پرنده بی سرزمین – خاطرات سروان خلبان علی سرشار، در گفتگو با بهمن امیرحسینی

علی سرشار در سال ‌۱۳۲۵ خورشیدی در اصفهان به دنیا آمد. به دلیل شغل پدر دوران دبستان و دبیرستان‌ را در شهرهای گوناگون ایران گذراند و تجربه ارزنده ای از شرایط و جو آن روزگاران‌ و بخش های گوناگون کشورمان‌ به دست آورد که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

علی سرشار همچنین از دوران‌ تحصیل در دانشکده افسری دانشگاه پلیس و سپس خدمت در شهربانی کل کشور ، گذراندن‌ دوره آموزشی خلبانی هلی کوپتر و دوره های تکمیلی  امنیت پرواز در ایالات متحده ، اشتغال به خلبانی هلی کوپتر در دهه پنجاه خورشیدی در ایران ‌و نیز وصف شرایط آن دوره سخن گفته است.

بخش های مختلف کتاب چون شرح دوران انقلاب اسلامی، آشناییِ نزدیک با چند تن از دولتمردان دولت موقت انقلاب ، ارتباط با عضوی از سفارت ایالات متحده آمریکا  در تهران، اشغال سفارت  توسط گروهی نادان‌ و بی فکر ، و‌ رویدادهای پس از آن  از جمله انتشار برخی از اسناد به دست آمده از سفارت است که ‌منجر  به ایراد اتهام جاسوسی برای دولت آمریکا و  بازداشت علی سرشار  شد.

بخش‌ های دیگر این‌کتاب درباره دوران بازداشت در زندان‌جمشیدیه و اوین، بازجویی ها ، ممنوعیت خروج‌  از کشور و شرح ناگواری های زندگی ‌در سال‌ های دهه اول پس از انقلاب در ایران و سپس خروج از کشور  و‌ دشواری های آشنایی با محیط تازه زندگی در انگلستان و ایالات متحده می باشد که همانند رمانی جذاب خواننده را به دنبال خود می کشاند.

صراحت و‌ باور ژرف علی سرشار به بیان بی کم‌ و کاست آنچه شاهد آن‌ بوده، بی پروا ‌و بی دغدغه از خوشامد یا دلگیری کسانی که نامشان در بیان رویدادها و‌خاطرات به میان آمده به راستی تحسین بر انگیز است.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

جنگ افروزی خامنه ای و فروپاشی نظام اسلامی : دکتر جلال ایجادی

Read Next

مارکس، شرق و یهودی ستیزی – دکتر مسعود امیرخلیلی