تازه ترین کشفیات در پارسه تخت جمشید و بی خبری مردمان از ثروت های ملی خودشان

 

بنا بر گزارش خبرگزاری های داخلی، فصل دیگری از کاوش های باستانشناسی مشترک هیات های ایرانی و ایتالیایی در محوطه باستانی «تل آجری» در شهر پارسه تخت جمشید به پایان رسید. علیرضا عسکری چاوردی سرپرست ایرانی هیأت باستان‌شناسی، این فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه را «شناسایی فونداسیون دو برج بزرگ ضلع جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی این دروازه تاریخی» اعلام کرد و افزود: «در این فصل نمای بخش غربی بنای دروازه به طول ۴۰ متر نمایان شده است. این بنای بزرگ و باشکوه در منطقه باغ فیروزی در ۳.۵ کیلومتری شمال‌غربی تختگاه تخت‌جمشید قرار دارد».

به گفته ی این باستانشناس: «در روند کاوش‌های این فصل، پلان این بنای تاریخی بیش از پیش به صورت نسخه‌ای مشابه از دروازه ایشتار بابل ظاهر می‌شود که در آن ویژگی‌های جدید و بدیعی مانند هسته‌ خشت و گِلی دیوارهای آجرپخته‌ نمایان شده است».

سرپرست ایران هیأت باستان‌شناسی تل‌آجری همچنین گفت: در کاوش‌های این فصل، «تکه‌های کتیبه‌های میخی به زبان‌های بابلی و ایلامی به همراه آجرهای لعاب‌دار برجسته متعلق به تابلوهایی با نقوش گاو نر و ماراژدهای موشخوشو نماد ایزد مَردوک از بین‌النهرین باستان» از این دروازه به دست آمده است.

همچنان، چون  چند دهه اخیر پس از انقلاب، مردمان ایران و حتی خبرنگاران از دیدن این کشفیات و این که پس از کشف در کجا و چگونه از آن ها حفاظت می شود بی خبرند.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

بخش ويژه یلدا، جشن ملی ایرانیان

Read Next

سازندگان حقوق بشر قرن بیستم چرا مهمترین ویران کنندگان آن شده اند؟ ـ به مناسبت روز جهانی حقوق بشر ـ شکوه میرزادگی