حکم برابطال قرارداد «سدخرسان۳» چند شرکت وابسته به حکومت را هراسان کرده است

 

بنا بر گزارش های خبرگزاری های داخلی قاضی شعبه 9 دادگاه عمومی حقوقی یاسوج، پیرو خواست تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی، حکم بر ابطال قراردادی داد که مجوز آن با استفاده از خط اعتباری یک شرکت چینی صادر شده بود. و این اولین باری ست که یک قاضی به جای رای به خواسته های وابستگان به حکومت رای به خواسته های مردم داده است و البته نباید تلاش های مردمان را برای جلوگیری از ادامه کار این سدسازی ویرانگرانه ندیده گرفت. .

ساخت سد خرسان ۳، با تشکیل کنسرسیومی متشکل از سه شرکت «تانا انرژی بین‌الملل»، «جهاد توسعه منابع آب»، «پرهون طرح» و «شرکت چینی سومک شروع شد. و بنا بر گزارش خبرگزاری فارس در شهریور نود و دو، مجوز ترک تشریفات مناقصه اجرای این پروژه با استفاده از خط اعتباری چین در همان زمان صادر شد.

از همان ابتدا گفته شد که با ساخت سد خرسان سه بیش از ۲۴۰۰ هکتار از جنگل‌ها و بوته‌زارهای منطقه زاگرس در دو استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری زیرآب می‌رود و هزاران ذخیره نادر جنگلی از گونه‌های بلوط ایرانی، بنه و بادام وحشی را در خط مرزی منطقه حفاظت‌شده دنا نابود می‌کند، ۲۶ اثر تاریخی و طبیعی متأثر از احداث این سد خواهند شد و بیش از یک هزار میلیارد تومان معیشت در حوزه زراعت و باغداری، دامداری، پرورش زنبورعسل و آبزی‌پروری از بین خواهد رفت و مهمتر این که بدبختی و فلاکت مردمان حاشیه آن برای نسل‌ها و قرن‌های آینده بود..

به همه این دلایل ساختن این سد چند سال است که چندین استان را نگران خسارات جبران ناپذیر کرده است.

به گفته یوسف مرادی فعال محیط زیستی و سرپرست دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی «سد خرسان سه» از هیات وزیران در کمیته ای مجوز گرفت که حتی نماینده سازمان محیط زیست حضور نداشت بنابراین تاکنون مجوزی از محیط زیست تاکنون صادر نشده است.
پیش از این مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفته بود: سد خرسان سه مجوز محیط زیستی ندارد و همواره سازمان محیط زیست مخالفت خود را با اجرای این سد اعلام کرده است.
سد خرسان ۳ یکی از ۲۵ سد در پرونده سرشاخه‌های کارون در زاگرس در مرز کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری است که اکنون بسیاری از مردم و کارشناسان در استان نسبت به احداث آن نگرانند.
تا همین جا هم سد خرسان سه گورستان دره خِرسان ( یکی از کم نظیرترین مکان های تاریخی و باستانی کشور) را در کهگیلویه و بویراحمد زیر آب می برد
به گفته باستان شناسان، گورستان دره خِرسان در منطقه سادات محمودی کهگیلویه و بویراحمد در محدوده مخزن سد در دست احداث خرسان۳، یکی از کم نظیرترین مکان های تاریخی و باستانی است و در حاشیه رودخانه خِرسان و ِبشار و محل تلاقی این دو رودخانه، مجموعه ای از گورهایی مملو از اشیای تاریخی کم نظیر است که تاریخ پنج هزار سال را روایت می کند

به گفته فعالین محیط زیست و میراث تاریخی اگر چه حکم ابطال این قرار داد در مرحله بدوی بوده و برای قطعیت و اجرا نیازمند تائید در دادگاه تجدید نظر استان (در صورت اعتراض محکومین در مهلت مقرر) است از آنجا که این اولین بار است که یک قاضی در حکومت اسلامی رای بر موضوعی داده که خواست مردمان زیادی می باشد و به جای جیب وابستگان به حکومت منافع مردم و کشور را در نظر دارد باید خوشحال بود و به شکلی جدی دنبال این پرونده را گرفت

 

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

اعتصاب غذای شصت و یک زن زندانی سیاسی در اعتراض به اعدام قبادلو و سلیمی

Read Next

برنامه ای از مهشید حسینی: «از انقلاب اسلامی چه مانده» با حضور دکتر محسن بنائی، مجتبی واحدی، داریوش سجادی