آیا بر سر سه هزار و 680 اثر تاریخی همانی خواهد آمد که بر سر صدها هزار اثر تاریخی و فرهنگی دیگر آمده

چند روز پیش سردار رضا بنی‌اسدی‌فر رییس پلیس فراجای اعلام کرد که: یک باند بزرگ قاچاق اشیای تاریخی را که سه هزار و 680 قطعه شیئی تاریخی را با خود داشتند در فرودگاه خمینی . شناسایی و دستگیر کردند و اشیای دزدی را به مسئولین میراث فرهنگی سپرده اند و آن ها هم گفته اند که این اشیا را به موزه تحویل د اده اند.

امروز 22 جون مدیرکل موزه ها اعلام کرد که:«بیشتر این اشیا که متعلق به دوره های ساسانی و اشکانی و هخامنشی ست از حفاری های غیرمجاز و در خوزستان به دست آمده»

توجه داشته باشید!

1- چگونه وقتی سپاه پاسداران کوچکترین رفت و آمدها را (آنهم در خوزستان) کنترل می کند، افرادی می توانند با وسایل پرسر و صدای حفاری نقاط مختلفی را، آنهم در خوزستان، بکنند و سه هزار و 680 قطعه شیئی را حمل و نقل کرده و تا تهران ببرند. و بعد با خیال راحت بخواهند از فرودگاه به خارج (یکی از کشورهای عربی) بروند؟

در تمام سال های پس از انقلاب اسلامی این نوع حفاری ها در روز روشن و شب تاریک وجود داشته و بیشتر آنها هم به راحتی از فرودگاه گذشته اند.

2-چرا طی این سال ها که هزارها از این دزدی ها بوده و گاهی اوقات گفته اند این افراد را دستگیر کرده اند، نه هیچ کسی و نه حتی هیچ روزنامه گاری توانسته شکل و شمایل «دزدها» را ببیند و یا در محاکمه ی آن ها شرکت کند؟

3-چرا به خبرنگاران اجازه نمی دهند این اشیا را از نزدیک ببینند و چرا نمی گذارند آنها از محوطه های حفاری شده دیدن کنند و عکس هایش را منتشر کنند زیرا به طور قطع برای هر حفاری ویرانی های عمده ای هم در محوطه های باستانی بوجود آورده اند و روشن نیست که چه ضایعاتی بر سر آثار غیرمنقول تاریخی سرزمین مان آمده است.)

4- همیشه می گویند که این آثار به دست آمده از دزدی ها به انبار موزه ها سپرده شده. اگر این گفته راست باشد،  آیا این انبارها چگونه محافظت می شود و کسی  می داند چه بر سر اشیای انبار شده می آید؟

رضا کمالی  ـ بنیاد میراث پاسارگاد ـ تهران

 

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

انقلاب ملی ایران از کجا می‌آید؟ میزگردی درباره خاستگاه انقلاب ملی ایران

Read Next

گفتگوی جالب و شنیدنی علیرضا میبدی با حامد محمدی، دربار جزیبات واقعه حضور پلیس آلبانی در اردوگاه مجاهدین