شادباش جبهه ملی ایران خارج کشور به مناسبت سالگشت ملی شدن صنعت نفت ایران

جبهه ملی ایران خارج از کشور روز ملی شدن صنعت نفت که به یاری زنده یاد دکتر محمد مصدق تجلی یافت را به ملت ایران شادباش میگوییم

اخرین روز سال که نوروز را ندا میدهد، یادآور سالروز ملی شدن صنعت نفت در ایران است. رژیم اسلامی این روز تاریخی ملت ایران را از اوایل انقلاب تا کنون در تقویم های ایران حذف نموده است. این درحالی است که علارغم اقدامات مذبوحانه رژیم و سرپوش گزاردن براین روز ملی، مردم ایران «روز ملی شدن صنعت نفت» را همه ساله جشن میگیرند. روز ملی شدن صنعت نفت یکی از روزگاران پرافتخار ملت ایران برای بدست آوردن هویت ملی و خارج شدن از زیر یوغ مستبدان خود فروخته بوده است و ادامه دارد.

ملی شدن صنعت نفت با نام تاریخی زنده یاد دکتر محمد مصدق و جبهه ملی ایران گره خورده است . ملی شدن صنعت نفت ، از دید مصدق و یاران او، متوقف کردن خروج ثروت و سرمایه ملی ایران به خارج، و قرار دادن آن در خدمت رفاه و پیشرفت زیر ساختارهای اقتصادی کشور، و بلکه مهمتر از ان قطع نفوذ و دخالت بیگانگان در امور کشور، و پایه ریزی استقلال، ازادی و دمکراسی برای ملت شریف ایران بود .

اقدام دولت دکتر محمد مصدق برای کوتاه کردن دست خیانتکاران و به یغما رفتن بزرگترین سرمایه مهم کشور بود، تا دولت وی بتواند برنامه توسعه زیرساختاری کشور را ادامه دهد و اقتصاد بدون نفت جایگزین اقتصاد تک محصولی نفت شود. دولت مصدق بدنبال آن بود که اقتصاد بدون نفت خودکفا شود و درامد هایی که از صنعت نفت و دیگر منابع زیرزمینی، از جمله معادن مس و غیره بدست می آید صرف افزایش توان تولیدی کشور شود، واحدهای صنعتی ایجاد شود، رفع بیکاری گردد و مردم ایران با استفاده از منابع طبیعی کشور در رفاه زندگی کنند. دکتر محمد مصدق به دنبال آن بود که بودجه کشور نباید تنها به درامد تک محصولی نفت اتکا داشته باشد.

از نظر اقتصادی قرار دادن بودجه کشور بر مبنای فروش تنها یک محصول صادراتی میتواند فاجعه آمیز برای  اقتصاد کشور شود. همانگونه که بارها تجربه گردیده کشورهای خریدار، برای منافع بیشتر تبانی میکنند، و میتوانند با تحریم ها قیمت صارات تک محصولی را پایین نگاه دارند و کشور را به مستعمره اقتصادی بکشانند . دکتر محمد مصدق با دیدگاه آینده نگری به دنبال رفاه مردم ایران و کوتاه کردن دست بیگانگان از ثروت کشور بود. اگر بیگانگان باز هم از در دیگری وارد شدند، اما اقدام دولت مصدق هویت ملی را دوباره در مردم ایران زنده کرد.

جبهه ملی ایران در خارج از کشور، با ابراز گرمترین درود و شادباش به هم میهنان شجاع و مبارز که در داخل کشور با تحمل محرومیت ها و خشونت ها به تلاشهای ارزنده خود برای روشن نگهداشتن چراغ دمکراسی خواهی ادامه میدهند، همراه و همگام بوده و موفقیت هر چه بیشتر آنان را آرزومند است.

جبهه ملی ایران خارج از کشور ضمن بزرگداشت ملی شدن صنعت نفت ایران و یاد آوری مبارزات ایرانیان برای رهائی از دخالت های سیاسی و اقتصادی کشورهای بیگانه، و در دست گرفتن منابع ثروت ملی خود، فرارسیدن نوروز باستانی را شادباش گفته و آرزو داریم در سال نو شاهد نظامی مردم سالار به دنبال گذار از نظام دیکتاتوری مذهبی باشیم .

سربلند ایران و ایرانی،

جبهه ملی ایران – خارج از کشور

10 مارس 2022

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

بهارانه ـ احد قربانی دهناری

Read Next

نوروز ـ اثر نستور رخشانی