دزدی اثر با ارزش دیگری از میراث تاریخی ایرانیان و قاچاق آن به انگلیس

 

به گزارش خبرگزاری های انگلیس، سنگ نگاره ای از دوران ساسانی که  در فرودگاه «استنستد» لندن از قاچاقچیان آن گرفته شد به زودی در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته خواهد شد. .این سنگ‌نگاره، که قدمت آن حدود دو هزار سال برآورد شده، چنان نادر است که نمی‌توان به راحتی روی آن قیمتی گذاشت

در این نقش‌برجسته، که ارتفاعش کمی بیش از یک متر است، مردی با حالتی موقر و در حالی که یک دستش را بالا برده دیده می‌شود..

بنا به گزارش گاردین نقش‌برجسته‌ای که در فرودگاه لندن ضبط شده بخشی از سنگ نگاره بزرگتری ست که از آن جدا شده است.

دکتر سنت جان سیمپسون، باستان‌شناس ارشد موزه بریتانیا، به «نشریه گاردین» گفته است که: این کتیبه از دل کوه بریده شده است. به گفته اوتاکنون سابقه نداشته که دزدان آثار تاریخی قطعه‌ای را از دل صخره یا کوه جدا کنند او این اقدام را « سطح دیگری از بی‌رحمی» خوانده و گفته است: شما حتی می‌توانید جای ماژیک را ببینید که خط کشیده‌اند و بعد با دستگاه فرز سنگ را به طور اریب بریده‌اند»»

او همچنین احتمال می دهد که این سنگ‌نگاره از جایی در استان فارس و اطراف شیراز می‌آید، چرا که سبکش به نقش‌برجسته‌های آنجا شباهت دارد

دکتر سیمیسون این اثر را «خارق‌العاده» توصیف کرده و گفته که در بازار سیاه چنین اثری می‌تواند بین بیست تا سی میلیون پوند به فروش برسد.

او همچنین گفته است«در سال‌های گذشته آثار باستانی و عتیقه بیشتری از ایران قاچاق می‌شود»

همانطور که ما بارها در بنیاد میراث پاسارگاد گفته ایم، طبیعی ست که چنین دزدی هایی که در پی انقلاب اسلامی و به طور دایم انجام شده، نمی تواند کار قاچاقچیان عادی باشد و باید که با کمک حکومت و یا بستگان آن انجام شده باشد.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

چهره ای ناشناخته از شاهزاده رضاپهلوی؛ در گفتگویی استثنایی ـ کاری از مکس امینی (بخش اول و دوم)

Read Next

خرید جعبه تاریخ از کاسب چینی ـ طاهره بارئی