سخنرانی و نشست خبری شاهزاده رضا پهلوی 28 مهر 1401

شاهزاده رضا پهلوی در یک سخنرانی با تأکید بر این که «همه تئوری‌ها و اشکال حکومت‌های دموکراتیک محترمند»، تأکید کرد که «پیروزی حاکمیت مردم» در ایران برای او اهمیت دارد.

شاهزاده رضا پهلوی در سخنرانی خود که روز پنج‌شنبه ۲۸ مهر در ساعت پنج بعدازظهر به وقت ایران در واشنگتن دی‌سی با حضور اکثر رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران و برخی رسانه‌های خارجی برگزار شد، بر توجه بی‌نظیر جهانی بر انقلاب مردمی ایران تأکید کرد.

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به پرسش کامبیز توانا، خبرنگار صدای آمریکا در مورد اینکه آیا حمایت خارجی از معترضان ضرورت دارد یا نه، گفت: «زمانی که جنبش سبز در ایران در اعتراض به تقلب در انتخابات به حرکت افتاد شعاری که مردم می‌دادند اوباما یا با اونا یا با ما بود. آیا این یعنی ما نمی‌خواهیم شما موضع بگیرید؟ خیلی واضح است. امروز که معترضان مرگ بر دیکتاتور می‌گویند برای توجه بین‌المللی هم می‌گویند.»

او در بخش دیگری از پاسخ خود به خبرنگار صدای آمریکا گفت: «معترضان نمی‌گویند خامنه‌ای برود و جایش مجتبی بیاید، می‌گویند کل این رژیم باید برود. لازم نیست من توجیه کنم. از خود جوان‌ها این را بپرسید. اعتراضشان به دنیا این نیست که نباید از ما حمایت کنید. اعتراضشان این است که چرا حمایت نمی‌کنید؟ که با دست خالی صبح تا شب داریم جان می‌دهیم گلوله به مغز جوان‌ها می‌زنند. ما به هیچ عنوانی استقلال و آزادی واقعی‌مان را در گرو هیچ سیاستی نخواهیم گذاشت ولی مبنای همکاری و خواستمان و به خصوص در این مراحل حساس فرق آنهایی که به ما کمک کردند و آنها که به ما پشت کردند خواهیم دانست. این حسابی است که کشورهای خارجی باید بکنند. دخالت در حفظ حقوق بشر امری است واجب. وگرنه دادگاه کیفری بین‌المللی به وجود نمی‌آمد. ما از دنیا انتظار عمل داریم. ما از دنیا نخواستیم برای ما دولت تعیین کند یا از گروه و شخص خاص حمایت کنند. ما می‌گوییم مردم ایران حق دارند در روند دموکراتیک آینده خود را انتخاب کنند و دنیا باید این را حمایت کند. از خواسته ما مردم حمایت شود از هر روشی که می‌توانند داشته باشند. حمایت با مداخله خیلی واضح است.»

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه سخنرانی خود گفت، «همه تئوری‌ها و اشکال حکومت‌های دموکراتیک محترمند. آن چه برایم اهمیت دارد پیروزی حاکمیت مردم است» و «تردید ندارم که در پرتو حاکمیت مردم سرمایه استثنایی انسانی کشور ما آینده‌ای درخشان را» رقم خواهد زد.

به گفته شاهزاده رضا پهلوی، «ایران این مرز پرگهر دوباره سرافراز و معتبر خواهد شد و در سایه پرچم ملی مان افتخار خواهد آفرید.»

شاهزاده رضا پهلوی که سخنان خود را با «درورد بر همت دختران، پسران، زنان و مردان» ایران آغاز کرد، گفت که آنها «با اتحادی بی‌نظیر و جنبشی شجاعانه و آگاهانه جهانی را به حرکت» در آورده‌اند.

او با اشاره به حمایت پرشمار مشاهیر فرهنگی و ورزشی و شخصیت‌های بنام جهان از مردم ایران، گفت که «در دوران مدرن هیچ‌گاه جامعه جهانی چنین پشتیبانی‌ای از جنبشی در مقابل استبداد نشان نداده» است، «نه در روسیه در مقابل کمونیسم و نه در بهار عربی»، اما انقلاب مردم ایران سبب شد که «تمام نمایندگان پارلمان فرانسه با احترام به پا خیزند و در پارلمان اروپا نطق‌های آتشین کنند.»

شاهزاده رضا پهلوی اضافه کرد: «این از نتایج اولیه همبستگی و اتحاد شما است که حتی دولت آمریکا چنین چرخش سریعی در مواضع خود نسبت به ایران داشته است.»

او خطاب به مردم معترض حاضر در خیابان‌های ایران گفت: «شما در بیش از یک ماه گذشته اراده خود را نه تنها بر خیابان‌های ایران که بر اتاق‌های تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در سراسر جهان حاکم کرده‌اید» و «هیچ دولتی نمی‌تواند سرنوشت ایران را بر خلاف خواست ملت ایران تعیین کند.»

شاهزاده رضا پهلوی اتحاد حاکم بر فضای کنونی ایران را «بی‌نهایت شیرین» توصیف کرد و گفت، «می‌بینم اتحادی که چند دهه بر آن تأکید کرده‌ام امروز میوه داده» و «ماشین پروپاگاندای رژیم را زمین‌گیر» کرده است.

به گفته او، اتحاد مردم ایران «نقشه رژیم را که کارش شکاف و نفاق‌افکنی» میان مردم بوده، بی‌اثر کرده و جمهوری اسلامی که می‌خواسته «زن برده مرد باشد»، اما حالا «زنان با پشتیبانی همسران، برادران، پدران و پسرانشان» در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند و حکومتی که می‌گفت «اگر ما نباشیم جوانان فرودست خانه ثروتمندان را غارت خواهند کرد، اما دیدیم شهروندان دلسوز در خانه‌هایشان را برای پناه دادن به همان جوانان باز کردند» و «نیروهای به اصطلاح امنیتی و در واقع ضدامنیتی بودند که به دارایی‌های مردم آسیب زدند.»

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به تبلیغات جمهوری اسلامی مبنی بر این که «اگر برویم ایران سوریه می‌شود»، گفت که «اما شما ملت ایران نشان دادید که همه پشت همدیگرید» و با تنوع زبانی، جنسیتی، و آیینی «ملتی یکپارچه‌اید.» او اضافه کرد: «انگشت اتهامشان را به سوی هم‌میهنان کرد و بلوچمان بردند، اما شما در چهار گوشه ایران فریاد اتحاد سر دادید سنندج زاهدان چشم و چراغ ایران، و ژن ژیان آزادی» و «در یک کلام جانم فدای ایران را معنا بخشیدید.»

او اضافه کرد، «با هدف شوم تحریک به جنگ مسلحانه زاهدان و سنندج و بوکان و مریوان را به مسلسل بستند و به احزاب کرد در آن سوی مرزها حمله کردند»، اما «ایران متحد این حربه را نیز ناکام گذاشت.»

به گفته شاهزاده رضا پهلوی، «جمهوری اسلامی از روز نخست همه نیروی خود را برای اختلاف‌افکنی میان ایرانیان داخل و خارج به کار بست»، اما ایرانیان نشان دادند «که اثرگذاری ایرانیان خارج بر سیاست بین‌المللی یکی از ستون‌های حمایت از جنبش در داخل کشور است» و «صدها هزار ایرانی در بیش از ۱۵۰ شهر در سراسر جهان به خیابان‌ها آمدید و تأثیرات بزرگی در تغییر مواضع دولتهای خارجی بر انقلاب ایران گذاشتید.»

او همچنین با اشاره به «تظاهرات ۵۰ هزار نفری در تورنتو» و سایر شهرهای کانادا، آن را از دلایل اصلی تحریم «۱۰ هزار نیروی سرکوبگر» جمهوری اسلامی دانست که «در کانادا بی‌سابقه است.»

شاهزاده رضا پهلوی تأکید کرد: «اما این پیروزی‌های اولیه نباید ما را متوقف کند، بلکه باید سکویی برای بایکوت و انزوای رژیم و حمایت حداکثری از انقلاب ملت ایران» باشد.

او با اشاره به دیدارهای یک ماه گذشته خود با مقامات و قانونگذاران کشورهای مختلف و طرح خواسته‌هایی برای حمایت از اعتراضات مردم ایران، گفت که شماری از صندوق‌های پشتیبانی از اعتصابات « در مراحل پایانی راه‌اندازی است» و دست‌اندرکاران «در تلاشند مراحل قانونی برای ارسال کمک‌ها به ایران را هر چه زودتر» انجام دهند.

او همچنین با اشاره به فعال شدن «تعدادی از ترمینال‌های استارلینک در ایران»، تأکید کرد که این امکان «کمکی برای حفظ ارتباط با خارج از ایران» در این زمان و مهم برای آینده است.

به گفته شاهزاده رضا پهلوی، «امروز هر کس به هر شکلی در صفوف متحد مردم نفاق بیافکند تنها به عمر جمهوری اسلامی می‌افزاید و کمک می‌کند این رژیم خون‌ریز و متوحش» حیاتش ادامه یابد.

او با اشاره به نامه خود به دبیرکل سازمان ملل و درخواست حمایت از ایجاد یک کمیسیون تحقیق در شورای حقوق بشر و پاسخگو کردن مرتکبان جنایت در ایران، گفت که «در نامه دیگری که روز گذشته به مدیر اجاریی یونیسف ارسال کردم و از این نهاد خواستم تا تحقیقات ویژه‌ای در خصوص کشتار کودکان و سرکوب دانش‌آموزان انجام دهد.»

شاهزاده رضا پهلوی تأکید کرد: «آنچه در اردبیل و سایر شهرها رخ داد مصداق جنایت علیه بشریت است.»

او همچنین خطاب به نیروهای نظامی گفت: «اگر چه مسئولیت اصلی با عاملان و آمران آن است، اما همه کسانی که یونیفورم نظامی دارید به ویژه ارتش موظفید حافظ جان مردم باشید. مسئولیت دارید دستگاه سرکوب رژیم را فلج کنید این وظیفه ملی میهنی و انسانی شماست به سوگندی که خورده‌اید عمل کنید و هر چه زودتر حساب خود را از رژیم وامانده و رهبر درمانده‌اش جدا کنید.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین با بیان این که «حکومتی فاسد و بی‌کفایت برای مشکلات طاقت‌فرسای شما هیچ راه حلی ندارد»، در پاسخ به پرسش «آلترناتیو این رژیم چیست؟»، گفت: «۱۳ خرداد گفتم بزرگترین آلترناتیو شما ملت ایران هستید آنها که به من خرده گرفتند امروز شما را تحسین می‌کنند.»

او با اشاره به ویژگی نسل متعلق به جهان ارتباطات»، آن را نسلی دانست که «اصرار و نیازی به رهبری فردی و متمرکز ندارد» و افزود: «خوشحالم که تأکید من در سال‌های اخیر برای جانشین کردن فردمحوری با سیستم‌محوری از سوی شما پذیرفته شد و در مسیر عملی شدن قرار دارد. امیدوارم این روند در آینده دموکراتیک ایران تثبیت و به طور کامل اجرایی شود.»

شاهزاده رضا پهلوی تأکید کرد: «روزی می‌رسد که پیکان رژیم از دست قدرت خارج خواهد شد. باید برای آن آماده باشیم.»

او با اشاره به این که «دولت موقت جایگزین، باید حقانیت و مقبولیت داشته باشد» ، بر «تنوع طیفی و توان همکاری تکثرگرا» در آن دولت تأکید کرد و گفت که دولت موقت باید بتواند مأموریت‌هایی از جمله «جلب اعتماد مردم و برقراری آرامش ثبات و امنیت کشور، وضع قانون و عدالت انتقالی، تضمین آزادی‌ها و حقوق مردم، حل مسائل فوری و معیشتی مردم، تنظیم سیاستهای خارجی لازم برای منافع ملی ایران» و همچنین برگزاری «رفراندوم» را انجام دهد.

او اضافه کرد: «دولت موقت باید برآمده از افراد و تشکل‌های سیاسی‌ای باشد که توان همکاری با یکدیگر را دارند نه آنان که پیشاپیش با حق مشارکت دیگران مخالفند.»

28 مهر 1401

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

مهرشاد 19 ساله دانشجو و سرآشپز اراکی به دست ماموران امینتی کشته شد

Read Next

انقلاب ایران: «آخوند باید گم بشه» ـ دکتر جلال ایجادی