درگذشت فریار نیکبخت، کوشنده سیاسی و فرهنگی و موسس کمیته دفاع از حقوق اقلیت های مذهبی در ا یران

با کمال تاسف خبرشدیم که فریار نیکبخت، پژوهشگر، فعال سیاسی و فرهنگی و موسس «کمیته دفاع از حقوق اقلیت های مذهبی در ایران» پس از یک دوره ی سخت بیماری، در سن 69 سالگی زندگی را وداع گفت.

فریار عاشق ایران و فرهنگ ایرانی بود، انسانی متمدن، خوش فکر و انساندوست و پر تلاش. تلاشی که حتی در بدترین روزهای زندگی اش هم متوقف نشد. فریار تا لحظه های آخرزندگی از یاد ایران غافل نبود و هیچ چیز او را بیشتر از سرنوشت ایرانیان آزار نمی داد.

فریار از ابتدای تاسیس«بنیاد میراث پاسارگاد»همیشه و به طور مرتب، کارهای این بنیاد را تعقیب می کرد و بدون این که هیچ مسئولیت سازمانی داشته باشد، با علاقه و دقت در مورد مسایل مختلف مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران نظر می داد و از هیچ همراهی دریغ نمی کرد. تقریبا هیچ کدام از بیانیه ها و خبرهای مربوط به ویرانی های میراث فرهنگی و تاریخی نبود که برای او برود و او نظری درباره آن ندهد. و در بیشتر اوقات آن ها را برای ایمیل های خود نیز می فرستاد.

آخرین  سخنی  که از او داریم، در پی انتشار مطلبی درباره ویرانی یکی از آثار تاریخی بود؛ زیر عنوان «وارثان انقلاب ویرانی،این بار مست از ویران کردن سازه ای زیبا  در قزوین».

درست یک ماه قبل از رفتن اش و در اوج بیماری اش بود. زیر مطلبی که برای او رفته بود نوشت:

حیف از این بنای زیبا. خانه هاشان ویران باد

بنیاد میراث پاسارگاد درگذشت این شخصیت با ارزش و با فرهنگ را به خانواده، دوستان، همکاران و همراهان او تسلیت می گوید

نام و یادش همیشه روشن

 زندگی نامه کوتاه شده ی فریار نیکبخت

فریار نیکبخت زاده تهران سال ۱۳۳۲ (۱۹۵۳ میلادی) در خانواده ای یهودی که زاده همدان بودند به دنیا آمد.

پس از دبیرستان برای تحصیل در دانشگاه یو.سی. ال. ای به آمریکا آمد. و در پی پژوهش هایی که در ارتباط با علل مشکلات سیاسی و اقتصادی ایرانیان داشت، به جنبش دانشجویی کنفدراسیون پیوست و در کوتاه مدت به ریاست  سازمان دانشجویان جنوب کالیفرنیا و سپس کل آمریکا برگزیده شد. پس از انقلاب 57 او به ایران رفت و به شدت دلسرد شد و پس از مدت کوتاهی مجبور به ترک ایران شد، و تا پایان عمر مقیم آمریکا بود..

یکی از چیزهایی که او را در ایران به شدت آزرده کرده بود، دیدن آزارها و شکنجه هایی بود که یهودی ستیزی حکومت اسلامی بوجود آورده بود .

او این بار به پژوهش هایی پرداخت که مربوط به یهودی ستیزی مسلمانان و به ويژه حکومت اسلامی بود. بسیاری از مقالات و مصاحبه های او در مرکز تاریخ شفاهی یهودیان وجود دارد. مقالات او درباره رژیم جمهوری اسلامی و تبلیغات ضد یهودی در نشریات مختلف بسیار آگاهی دهنده بو د.

تلاش های او در دفاع از 13 یهودی معروف به شیراز 13 که به اتهام جاسوسی برای اسرائیل و آمریکا دستگیر شده بودند در برملا کردن فجایع جمهوری اسلامی قابل تحسین بود؛ به ويژه که تا آن وقت بسیاری از یهودیان از ترس با اعتراض آشکار نسبت به حکومت اسلامی مخالف بو دند .

در آن زمان فریار به واشنگتن سفر کرد و با بسیاری از مسئولین وزارت خارجه، سناتورها و نمایندگان مجلس آمریکا و دیگر شخصیت های دیدار و گفتگو داشت و با ارائه مدارک و شواهد آن ها را قانع کرد که موضع محکم تری در رویارویی با حکومت اسلامی بگیرند.

او از همکاران نشر کتاب و ویراستار برخی از کتاب های فارسی و انگلیسی و مترجم بسیاری از بیانیه های سیاسی بود

فریار نیکبخت موسس «کمیته دفاع از حقوق اقلیت های مذهبی در ایران» بود، سازمانی که وضعیت یهودیان، بهائیان، مسیحیان، زرتشتیان و حتی سنی ها را به طور مرتب مطرح می کرد و سازمان های حقوق بشری را با این تبعیضات آشنا می کرد.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

معانی نام پل چینوَد (چینوَت) و مکان جغرافیایی آن ـ جواد مفرد کهلان

Read Next

حق کشف اشیای تاریخی یا دستمزد به ویرانگران میراث فرهنگی و تاریخی ایرانزمین