آمریکا و بریتانیا 11 فرد مرتبط با جمهوری اسلامی را به دلیل اقدامات آدم ربائی و ترور در خارج کشور تحریم کردند

ایالات متحده و بریتانیا روز دوشنبه، ۹ بهمن، در اقدامی مشترک ۱۱ نفر را به دلیل «ارتباط با یک شبکه جنایتکار که به دستور وزارت اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی ایران برای ترور مخالفان رژیم ایران در خارج برنامه‌ریزی کرده‌اند» مشمول تحریم‌ها قرار دادند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفت: «اعتقاد داریم افرادی که امروز در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند در شبکه‌ای دست داشتند که اقداماتی را با هدف سرکوب فراملی از جمله ترورها و آدم‌ربایی‌های متعددی انجام داده‌اند و همچنین برای انجام عملیات‌هایی در ایالات متحده برنامه‌ریزی کرده‌اند.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم این افراد را پس از علنی شدن کیفرخواست توسط وزارت دادگستری و پلیس فدرال ایالات متحده، اف.بی.آی انجام می‌دهد.

در همین ارتباط، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (اوفک)، نیز در بیانیه‌ای در خصوص این اقدام مشترک آمریکا و بریتانیا گفت این شبکه توسط یک قاچاقچی مواد مخدر ایرانی به نام ناجی ابراهیم شریفی زیندشتی رهبری می‌شود و به دستور وزارت اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. شبکه زیندشتی اقدامات سرکوب‌گرایانه فراملی متعددی از جمله ترور و آدم ربایی در حوزه های قضایی مختلف در ایالات متحده با هدف ساکت کردن صدای منتقدان شناخته شده رژیم ایران انجام داده است. در بیانیه آمده است که بریتانیا همچنین محمدرضا انصاری را که قبلاً توسط اوفک در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود، تحریم کرد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، نیز گفت که ایالات متحده به همراه متحدان و شرکای بین‌المللی خود به استفاده از همه اهرم‌های موجود برای پاسخگو کردن رژیم ایران به خاطر تلاش‌هایش برای گسترش سرکوب فراملی و همچنین نقض مداوم حقوق بشر علیه مردم خود و اقداماتش برای ایجاد بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن ادامه خواهد داد.

این وزارتخانه در بیانیه خود گفت وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مدت‌ها است که مخالفان رژیم را در خارج از ایران هدف قرار داده‌اند، رویه‌ای که رژیم در سال‌های اخیر به آن شدت بخشیده است و طیف گسترده‌ای از مخالفان، روزنامه‌نگاران، فعالان و مقامات سابق ایرانی هدف عملیات‌های ترور، آدم‌ربایی و هک در کشورهای متعددی در خاورمیانه، اروپا و آمریکای شمالی قرار گرفته‌اند. این بیانیه به ربوده شدن جمشید شارمهد که پس از محاکمه ساختگی به اعدام محکوم شد، ترور احمد ملا نیسی، فعال هلندی-اهوازی، در لاهه و ربودن روح الله زم، روزنامه نگار که شکنجه و اعدام شد، اشاره کرده است.

وزارت دادگستری ایالات متحده روز دوشنبه در بیانیه‌ای با ذکر جزئیات بیشتر اعلام کرد که یک ایرانی و دو تبعه کانادایی به توطئه برای استفاده از تجارت بین ایالتی با هدف جذب یک نفر برای انجام ترور متهم شدند.

در این بیانیه آمده است که بر اساس اسناد دادگاه، ناجی شریفی زیندشتی ۴۸ ساله، دیمین پاتریک جان رایان ۴۳ ساله، و آدام ریچارد پیرسون ۲۹ ساله، از آذر ۱۳۹۹ تا اسفند ۱۳۹۹ در توطئه‌ای برای کشتن دو نفر از ساکنان ایالت مریلند با یکدیگر برنامه‌ریزی کرده بودند.

متهمان، که یکی از آنها مقیم ایران است، از یک سرویس پیام‌رسانی رمزگذاری شده به نام «اسکای ای‌سی‌سی» به عنوان ابزار ارتباطی خود استفاده می‌کردند. آنها این سرویس پیام‌رسانی را برای استخدام افرادی که با هدف کشتن مخالفان حکومت جمهوری اسلامی ایران به ایالات متحده سفر می‌کردند، گفت‌و‌گو درباره هویت و مکان قربانیان احتمالی، برنامه‌ریزی جزئیات تدارکات و چگونگی «انجام این قتل‌ها»، و مذاکره بر سر مبلغ پرداختی در ازای انجام این «کار» در ایالت مریلند، به کار می‌بردند.

قربانیان مورد نظر این توطئه که در آن زمان در مریلند زندگی می‌کردند، پس از خروج یکی از آنها از ایران به ایالات متحده فرار کرده بودند.

همزمان با صدور کیفرخواست روز دوشنبه، نهم بهمن، وزارت خزانه‌داری این شبکه جنایتکاران به رهبری زیندشتی را، که مخالفان و فعالان مخالف حکومت ایران را برای آدم‌ربایی و ترور به دستور رژیم ایران هدف قرار می‌داد، تحریم کرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود تاکید کرد که با کیفرخواست صادره «به آنهایی که در ایران برای کشتن افراد در خاک ایالات متحده برنامه‌ریزی می‌کنند و عوامل جنایتکاری که با آنها کار می کنند، این پیام روشن ارسال می‌شود که وزارت دادگستری شما را هر قدر طول بکشد – و هر کجا که باشید – مورد تعقیب قرار خواهد داد و عدالت را اجرا خواهد کرد.»

 

  • پیامدهای تحریم‌ها

به گفته وزارت خزانه‌داری، در نتیجه اقدام امروز، کلیه اموال و منافع در اموال این افراد که در ایالات متحده یا در اختیار یا کنترل این افراد ایالات متحده است باید مسدود شده و به اوفک گزارش شود. تحریم‌ها عموماً کلیه معاملات افراد آمریکایی یا در داخل ایالات متحده (از جمله معاملات ترانزیت از ایالات متحده) را که شامل هرگونه دارایی یا منافع در دارایی افراد مسدود شده یا تعیین شده باشد، ممنوع می‌کند.

علاوه بر این، افرادی که در معاملات معینی با افراد تعیین شده امروز شرکت می‌کنند، ممکن است خودشان در شمول تحریم‌ها قرار بگیرند. علاوه بر این، هر مؤسسه مالی خارجی که آگاهانه یک تراکنش مهم را تسهیل ‌کند یا خدمات مالی قابل توجهی را برای هر یک از افراد تعیین‌شده امروز ارائه دهد، می‌تواند مشمول تحریم‌های ایالات متحده می‌شود.

برگرفته از سایت صدای آمریکا

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

در اعماق بدبختی و هراس از جنگ، به تماشای خوشبختی دیگران نشسته ایم – شکوه میرزادگی

Read Next

جشن ملی و جهانی سده، جشن آتش و همبستگی خجسته باد