آن قلم باستانی، اثر مرجان گرگانی، منتشر شد

رمان تاریخی-تخیلی “آن قلم باستانی” نوشته مرجان گرکانی، خوانشی زنانه از بزنگاههای مهم اسطوره‌ها، حماسه‌ها و تاریخ ایران است، که روایت آن میان حال و گذشته نوسان می‌کند. روایتگر زمان حال خود نویسنده، و راوی زمان گذشته سیمرغ است، پرنده‌ای افسانه‌ای که در شاهنامه فردوسی آشیانه دارد و نماد زنانگی آفرینش جهان است.

رمان اگرچه در روایتهای تاریخی به داده‌های اصلی وفادار می‌ماند، ولی بنا بر ضرورت گاهی نیز داستانها را بگونه‌ای بازگو می‌کند که با آن نگاه پیوسته زنانه همخوانی داشته باشند. نقطه آغازین “حال” انستیتوی زبانهای شرقی در دانشگاه سوربن پاریس است و “گذشته” با “اینانا” ایزدبانوی سومری، شکست او او و پراکنده شدن دختران مهر و ماه در سرتاسر جهان آغاز می‌شود. نشان مهر و ماه، عنصری است که قهرمانان رمان را از آغاز تا به پایان همراه می‌کند و گاهی بر زره زنان رزمنده‌ای می‌نشیند، که بیاری فرانک مادر فریدون آمده‌اند، گاهی بر سپر مهرآرا، سردار سپاه ساسانی در جنگ با مسلمانان نقش می‌بندد و گاه نیز سینه گل‌اندام همسر بابک خرمدین می‌درخشد.

گرکانی تلاش کرده است بزنگاههای مهم تاریخی 7000 ساله را در پانصد و اندی صفحه در کنار هم بنشاند و در کنار آن گریزهایی پیوسته به زمان حال بزند، به زمانی که در آن نبرد جاودانه نیکی و پلشتی و اهورا و اهریمن که از بدو آفرینش جهان آغاز شده است، و با شدت تمام در جریان است.

آن قلم باستانی

نویسنده: مرجان گرکانی

طراح جلد: امین اشکان

 ‎صفحه آرا : ماریا وارطانیان

ناشر: انتشارات فروغ

 

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

زندگی نامه احمد کسروی

Read Next

آوای تبعید، ويژه کسروی، همزمان با «همایش بزرگداشت احمد کسروی» منتشر شد