تاریخچه نامگذاری روز کوروش بزرگ

تاریخچه «روز کوروش بزرگ»، یا سالگشت صدور منشور حقوق بشر او

در سال 2005 (1384) «کمیته بین المللی نجات پاسارگاد» که برای جلوگیری از آبگیری سد سیوند، و نجات آرامگاه کوروش بزرگ از خطر رطوبت زدگی و ویرانی تشکیل شده بود برای برانگیختن توجه مردمان به اهمیت کوروش بزرگ، روز 29 اکتبر را، که همزمان با روز صدور منشور اوست، به نام «روز کورش بزرگ» اعلام کرد. خوشبختانه این اقدام به سرعت مورد استقبال رسانه ها و مردمان در داخل و خارج ایران قرار گرفت.

در سال 2007، (1386) کمیته نجات، با نام «بنیاد میراث پاسارگاد» به عنوان اولین ان. جی. اوی بین المللی حفظ میراث فرهنگی ایران رسما در آمریکا تاسیس شد و با همراهی و تلاش مردمان فرهنگ دوست در سراسر جهان و دخالت بهنگام یونسکو، توانست، دولت احمدی نژاد، را وادار کند ارتفاع آبگیری سد سیوند را کوتاهتر کند.

در واقع نام گذاری روز کوروش بزرگ علاوه بر جلوگیری از خطری که پاسارگاد را تهدید می کرد، موجب آگاهی مردمان بیشتری نسبت به دهش آغازین کورش در بقای تمدن مشترک انسان ها شد.

اهمیت نام گذاری روز کورش بزرگ در این است که بدون کمترین پشتوانه ی دولتی، یا مذهبی از سوی یک سازمان فرهنگیِ مردم نهاد و ده ها شخصیت مهم فرهنگی، و اجتماعی، و به ويژه رسانه های ایراندوست دیداری و شنیداری خارج کشور و هزاران هزار زن و مرد ایرانی و غیر ایرانی مورد تایید قرار گرفته است .

اکنون همزمان با روز کوروش بزرگ، مردمان زیادی در ایران و خارج ایران روز هفتم آبان، 29 اکتبر نام و یاد مردی را گرامی می دارند که که 25 قرن پیش از نگارش اعلامیه جهانی حقوق بشر، و در زمانه ای که جهان در آتش خشونت و عقب ماندگی می سوخت، آن گونه که در منشور او آمده: «آشتی‌خواهانه به بابل اندر شد، سربازان بسیار او دوستانه در بابل گام برداشتند، و او نگذاشت کسی در تمامی سرزمین های سومر و اکد ترسانده شود. او مردمان ستمدیده را از درماندگی رهانید، آوارگان را به خانه های خود بازگرداند، بردگان را از بیگاری نجات داد، و فرمان داد که هر کسی برای انتخاب مذهب و محل سکونت خود آزاد باشد…»

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

ثبت معبد آناهیتا، به نام همسر امام سوم شیعیان – شکوه میرزادگی

Read Next

نگذاریم ایران را بفروشند و ایرانی را به بردگی بکشانند