شهادت یک افسر ارشد سپاه پاسداران در دادگاه بین المللی مردمی و اعتراض وزارت خارجه جمهوری اسلامی

 در سومین روز و جلسه پایانی دور دوم «دادگاه بین المللی مردمی» یکشنبه ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در لندن یک افسر ارشد سپاه پاسداران نخستین شاهد بود. او گفت: در جریان سرکوب معترضان در آبان ۱۳۹۸ تنها ۴۲۷ نفر در خوزستان و ۴۲۰ نفر در تهران کشته شدند و همچنین نزدیک به هشت هزار نفر در تهران بازداشت شدند.

این شاهد که با چهره پوشیده و بصورت مجازی در دادگاه شرکت کرده بود همچنین گفت که سرکوب معترضان در آبان ۹۸ «تنها موردی بود که نیروهای نظامی موظف نشدند در مورد آنکه به که، کجا و چند بار شلیک کردند، گزارش دهند.» او همچنین تایید کرد که حتی «به نیروهای بسیج» نیز اجازه شلیک مستقیم داده شده بود» و آن‌ها در جریان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ بیشترین شلیک و بیشتر کشتار را داشتند.

این افسر ارشد سپاه از «وحید حقانیان و علی خلفی» دو تن از افراد کلیدی در دفتر علی خامنه‌ای بعنوان آمران این سرکوب نام برد و گفت :«تهران داشت از دست می‌رفت و وحید حقانیان و علی خلفی از دفتر خامنه‌ای دستور دادند هر کاری لازم است بکنید تا غائله ختم شود.»

 اعتراض وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به دولت انگلیس

درپی دادگاه بین المللی مردمی، یکشنبه ششم فوریه 2022، و شهادت یک افسر ارشد سپا پاسداران مبنی بر کشتار آبان 98، امروز دوشنبه هفتم فوریه سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، با محکوم کردن این دادگاه، اعتراض جدی خود را به دولت بریتانیا اعلام کرد.

دادستان دادگاه بین المللی مردمی آبان در واکنش به این اعتراض اعلام کرد: «قوانین کشور بریتانیا و موازین حقوق بشر اصل آزادی بیان را برای همگان به رسمیت شناخته است و هیچ دولتی؛ از جمله دولت انگلیس اجازه جلوگیری از جلسات دادگاه بین المللی مردمی آبان را ندارد»

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

شهادت یک افسر ارشد سپاه پاسداران در دادگاه بین المللی مردمی

Read Next

رونمایی از کارت های بازی در دوران صفویه و قبل از قدرت گرفتن تشیع