بادگیرهای چندصدساله بندر لافت ، به دلیل بی توجهی مسئولین حکومت اسلامی، در حال ویرانی کامل است ـ شهرام صداقت

یکی ا زبناهای ویران شده اخیر

به گزارش خبرگزاری های داخلی، بادگیرهای بندر لافت که یکی از زیباترین آثار تاریخی سرزمین مان هستند، پس از زلزله اخیر هرمزگان آسیب دیده اند و تاج بیشتر آن‌ها ریخته و ترک های عمیقی در جای جای بناها بوجود آمده است.

موضوع بسیار تأسف آور این است که این آثار به دلیل زلزله اخیر نیست که ویران شده اند، بلکه بیشتر به دلیل بی توجهی و عدم مرمت های اضطراری می باشد. مرمت هایی که چندین سال است که اهمیت آن از سوی دوستداران میراث فرهنگی به مسئولین هشدار داده شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا «بادگیرها هم به دلیل رطوبت و هم به دلیل زلزله هایی که چند سال اخیر بوده، آسیب دیده اند و اگر . مرمت می شدند، این زلزله نمی‌توانست این همه ویرانی به بار بیاورد»، کما اینکه آن‌ها صدها سال است که در مقابل زلزله و دیگر بلایای طبیعی مقاوم بوده اند.

یکی از مشخصه های مشهور استان هرمزگان بادگیرهای تاریخی آن هستند که بر فراز بسیاری از بناها قرار دارند. این بادگیرها از چوب و در اندازه های مختلف و به صورت دو سویه و چهار سویه ساخته شده‌اند تا نسیم های خنگ دریایی را به درون بناها بیاورند. گذشته از اینکه برخی از این بادگیرها بیش از 800 سال سابقه دارند وبه عنوان یک سیستم تهویه طبیعی کار می کنند؛ قرن هاست که در امر هواشناسی و سفرهای دریایی و تعیین زمان ماهیگیری ها نیز مورد استفاده بوده اند. مردمان ازطریقه این بادگیرهاست که می‌توانند وضعیت هوا و دریا را دریابند. و زندگی ساده خود را سر و سامان دهند.

آنچه که روشن است این آثار زیبا و استثنایی سرزمین مان اگر به سرعت مرمت نشوند، به زودی و برای همیشه نابود خواهند شد

شهرام صداقت ـ تهران

تیر 2022 

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

شنبه یازدهم تیرماه، بازنشستگان باز هم در بیش از 12 شهر ایران دست به تظاهرات زدند

Read Next

پلوپ، پلوپ ایران ـ شعری از افشین بابازاده