ضرغامی در نقش «آدم خوبه وحامی میراث فرهنگی»؛ در هفته جهانی موزه

 

این روزها در هفته موزه جنب و جوشی در سازمان های میراث فرهنگی حکومت اسلامی بوجود آمده است. برگزاری روز یا هفته جهانی موزه، ایده ای بوده که از سوی سازمان جهانی ایکوم، پیشنهاد شده و از سال 1977 هر ساله برگزار شده است.

هدف از روز جهانی موزه (IMD) افزایش آگاهی در مورد این واقعیت است که “موزه ها ابزار مهمی برای تبادل فرهنگی، غنی سازی فرهنگ ها و توسعه درک متقابل، همکاری و صلح بین مردم هستند.

روز موزه هز ساله از 18 می (یا در حوالی این تاریخ) به مدت یک روز و یا یک هفته برگزار می شود

در ایران، از آنجایی که حکومت اسلامی خیلی خوب از میراث فرهنگی و تاریخی ایرانزمین نگاهداری کرده(و به قول بهشتی، که خود از مسئولین سازمان میراث فرهنگی بوده است «فقط در 20 سال اول حکومت اسلامی به اندازه هزار سال ویرانی بوجود آورده» این هفته را «هفته میراث فرهنگی» نیز نام گذاشته اند.

امامهمترین اتفاقی که در هفته اخیر به مناسبت روز موزه بوده، سخنرانی آقای ضرغامی وزیر میراث فرهنگی ست. البته به نظر می آید که ایشان نه تنها (همانطور که بارها مطرح شده) هیچ تجربه و دانشی در ارتباط با میراث فرهنگی ندارد، بلکه از نفرت و فرهنگ ستیزی مسئولین حکومت اسلامی (از خامنه ای گرفته تابیشتر مسئولین دولتی)هم بی خبر است. یا به دلایلی خودش را به بی خبری می زند. و یا این هم یکی از روش های معمول حکومت اسلامی است که هر جا وهر گاه که لازم  شود، یکی را جلو می اندازند که نقش «آدم خوبه» را بازی کند. و اکنون که از یک سو کشور در تب و تاب تظاهرات می سوزد، و از سویی دیگر  جام جهانی قطر نزدیک است نیاز به این است که حداقل یکی شان ژستی متمدنانه بگیرد.

به هر حال وزیر میراث فرهنگی حکومت اسلامی در سخنرانی اخیر خود، منتقدانه هم از ویرانی ها و بی توجهی ها گفته و هم از کوچک کردن حریم های تاریخی و حذف نمادهای تاریخی (چون شیر وخورشد)، هم از چاه زنی ها و ویران سازی های عمدی محوطه ی تاریخی پاسارگاد، و هم از سانسور تاریخی اقدامات مهمی که قبل از انقلاب انجام شده است. اما در همین مورد آخری هم خودش دست به سانسور زده است. او ابتدا می گوید: «در بحث‌های سیاسی بعضاً به اثری بر می‌خوریم که مثلاً مربوط به قاجار یا پهلوی است و گفته می‌شود نباید از آن‌ها یاد کنیم. من اگر نیویورک رفتم و ساختمان امپایر استیت را به عنوان مهندس ساختمان دیدم و اگر از روی پل ورسک عبور کردم، چه اشکالی داشت. پل ورسک را دانمارکی‌ها ساختند و خوب هم کار کردند، پولش را هم گرفتند، چه اشکالی دارد نام آن‌ها را بیاوریم یک پل زیبا ساخته‌اند؟ من آمده‌ام این‌ها را به هم بزنم، هزینه دارد، هزینه هم دادیم. نگاهمان به میراث فرهنگی باید درست و فرهنگی باشد»

و جالب است که در همین مورد پل ورسک هم جرات نکرده که بگوید این پل در زمان رضاشاه و به همت او ساخته شده، و فقط می گوید این پل را دانمارکی ها ساخته اند

و یا وقتی می گوید که نباید نمادهایی چون شیر و خورشید را حذف کرد، قادر نیست که بگوید: این نماد متعلق به پرچمی بوده و ما آن را به شکلی غیرقانونی حذف کردیم.

البته باید یادمان باشد، هر بار که با هر رییس جمهوری، رییس سازمان میراث فرهنگی نیز عوض شده، رییس جدید کارش را با کلی ایراد و انتقاد به قبلی ها شروع کرده  و سپس همان کارها را خود در شکل های دیگری انجام داده است.

بنیاد میراث پاسارگاد

22 می 2022

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

تلاش موسسات رسمی و دولتی حکومت اسلامی برای به هم ریختن تاریخ دوران پهلوی، به ويژه دوران رضاشاه

Read Next

به برکت حضور حکومت اسلامی، ایران در «اعدام» هم اول شد