سال گذشته هزارها اثر تاریخی از قاچاقچیان گرفته شده است ـ رضاکمالی ، تهران

 

بنا برگزارش فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی، در سال گذشته 19 هزار و 542 قلم شئی تاریخی از قاچاقچیان و حفاران غیرمجاز به دست آمده است.

از این تعداد، هشت هزار و ۷۷۴ شیء اصل و ۱۰ هزار و ۷۶۸ شیء تقلبی بوده است. همچنین ۴۵۲ دستگاه فلزیاب ضبط و توقیف شده و ۲۰۲۵ نفر هم دستگیر شده‌اند.

سردار حسن مهری در پنجمین گردهمایی سراسری فرماندهان، معاونان، مدیران و مسؤولان پایگاه‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی گزارشی از وضعیت یگان حفاظت و آثار تاریخی ارائه کرد. او همچنین گفت:«سال گذشته ۷۸۷۴ برگه اخطار صادر شده که حدود ۴۷۲ مورد منجر به تشکیل پرونده قضایی شد».

مهری با اشاره به مجازات محدود و ناقص فلزیاب، اظهار کرد: ‌مجازات درنظر گرفته شده فقط به توبیخ دستگاه فلزیاب ختم می‌شود. مجازات دیگری پیش‌بینی نشده است.

بی توجهی به حفاران غیر مجاز و نبود برخوردی قانونی و مجازات این افراد بارها مورد اعتراض فرهنگ دوستان  بوده است. شاهدان عینی در شهرهای مختلف ایران بارها به خبرنگاران از افرادی گفته اند که با وسایل سنگین و بولدزر به سراغ محوطه های تاریخی رفته اند، همه جا را زیر و رو کرده و چیزهایی را با خودشان برده اند. این افراد بارها به ادارات وزارت میراث فرهنگی گزارش کرده اند اما آن ها هیچ واکنشی در این مورد نداشته اند. طبیعی ست؛  وقتی حفار غیرمجاز، یا قاچاقچی میراث فرهنگی به راحتی در محوطه های فرهنگی باشند، و هر چه را می خواهند بردارند، و هیچ مجازاتی هم برایشان نباشد، این می شود یک کاسبی راحت و پرسود که هیچ دزد و قاچاقچی از آن بدش نمی آید.

رضاکمالی ـ تهران

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

آیا طرح شرم آور «رسمی کردن حراج و چپاول اشیای تاریخی ا یران» از دستور کار مجلس اسلامی خارج می شود

Read Next

وزیر تعاون و کار: پنجاه درصد معادن ایران تعطیل است و نود درصد مردمان نیازمند یارانه هستند