های مربوط به آب در نیامده.

به گفته ی یکی از دوستداران میراث فرهنگی در اردبیل به نظر می آید اتفاقی که در این منطقه در حال انجام است و هیچ کدام از مسئولین صدایشان در نمی آید نباید فقط ساختن یک کارخانه روی یک  محوطه باستانی باشد. او می گوید: «همانطور که در سال های گذشته و در برخی جاها اتفاق افتاده یا خود حکومت زیر پوشش کارخانه در حال حفاری های غیرمجاز برای دسترسی به آثاری گرانبها می باشد و یا در حال ساختن کارخانه ای نظامی برای عملیاتی ناگفتنی به مردم

شهرام صداقت ـ تهران

بیستم شهریور 1401

بنیاد میراث پاسارگاد

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

فرونشست زمین وویرانی تدریجی آثار تاریخی اصفهان

Read Next

سالگرد قتل نوید افکاری ـ برنامه ای از سیما ثابت