بیانیه «بنیاد میراث پاسارگاد» به مناسبت سالگرد زادروز یک قهرمان ملی

روز 12 تیرماه، (سوم جولای) سالگرد زادروز بابک خرمدین سردار و قهرمان ملی ایرانیان است

بابک خرمدین حدود 1200 سال پیش، ( نزدیک به 140 سال پس از اشغال ایران به وسیله اعراب مسلمان) رهبر جنبشی بود به نام خرم دینان. این جنبش که به سرخ جامگان نیز مشهور بود، بیش از بیست سال مقابل خلفای عباسی و اشغالگران ایران ایستادگی کرد. قصه های دلیری، نیکی ها و دادگری های بابک و همراهانش از مرزهای ایران نیز گذشت. بابک سرانجام به دست فرستادگان خلفای عباسی دستگیر و به سخت ترین و ناگوارترین شکلی  به قتل رسید. اما نام او همچنان و تا کنون برای ایرانیان زنده، عزیز و گرامی است.

جایگاه بابک سال ها در دژی بود به نام دژ بذ که بر بلندای 2300 متری کوهی در آذربایجان ایران قرار دارد. این دژ که در دوران ساسانیان ساخته شده است، قرن هاست که به نام «دژ بابک» شهرت دارد. و هر ساله همزمان با سالگشت زادروز او بسیاری از ایرانیان از سراسر ایران به این دژ می روند و (همانگونه که رسم بابک بود)  با رقص و پایکوبی از حماسه های ایران می گویند و یاد او را گرامی می دارند.

متاسفانه پس از انقلاب و به ويژه در چند سال گذشته حکومت اسلامی از اجتماع مردمان در اطراف این دژ جلوگیری می کند. اما علاقمندان به بابک همچنان  هرساله در روز 12 تیرماه، که زادروز بابک است، خودشان را به کوهی که این دژ بر فراز آن قرار دارد می رسانند و به جشن و پایکوبی مشغول می شوند.

بنیاد میراث پاسارگاد پیشاپیش زادروز بابک خرمدین را به همه ی ایرانیان شادباش گفته و امیدوار است ایراندوستان و فرهنگ دوستان ایرانی به صورت حضوری و یا مجازی زاد روز این قهرمان ملی ایران را به زیبایی برگزار کنند.  

با مهر و خرمی

شکوه میرزادگی

از سوی بنیاد میراث پاسارگاد

هفتم تیرماه 1400 خورشیدی

savepasargad.com

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

گزارشی از اتوبوس مرگ و برق زیبای چشمان مهشاد کریمی ـ زهرا کشوری

Read Next

رقص لزگی، هدیه ای برای سالروز تولد بابک خرمدین ـ از مهر عالِم