درگذشت اکبر گلپایگانی خواننده «حنجره طلایی»که حکومت اسلامی او را دوست نداشت

اکبر گلپایگانی، (۱۳۱۲ – ۱۴۰۲آبان )یکی از پیشگامان موسیقی دستگاهی و خواننده ای که به «حنجره طلایی» مشهور بود درگذشت

او یکی از مشهورترین و محبوب ترین خوانندگان قبل از انقلاب بود که  بیش از ۳۰۰ اثر از خود به جای گذاشت

پس از انقلاب اسلامی ۵۷ او یکی از هنرمندانی بود فعالیت اش را محدود کردند و پخش صدای او از رادیو و تلویزیون ها ممنوع شد

نفرت حکومت اسلامی از خوانندگانی که «انقلابی» نبودند تا جایی ست که برخلاف وصیت گلپایگانی به همسر او اجازه خاکسپاری در گورستان ظهیرالدوله را ندادند.

بنا بر گزارش رادیو فردا،  گلرخ گرایلی، همسر اکبر گلپایگانی (گلپا)، می‌گوید برخلاف وصیت‌نامه این خواننده فقید مسئولان اجازه خاکسپاری او در گورستان ظهیرالدوله تهران را ندادند. گفته‌های خانم گرایلی روز دوشنبه در کانال رسمی تلگرام گلپا منتشر شد. به گفته همسر گلپا به دلیل عدم صدور مجوز خاکسپاری در گورستان ظهیرالدوله، پیکر گلپا روز ۱۶ آبان در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرای تهران به خاک سپرده می‌شود.

🔸 گلرخ گرایلی توضیح داده است که «پیگیری برای خاکسپاری ایشان در قبرستان ظهیرالدوله طبق وصیت‌شان انجام شد ولی ظاهراً این شرایط مهیا نیست.» خانم گرایلی به نقل از حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی ایران، گفت به او اعلام کرده‌اند که «این موضوع شدنی نیست».

🔸اکبر گلپایگانی شامگاه ۱۳ آبان در بیمارستان نیکان تهران به دلیل ایست قلبی درگذشت. او در سال‌های بعد از انقلاب ۱۳۵۷ به اجبار خانه‌نشین شده بود. گلپا وصیت کرده بود که بعد از مرگ در گورستان ظهیرالدوله کنار «مرتضی محجوبی»، از بنیان‌گذاران موسیقی ملی ایران، به خاک بسپارند.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

مطابقت دیلمون باستانی با جزیرهٔ کیش – جواد مفرد کهلان

Read Next

شبان در بهاران – ابراهیم هرندی