آثار تاریخی با ارزش اردبیل چگونه به وسیله «حفاران غیرمجاز» ویران می شود و هیچ کسی از آثار به دست آمده با خبر نمی شود

 

یک بنای تاریخی در اردبیل که در فهرست آثار ملی ست، تازه پس از «حفاری غیرمجاز» آشکار شده است!

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،  «رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از آشکار شدن یک بنای تاریخی در روستای انی بخش مرکزی شهرستان گرمی مغان، در پی حفاری غیرمجاز افراد سودجو خبر داد».

روح‌الله محمدی روز سه‌شنبه گفت: این بنا که در محوطه منطقه دیگ‌ور در بخش مرکزی شهرستان گرمی قرار دارد، در ۳۰ بهمن ماه ۱۳۸۶ با شماره ۲۱۰۷۲ در فهرست آثار ملی به رسیده است.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تصریح کرد: بنای کشف شده یک بنای آجری عام‌المنفعه به عنوان مثال کاروانسرا یا حمام بوده است که احتمالا به دوره تاریخی اشکانی یا دوره اسلامی سلجوقی و ایلخانی تعلق دارد و جزییات آن پس از مطالعات بیشتر مشخص خواهد شد.

وی گفت: این محوطه تاریخی در یکی از مسیرهای فرعی جاده قفقاز قرار دارد و حفاران غیرمجاز این بنا با اقدام به‌موقع نیروهای امنیتی از دستیابی به اهداف شوم خود بازماندند.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: این محوطه تا اقدامات بعدی و تعیین تکلیف نهایی توسط یگان حفاظت اداره کل میراث‌ فرهنگی استان اردبیل حفاظت خواهد شد

مثل همیشه کارهای پنهانی و دروغ های سازمان های مربوط به وزارت میراث فرهنگی و تاریخی در ایران پرسش هایی را پیش می آورد. پرسش هایی که از سوی دوستداران میراث های فرهنگی ست و همیشه بی جواب می ماند، و ما هم همیشه  بر اساس وظیفه و آگاه سازی مردمان ایران که مالکان اصلی میراث های فرهنگی و تاریخی ما هستند آنها را مطرح می کنیم:

بنایی تاریخی که در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدهِ  و چندین بار است که بر اساس خبرهای حکومتی «حفاران غیرمجاز» به آن دستبرد زده اند چگونه ۱۸ سال بعد «در شهریور ۱۴۰۲ و در پی یک حفاری غیرمجاز آشکار شد»؟ و اگر بنای جدیدی در دل بنای ثبت شده کشف شده ، چرا تا به حال از آن حفاظت نمی شده که به دست حفاران غیرمجاز نیفتد.  ودر کنار همه ی این ها «اقدامات بعدی و تعین تکلیف» چیست که تازه پس از یک «حفاری غیرمجاز»دیگر قرار است انجام شود، بدون آن که حتی  یک خبرنگاراز آن با خبرباشد، آیا برای جمع و جور کردن آثاری ست که حفاران غیرمجاز به دست آورده اند؟ .

و بالاخره چرا اردبیل، این شهری که  زیباترین و با ارزش ترین آثار تاریخی ایران را در قلب خود دارد دراین دو دهه اخیر این همه حفار غیرمجاز پیدا کرده و هیچوقت هم در هیچ کجایی از محاکمه این حفاران و یا از آثاری که پیدا کرده اند کسی مطلع نشده است؟ 

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

عریان – شیرین رضویان

Read Next

عقو بین الملل با اشاره به کشتارها و شکنجه های حکومت اسلامی در یک سال اخیر،از کشورهای جهان خواست راه های موجود را برای اجرای عدالت پیگیری کنند