آتشکده ای که تا قرون اولیه پس از حمله اعراب روشن بوده است

 

روز گذشته سرپرست هیات باستانشناسی مستقر در محوطه ی آتشگاه اصفهان خبرنگاران را در جریان نتایج مطالعاتی گذاشت که اخیرا در محوطه ی این مکان تاریخی انجام شده است:

« این مطالعات روی حدود دوهزار قطعه سفال جمع‌آوری‌شده از محوطه ی آتشگاه اصفهان نشان داد که این محوطه از دوران تاریخی تا قرون اولیه اسلامی مورد استفاده و بهره‌برداری بوده است در این بررسی ابتدا به مستندنگاری و نقشه‌برداری میکروتوپوگرافیک از محوطه با کمک پهپاد در آتشگاه پرداخته شد و در نقشه‌برداری صورت‌گرفته علاوه‌بر توپوگرافی، تقسیم‌بندی فضایی معماری حاضر در محوطه و پلان دقیق ساختمان آتشگاه نیز مشخص شد».

به گفته ی الهیاری، در گزارش‌ها و سفرنامه‌های تاریخی توصیفات بسیاری درباره محوطه آتشگاه اصفهان، واقع در جانب غربی شهر و در ساحل شمالی زاینده‌رود گفته شده است، ولی با وجود اهمیت این محوطه، تاکنون مطالعه باستان‌شناسانه روشمندی در آن صورت نگرفته و بیشتر مطالعات محدود به انجام اقدامات مرمتی روی بنا بوده است.

آتشکده اصفهان یا کوه آتشگاه از بناهای زیبای تاریخی اصفهان می باشد که از طریق یک تونل مخفی راه به همایون شهر (سدِه). دارد. نام این شهر را پس از انقلاب به خمینی تغییر دادند ولی مردمان محلی همچنان آن را به نام های قبلی می خوانند.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

هر آن چه که درباره یهود باید بدانیم: گفتگوی شهرام همایون با دکتر محسن بنایی و منشه امیر

Read Next

دانلود رایگان یکی از مهمترین ترجمه های چند سال اخیر به زبان فارسی: خوانش سریانی ـ آرامی قرآن ـ داریوش بی نیاز