روز جهانی آموزش، و کودکان بی خانه و بی مدرسه ایرانی

روز جهانی آموزش، و کودکان بی خانه و بی مدرسه ایرانی

امروز بیست و چهارم ژانویه، روز جهانی آموزش است، روزی که در سال 2018 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. در این قطعنامه این روز به منظور تجلیل از نقش آموزش در ایجاد صلح جهانی و توسعه پایدار اعلام شده است.
در واقع بوجود آمدن چنین روزی نتیجه ی خواستی شریف و انسانی ست که در ماده 26 اعلامیه حقوق بشر، مبنی بر آموزش ابتدایی و اجباری رایگان مطرح شده است.
امسال سازمان ملل درباره اهمیت آموزش گفته است که: « آموزش به کودکان نردبانی ست برای خروج از فقر و راهی به سوی آینده ای امیدوارکننده» در حالی که متاسفانه بر اساس آخرین آمارها، در حال حاضر حدود 258 میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان فرصت ورود یا پایان تحصیل شان را ندارند. 617 میلیون کودک و نوجوان نمی توانند ریاضیات پایه را بخوانند و انجام دهند. حدود 60 درصد از دختران در جنوب صحرای آفریقا دوره متوسطه را نمی توانند به پایان برسانند و حدود چهار میلیون کودک و نوجوان پناهنده از مدرسه بازمانده‌اند.
و … میلیون ها کودک ایرانی، یعنی مالکان اصلی یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان، نه تنها نمی توانند به مدرسه بروند بلکه در کوچه ها زندگی می کنند و در کارتن ها می خوابند.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

سخنان مزدک بامدادان در کلاب هاوس: اسلامگرایی و ایران‌ستیزی

Read Next

کشف بزرگی که «دوران جاهلیت» اعراب را به شکلی مستند رد می کند ـ شکوه میرزادگی