فاجعه ی نابودی «خاک خوب» ایران بر اثر سودجویی و بی لیاقتی حکومت اسلامی

امروز 13 آذر 2021، مهدی رجبی زاده، مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان به مناسبت روز جهانی خاک گفت: «استان کرمان سالانه حدود ۲۷۵ میلیون تن خاک در نتیجه فرسایش آبی و بادی از دست می دهد و باید مدنظر داشت که ارزش هر تن خاک حدود ۲۸ دلار می شود بنابراین سالانه حدود ۸ میلیارد دلار خاک در استان کرمان از دست می رود»  و تاکید کرد که در استان های دیگر کشور نیز وضعیت این چنین است. و البته او نگفت که علاوه بر فرسایش خاک، که مهمترین دلیل اش بی لیاقتی و ناکارآمدی حکومت اسلامی ست. این حکومت سالانه میلیون ها تن خاک خوب (خاک قابل کشت) ایران را نیز به کشورهای اطراف خلیج فارس و دیگر کشورهای خواهان خاک ایران می فروشد.

مهدی رجبی زاده درباره اهمیت خاک در حیات بشری به خبرگزاری ایسنا گفت: «خاک بستر تولید و تهیه غذا در ابعاد مختلف تلقی می شود. در جایی که خاک قابلیت کشت و کار داشته باشد می توانیم در آنجا کشاورزی را توسعه داد و همچنین در مکان هایی که خاک از وضعیت خوبی برخوردار هستند، پوشش مرتعی خوبی در بر دارد و خوراک دام را تامین می کند».

رجبی زاده همچنین در اهمیت حفظ خاک گفت: «کمبود آب شاید بتوان از طرق مختلف راه حلی پیدا کرد اما راهکاری برای جبران تخریب خاک وجود ندارد زیرا بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ سال زمان نیاز است که یک سانتیمترمکعب خاک از سنگ مادر تولید و قابل زراعت و کشاورزی شود».»

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

تاق کسری، اثر بی نظیر دوران ساسانی سرانجام از ویرانی کامل نجات پیدا خواهد کرد

Read Next

بخش ويژه یلدا، جشن ملی ایرانیان