بازتاب خبری سفر شاهزاده رضا پهلوی و همسرشان به اسراییل در خبرگزاری های مختلف

برگرفته  از بی بی سی فارسی

سفر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل: «هدفم کمک به برقراری دموکراسی در ایران است»

شاهزاده رضا پهلوی که به اسرائیل سفر کرده، در یک کنفرانس خبری در تل‌آویو به همراه وزیر اطلاعات اسرائیل شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران هم پاسخ داد.

موضوع رعایت تشریفات و برگزاری کنفرانس خبری در زمان حضور رضا پهلوی در اسرائیل، یکی از مواردی بود که بعضی از منتقدان این سفر مطرح کرده بودند.

آقای پهلوی در این کنفرانس خبری به طور خلاصه به وضعیت زندگی در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی و «سرکوب» میلیونها شهروند ایرانی اشاره کرد و از علاقه متقابل مردم ایران و اسرائیل گفت.

او مذاکراه با جمهوری اسلامی و «برجام» را راه چاره ندانست و گفت مردم ایران باید خود را «از این رژیم برهانند.»

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که پرسیده بود آیا راهی برای پایان جمهوری اسلامی متصور است و چگونه اسرائیل می‌تواند در این روند کمک کند گفت: جنبش‌های آزادیخواه در جهان بدون حمایت بین‌المللی نمی‌توانستند موفق شوند.

او گفت: موفقیت ما در گرو «از دست رفتن کامل مشروعیت رژیم است.»

آقای پهلوی مجددا تاکید کرد به دنبال قدرت در ایران نیست و هدف او کمک به برقراری دموکراسی است؛ او گفت مردم اعتقاد دارند او می‌تواند به روند «گذار» کمک کند.

شاهزاده رضا پهلوی گفته: «ما بر روی این کار می‌کنیم که مردم ایران با تاسیس مجلس موسسان نظام جدید را ایجاد کنند و رفراندوم برگزار کنیم و در آن جا ماموریت من تمام می شود.»

او در پاسخ به خبرنگار دیگری که درباره نگرانی‌های امنیتی از او پرسید گفت نگران هیچ تهدیدی نیست و «چهل سال است با تهدیدها زندگی کرده است.»

رضا پهلوی در بخش دیگری از سخنان خود به اعتراضات اخیر پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در ایران اشاره کرد و گفت: «اولین دشمن زنان ایران رژیم جمهوری اسلامی است و از ابتدا آنان را تبدیل به شهروند درجه دو کرده است.»

شاهزاده رضا پهلوی پیش از این سفر اعلام کرده بود برای ارسال پیام دوستی مردم ایران و چاره جویی برای بحران آب به اسرائیل می‌رود.

او به همراه همسرش، یاسمین پهلوی، دوشنبه وارد اسرائیل شدند و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌و‌گو کرد.

همچنین گزارش شده است که او دیداری هم با اسحاق هرتزوگ، رییس‌جمهور اسرائیل داشته.

رضا پهلوی از معدود چهره‌های شاخصی است که پس از انقلاب ایران در سال ۵۷ در اسرائیل با مقام‌های این کشور دیدار کرده است

رضا پهلوی عکسی هم از دیدار خود از دیوار ندبه در حال نیایش منتشر کرد.

سفر او به اسرائیل با واکنشهای متفاوتی روبرو شد؛ رسانه‌های وابسته به حکومت در ایران در کنار منتقدان او این سفر را تلاشی برای «ائتلاف با دشمن» خواندند؛ بعضی هم با اشاره به مشکلات داخلی بنیامین نتانیاهو و تظاهرات گسترده مخالفان علیه سیاست‌های او، زمان این سفر را مناسب ندانسته‌اند.

بعضی دیگر اما حرکت او را ستودند و این اقدام را در راستای ثبات صلح و دوستی در «ایران پس از جمهوری اسلامی» توصیف کردند.

بعضی دیگر هم پروتکل‌های تشریفاتی انجام شده برای شاهزاده رضا پهلوی را «ناکافی» دانسته‌اند؛ از جمله اینکه استقبال از او در مکان ویژه شخصیت‌ها انجام نشده است.

سفر اخیر آقای پهلوی به اسرائیل، پس از سفرهای اروپایی اوست که طی ماه‌های اخیر پس از شروع اعتراضات ایران با هدف رایزنی درباره اوضاع این کشور صورت گرفته است.

برگرفته از ایران اینترنشنال

تاکید شاهزاده پهلوی بر رابطه ایران و اسرائیل در چارچوب «پیمان کوروش»، پس از جمهوری اسلامی

شاهزاده رضا پهلوی در جریان سفر به اسرائیل با ستایش از «پیمان ابراهیم» که منجر به برقراری روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل شده، گفت امیدوار است بعد از سرنگونی جمهوری اسلامی، این پیمان با پیمانی که او آن را «پیمان کوروش» نامید، برای از سر گیری رابطه ایران و اسرائیل گسترش یابد.

او عصر چهارشنبه ۳۰ فروردین به وقت محلی، در ادامه سفر خود به اسرائیل، از تاسیسات نمک‌زدایی آبِ سورک در نزدیکی تل‌آویو دیدن کرد.

شاهزاده پهلوی در این دیدار با متخصصان اسرائیلی درباره بحران آب و محیط زیست در ایران به گفت‌وگو پرداخت.

در جریان این دیدار، گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات اسرائیل نیز ابراز امیدواری کرد این کشور بتواند در زمینه بحران آب به ایران کمک کند.

شاهزاده رضا پهلوی در پایان این دیدار، ضمن تاکید بر اهمیت عدالت محیط زیستی، به ایران‌اینترنشنال گفت: «ایران خود متخصصان برجسته‌ای در زمینه محیط زیست دارد که می‌توانند در ایرانی آزاد، بحران محیط زیست کشور را حل کنند.»

این چهره برجسته مخالف جمهوری اسلامی پیش از حضور در تاسیسات نمک‌زدایی آبِ سورک، در یک نشست خبری در اسرائیل گفت: «وقتی به پیمان ابراهیم و روابط کشورهای عربی با اسرائیل نگاه می‌کنیم می‌بینیم که مردم ایران گیر این حکومت افتاده‌اند و نمی‌توانند در این پیمان مشارکت کنند. امیدوارم بتوانیم این پیمان را به سمت پیمان کوروش ببریم.»

او اسرائیل را «یک دموکراسی فوق‌العاده» در منطقه توصیف کرد و افزود: «آینده ایران آزاد می‌تواند بسیار متفاوت باشد. ما باید ببینیم که چگونه می‌توانیم به مردم ایران کمک کنیم.»

فرزند آخرین پادشاه ایران و چهره مخالف جمهوری اسلامی، به سرکوب زنان در ایران اشاره کرد و گفت: «اولین دشمن زنان ایران رژیم جمهوری اسلامی است که از ابتدا آنان را تبدیل به شهروند درجه دو کرد.»

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه گفت: «موضوع بحران آب در ایران برای من بسیار مهم است و عملکرد این رژیم منجر به مشکلات محیط زیستی بسیاری شده است. یکی از موضوعات سفر من همکاری بین متخصصان ایرانی و اسرائیلی در زمینه آب است.»

شاهزاده پهلوی در پاسخ به سوالی در مورد نگرانی‌ها از تهدید امنیتی در سفر به اسرائیل نیز گفت: «از هیچ تهدیدی نگران نیستم و در ۴۰ سال گذشته با تهدید زندگی کردم. من به دلیل سفر به اسرائیل تهدیدی دریافت نکردم اما اگر هم تهدیدی وجود داشت باز هم این سفر را انجام می‌دادم.»

او با اشاره به اعتراضات سراسری ایران گفت: «یک مولفه کلیدی این است که هیچ یک از جنبش‌ها در کشورهای دیگر بدون حمایت بین‌المللی موفق نبوده است. ما بر روی این کار می‌کنیم که مردم ایران با تاسیس مجلس موسسان نظام جدید را ایجاد کنند و رفراندوم برگزار کنیم و در آن جا ماموریت من تمام می‌شود. من فقط به دنبال کمک به ایجاد دموکراسی در کشور هستم.»

شاهزاده پهلوی افزود: «در این سال‌ها من اعتبار لازم را کسب کردم و مردم اعتقاد دارند که می‌توانم به این فرآیند کمک کنم. کمپینی که من و بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی هدایت می‌کنیم یک گفت‌وگو با تمام جهان است و اگر یک استراتژی یکسان از سوی دموکراسی‌های غربی وجود داشته باشد، تاثیر متفاوتی خواهد داشت.»

او درباره رابطه مردم ایران و مردم اسرائیل نیز گفت: «شما اگر به شبکه‌های اجتماعی درباره روابط ایرانی‌ها و اسرائیلی‌ها نگاه کنید، می‌توانید نگاه مردم ایران را به اسرائیل متوجه شوید. ایرانیان دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند. من منتظر نبودم شاهد چنین سطح بالایی از دوستی و استقبال از سوی مردم اسرائیل باشم و این نشان از همبستگی آنان با هم‌میهنان من نیز هست. البته انتظار این استقبال را از ایرانیان یهودی داشتم.»

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به پرسش ایران‌اینترنشنال در این زمینه نیز گفت: «مردم اسرائیل کاملا می‌دانند ترقی مردم ایران به نفع آنان است نه به ضرر آنان چون روابط بین کشورهایی که در حال پیشرفت هستند یک منفعت دو طرفه است نه یک منفعت یک طرفه.»

شاهزاده پهلوی در پاسخ به پرسش ایران‌اینترنشنال درباره حضورش در اسرائیل افزود: «درباره حضور در اسرائیل به دلیل نزدیکی جغرافیایی این کشور به ایران حس متفاوتی نسبت حضور در اروپا و آمریکا دارم و برخی از هموطنان نیز در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به فاصله نزدیک جغرافیایی ایران و تل‌آویو به این موضوع اشاره کرده بودند.»

او همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: «اگر این انقلاب رخ نداده بود ایران اگر ژاپن نمی‌شد حداقل کره جنوبی می‌شد. آیا این به نفع اسرائیل نیست که ایران تبدیل به کره جنوبی شود؟ با رفتن حکومت منابع مالی به جای درگیری با کشورهای دیگر صرف همکاری خواهد شد.»

شاهزاده پهلوی درباره برجام نیز تاکید کرد: «برجام راهی برای از بین رفتن تهدید جمهوری اسلامی نیست. باید اجازه دهیم مردم خود را از این رژیم آزاد کنند. با رفتن این رژیم همه تخاصم‌ها از بین خواهد رفت. دنیا باید بر این موضوع تمرکز کند.»

شاهزاده پهلوی گفت: «مردم ایران به همه دنیا می‌گویند ما را تنها نگذارید. این شامل همه کشورها می‌شود؛ از جمله اسرائیل، آمریکا و اروپا.»

به گفته او، پس از سال‌ها که طرف صحبت کشورهای غربی فقط حکومت بود، آنان اکنون با مردم ایران نیز صحبت می‌کنند.

وزیر اطلاعات اسرائیل هم در کنفرانس خبری با شاهزاده رضا پهلوی گفت شعار «زن، زندگی، آزادی» او را تکان داده و همه کشورهای دموکراتیک باید از قیام زنان ایران حمایت کنند

برگرفته از صدای آمریکا

شاهزاده رضا پهلوی در جریان سفر رسمی به اسرائیل با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. او همچنین روز سه‌شنبه در آیین نیایش دیوار ندبه حضور یافت. این سفر واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخته است.

شاهزاده رضا پهلوی که از روز دوشنبه با دعوت رسمی مقامات دولت اسرائیل در این کشور به سر می‌برد، روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری این کشور، دیدار کرد.

او با انتشار عکسی از این دیدار نوشت: «پرزیدنت اسحاق هرتزوگ، از شما برای استقبال گرم و پیام دوستی‌تان به‌ ملت ایران سپاسگزارم، و به نوبه خود، آینده‌ای را آرزو می‌کنم که در آن، ایران و اسرائیل پیوندهای دیرین خویش را برای امنیت و رفاه بیشتر هر دو ملت تجدید کنند.

گیلا گامالیل، وزیر اطلاعات اسرائیل، دیدار صبح امروز شاهزاده رضا پهلوی با اسحاق هرتزوگ رئیس‌جمهوری این کشور را «مهم» ارزیابی کرد و گفت: «ما همه با هم در مقابل رژیم آیت‌الله‌ها برای ساختن آینده‌ای بهتر ایستاده‌ایم.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین تصویری از حضورش در مراسم نیایش در کنار دیوار ندبه در اسرائیل منتشر کرد و گفت: «دو هزار و پانصد سال پیش، کوروش بزرگ یهودیان را از اسارت رهانید و به آنان کمک کرد تا معبدشان در اورشلیم را بازسازی کنند. با احترامی عمیق از دیوار ندبه بازدید و دعا کردم روزی برسد که ایران و اسرائیل بتوانند دوستی تاریخی‌شان را از سر بگیرند.»

خانم گامالیل،‌ وزیر اطلاعات اسرائیل، که در این سفر میزبان شاهزاده رضا پهلوی و همسر او است، تصویری از حضور آنها حین نواختن آژیر احترام به یاد شش میلیون قربانی هولوکاست در مراسم نیایش در کنار دیوار ندبه شاهزاده رضا پهلوی را «وارث تاج و تخت ایران» خواند.

همچنین، به گزارش تایمز اسرائیل، شاهزاده رضا پهلوی به همراه همسرش یاسمین پهلوی با بازماندگان خانواده دی که در جریان تیراندازی عید فصح در تل‌آویو کشته شدند، دیدار کرد و به آنها تسلیت گفت.

در این تیراندازی مرگبار لوسی، همسر لئو دی، و دو دخترش مایا و رینا کشته شدند.

اهزاده رضا پهلوی روز دوشنبه پیش از آغاز آیین یادبود قربانیان هولوکاست، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دیدار کرد.

بنیامین نتانیاهو در مراسم گرامیداشت قربانیان هولوکاست که شاهزاده رضا پهلوی نیز در آن حضور داشت جمهوری اسلامی را به «نازی‌ها» تشبیه کرده که قصد نابودی یهودیان را داشتند. او گفته است: «ما برای دست نیافتن جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای مبارزه می‌کنیم.»

بنیامین نتانیاهو تأکید کرده است که تلاش‌ها برای نابودی قوم یهود «با هولوکاست خاتمه نیافته است و این تلاش‌ها اکنون از رژیم وحشت‌آفرین در تهران برمی‌خیزد.»

بازتاب سفر شاهزاده رضاپهلوی به اسراییل در نشریات جهانی

:برگرفته از ایندپندنت فارسی

سفر شاهزاده رضا پهلوی به تل‌آویو، دیدار او با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و شرکت در مراسم یادبود قربانیان هولوکاست در رسانه‌های اجتماعی و همچنین رسانه‌های بین‌المللی بازتابی گسترده‌ داشت و با اینکه مقام‌ها و رسانه‌های وابسته به حکومت ایران تلاش کردند بر این سفر مهم و تاریخی که به گفته شاهزاده رضا پهلوی «ابلاغ پیام دوستی ملت ایران به اسرائیل» است، چشم ببندند، بازدید این شخصیت‌ ارشد ایرانی از اسرائیل در خبرگزاری‌های بین‌المللی انعکاسی ویژه‌ یافت.

شبکه خبری آی ۲۴ ضمن گفت‌وگو با شاهزاده رضا پهلوی، در گزارش خود از او با نام «ولیعهد تبعیدی ایران» نام برد. این شبکه خبری در ادامه به استقبال مقام‌های اسرائیل از حضور شاهزاده رضا پهلوی اشاره کرد و نوشت که مردم و مقام‌های اسرائیل از ابراز همبستگی ولیعهد با شهروندان اسرائیل در مواجهه با حملات تروریستی شدید صورت گرفته از سوی ایران و همدردی با بازماندگان فاجعه هولوکاست قدردانی می‌کنند.

شاهزاده رضا پهلوی در بخشی از گفت‌وگو با شبکه آی ۲۴، حضور در مراسم یادبود قربانیان هولوکاست را «وظیفه» خود خواند و گفت: «می‌دانیم که دو کشور در طول قرن‌ها با یکدیگر رابطه‌ای دوجانبه داشته‌اند؛ امروز که رژیم حاکم بر ایران وقوع هولوکاست را انکار می‌کند، وظیفه من است که به نمایندگی از هموطنانم در اینجا حضور داشته باشم، به قربانیان هولوکاست احترام بگذارم و به آن‌ها ادای احترام کنم.»

بازتاب سفر شاهزاده ایرانی به اسرائیل در رسانه‌های غربی؛ «گامی بلند علیه جمهوری اسلامی»

در همین حال، تایمز اسرائیل در گزارشی به اهمیت حضور شاهزاده رضا پهلوی در اسرائیل پرداخت و نوشت: «اسرائیل و ایران در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی به‌ویژه در زمینه انرژی و امنیت، روابط نزدیکی داشتند. پس از روی کار آمدن روحانیون، این دو کشور به دشمنان سرسخت تبدیل شده‌اند. رهبران ایران خواستار نابودی دولت یهودند و از گروه‌های مسلح متعهد به این هدف حمایت می‌کنند. در چنین شرایطی،‌ پسر شاه سابق ایران وارد اسرائیل شد تا برای بازسازی روابط بین ملت‌ها گامی بردارد.»

تایمز اسرائیل به توییت‌های شاهزاده رضا پهلوی با محوریت دوستی بین دو ملت نیز پرداخت. این رسانه در بخشی دیگر، به خیزش مردمی اخیر علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و نوشت: «شاهزاده رضا پهلوی خواستار انقلابی است که حکومت روحانیت را با سلطنت پارلمانی جایگزین کند؛ او قصد دارد در ایران حقوق بشر را تثبیت و اقتصاد دولتی این کشور را به سیستمی مدرن تبدیل کند.»

العربیه انگلیسی نیز درباره سفر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل گزارشی منتشر کرد و نوشت: «این سفر که یادآور روابط گرم محمدرضا پهلوی با اسرائیل است، در وضعیتی اتفاق می‌افتد که خصومت بین اسرائیل و جمهوری اسلامی بالا گرفته است. در چنین شرایطی، وزیر اطلاعات اسرائیل،‌ تصمیم شجاعانه شاهزاده رضا پهلوی را ستایش کرد و گفت که او برخلاف افراط‌‌گرایان حاکم بر ایران، بر ارزش‌های صلح و مدارا تاکید می‌کند.»

نشنال‌نیوز نیز این سفر مهم را بازتاب داد و در بخشی از گزارشی که به این مناسبت منتشر کرد،‌ یادآور شد: «بازدید بالاترین شخصیت ایرانی از اسرائیل با پیام صلح بین دو ملت هم‌زمان با آن است که در ماه‌های اخیر در مورد افزایش تنش‌ها بین دو کشور نگرانی‌هایی به وجود آمده است. در همین حال، جمهوری اسلامی پس از مذاکرات شکست‌خورده توافق هسته‌ای به تلاش‌های خود برای غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.»

این رسانه به تلاش شاهزاده رضا پهلوی برای داشتن یک برنامه کارشناسی‌شده نیز اشاره کرد و افزود: «سفر او بر ملاقات با کارشناسان اسرائیلی در زمینه فناوری آب نیز متمرکز خواهد بود، زیرا آقای پهلوی امیدوار است از تجربه این متخصصان برای حل بحران آب در ایران بیاموزد.»

جوییش‌نیوز هم در گزارشی، سفر شاهزاده رضا پهلوی به تل‌آویو با دعوت مقام‌های بلندپایه اسرائیلی را «تجدید روابط دموکراتیک» خواند و نوشت: «بر اساس بیانیه مطبوعاتی دولت اسرائیل، هدف از این سفر ایجاد پلی بین اسرائیل و مردم ایران و ابراز مخالفت مشترک با رژیم آیت‌الله‌ها است.»

این رسانه به استقبال شاهزاده رضا پهلوی از این دیدار تاریخی نیز پرداخت و اضافه کرد: «مردم ایران حکومتی را آرزو دارند که با رعایت حقوق بشر و احترام به تنوع مذهبی و فرهنگی از جمله احیای روابط مسالمت‌آمیز و دوستانه با اسرائیل و دیگر همسایگان ایران میراث آنان را حفظ کند.»

شاهزاده رضا پهلوی و همسرش، بانو یاسمین پهلوی، در حالی در اسرائیل با استقبال مقام‌های بلندپایه‌ این کشور از جمله وزیر اطلاعات مواجه شدند که ناصر کنعانی، سخنگوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره این سفر گفت: «نه شخصی که از آن نام بردید نه سفرش و نه جایی که سفر می‌کند، هیچ‌کدام ارزشی ندارند که من بخواهم در ارتباط با آن‌ها اعلام موضع کنم.»

 

اظهار نظر نشریات و مسٔولین حکومت اسلامی

عبدالرضا داوری، فعال سیاسی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، در واکنش به سفر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل با بیان این که «کاش از پدر مرحومتان می‌آموختید»، ادعا کرد که «محمدرضا شاه پهلوی چون می‌خواست در جایگاه “شاه شیعه” باشد، هیچ‌گاه به اسرائیل نرفت، هرگز اسرائیل را به رسمیت نشناخت‌ و هیچ‌گاه با اسرائیل رابطه رسمی دیپلماتیک برقرار نکرد، در مقابل، به سوریه و شیعیان لبنان میلیون‌ها دلار کمک کرد تا برابر اسرائیل بایستند.»

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، سفر شاهزاده رضا پهلوی را «پایان ادابازی اپوزیسیون» قلمداد کرد و در توییتی نوشت: «این آشکارترین رسوایی و حقارت برای مخالفان و معاندان جمهوری اسلامی طی چند دهه گذشته است.»

تسنیم ادعا کرد که اسرائیل «دشمن اصلی اسلام و مسلمین است.»

یک روز پس از آن که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سفر شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل را مسئله‌ای بی‌اهمیت جلوه داد، ابراهیم رئیسی با تهدید اسرائیل گفت که اگر این کشور «کوچکترین اقدامی» علیه جمهوری اسلامی انجام دهد، «پاسخ سختی» خواهد داشت و «با نابودی حیفا و تل‌آویو همراه خواهد بود.»

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

محسن بنائی،یوسفی اشکوری، محمدالله صخره در برنامه «پرگار»: علی ابن ابی طالب که بود؟ ـ

Read Next

آثار فرهنگی و تاریخی زیبا و کم نظیر اصفهان در خطر ویرانی