فاجعه سد خرسان ۳، میلیاردهایی که بر باد رفت، و میلیارهایی که در کار است – شمیم

 

روز گذشته شانزدهم می ۲۰۲۴، طالبی پور، مدیر کل میراث فرهنگی کهکیلویه، به خبرنگاران گفته است که: در دور دوم سفر رئیسی بالغ بر ۲۱٠ میلیارد تومان مصوب شد که برای فعال سازی و سرعت بخشی به روند طرح‌ها استفاده خواهیم کرد.»

به گفته او:‌ «از این ۲۱۰ میلیارد تومان ۵ میلیارد تومان به حوزه میراث فرهنگی اختصاص داده شده » که برای نظارت بر ۱۵ پروژه مرمتی میراث فرهنگی استان استفاده خواهد شد. (و روشن نیست که ۲۰۵ میلیارد بقیه برای فعال سازی و سرعت بخشی به روند کدام طرح ها استفاده خواهد شد)

در همین گزارش او می گوید: ۲۰۰۰ اثر تاریخی در این استان وجود دارد

طالبی پور همچنین در رابطه با میراث فرهنگی واقع شده در مخزن «سد خرسان ۳ » گفت: «تاکنون سه جلسه‌ در خصوص سد خرسان ۳ تقاضا کردیم و تشکیل شد. وزارت میراث فرهنگی در رابطه با ساخت سد خرسان ۳ با توجه به واقع شدن قبرستان‌های دوره ایلامی در مخزن این سد، مخالف است.وی افزود: اگر بنا باشد سد خرسان ۳ احداث شود باید میراث فرهنگی واقعی در مخزن این سد کاوش و استخراج شوند.»(۱)

البته این گفته ها و مخالفت های سازمان میراث فرهنگی مثل همیشه غیرواقعی و ظاهرسازی ست زیرا بدون موافقت و خواست این وزارتخانه، این نوع ویرانگری ها امکان پذیر نیست. کما این که پس از میلیاردهایی که خرج این سد شد، و در بهمن (۲)۱۴۰۲ اعلام کردند که «با رای دادگاه پروژه ی این سد ابطال شد» و باز می بینیم که دارند از «اگر بنا باشد سد خرسان احداث شود» سخن می گویند

 

در واقع چهارده سال است مردمان این منطقه می دانند که  این سد ویرانگر می‌تواند اقلیم استان های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری را تحت تاثیر قرار دهد،می تواند روستاهای‌شان را زیر آب برد و آنها را مجبور به کوچ اجباری کند.

البته شرکت آب منطقه ای وعده داده که برای سکونت روستاییان اقداماتی انجام خواهد داد. که اگر هم انجام شود، آنها درآمدهای خود اززمین های کشاورزی و دامداری را از دست خواهند داد. اکنون دیگر روشن است که در کنار این مسایل محیط زیست و میراث فرهنگی در این منطقه نیز در خطری جدی  یا نابودی کامل قرار خواهند گرفت، از جمله: ‌هزارها هکتار جنگل زیر آب می رود؛ «دنا» یکی از مهم‌ترین ذخیره‌گاه‌های گونه های مختلف گیاهی نابود می شود، ، گورستان ۴۵۰۰ ساله سادات محمودی شهرستان دنا هم زیر آب خواهد رفت؛ اولین گورستان کشف شده در زاگرس جنوبی که باستان‌شناسان تخمین می‌زنند یکی از بزرگ‌ترین گورستان‌های تاریخی ایران همین محوطه است.زیر آب خواهد رفت. گورستانی که کاوش های تاکنون آن کشف آثار با ارزشی  بوده است و باستانشناسان گفته اند که با توجه به گستردگی و غنای بالای این سایت تاریخی، حداقل به ۴۰ تا ۵۰ فصل کاوش دیگر نیاز است.

و بالاخره سد دیگری به سدها افزوده شد (یا افزوده خواهد شد) که ظرف دو دهه و پشت سر هم در ایران ساخته شده اند، سدهایی که برای هر کدام شان میلیاردها دلار به پیمانکاران وابسته حکومتی داده شده، و نتیجه بیشترشان جز دربدردی و فقر کشاورزان و نابودی رودها و دریاچه ها و محیط زیست و میراث فرهنگی نداشته اند. و با وجود توضیح مکرر کارشناسان هیچ گوش شنوایی وجود نداشته و نخواهد داشت.

شمیم – کهکیلویه

۲۸. اردیبهشت .۱۴۰۳

۱- http://۲۰۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد

۲-http://خرسان ۳ تعطیل شد

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

خصلت زنانه ی فقر – دکتر نیره انصاری

Read Next

گفتگویی با سعید بشیرتاش درباره «روز ملی پرچم شیر و خورشید» (زادروز مجیدرضا رهنورد)