فرحناز عمادی: فعال فرهنگی و اجتماعی

همایش مشروصیت:‌  بنیاد میراث پاسارگاد

فرحناز عمادی:  فعال فرهنگی و اجتماعی

 پرسش بنیاد میراث پاسارگاد: اولین باری که نام مشروطیت را شنیدید چه زمانی بود؟

در یک سفر کوتاه تابستانی. هشت سالم بود. مدارس تعطیل شده بودند که با کارنامه ام رفتم خونه و دیدم دو سه تا چمدان و چند جعبه و بسته به یاد یک سفر کوتاه هشت توی حیاط است. مادرم از سر کارش زودتر اومده بود خانه و تمام وسایل مسافرت را جمع و جور و بسته بندی کرده بود. قرار بود مادر و پدر و ما هفت تا بچه برویم به خلیل آباد از توابع کاشمر. پدرم که مدتی بود بیکار شده بود به خانه آمد با تعجب به وسایل سفر وسط حیاط پهن است. قبل از این که پرسشی کند مادرم بلیط های قطاری را که خریده بود در دست پدرم گذاشت و گفت: فقط برو سر خیابون و یک ماشین پیدا کن که ما رو ببره ایستگاه راه آهن !

سوار ماشین شدیم و از ایستگاه راه آهن تهران که شاهکار زحمات رضا شاه کبیر بود به مشهد رفتیم. از مشهد با اتوبوس راهی کاشمر شدیم. و از آنجا با یک اتوبوس دیگر به مقصد رسیدیم. در مدت سه ماه تعطیلی مدارس وقت کافی  داشتیم تا برای تفریح به کاشمر برویم.

در یکی از روزهای گشت و گذار پدرم گفت تبعیدگاه و قبر مدرس در همین شهر است. یکی از بچه پرسید مدرس کیست. مادرم گفت یکی از پنج مجتهد مجلس دوم پس از مشروطیت.

از مادر پرسیدم چرا تبعیدش کردند گفت با رضاشاه مخالف بود و مخالف حق رای زنان و آزادی زنان. و بعد به خنده ای ادامه داد:‌

به قول خودش بدنش به لرزه آمده بود وقتی که در باره حق انتخابات در باره نسوان در مجلس گفتگو شده بود. او معتقد بود که زنان لیاقت حق انتخاب کردن و لیاقت حق انتخاب شدن در مجلس را ندارند. او معتقد بود که زنان در اسلام فقط باید تحت قیومت زندگی کنند. یعنی به گونه ایی دیگر زنان فقط برده ولی خود باشند

همان وقت فکر کردم عجب موجود جاهل و نادانی چرا که اگر مادر من نبود ما بچه ها نه بدنیا آمده بودیم ، نه مسافرت تابستانی

 

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

دکتر ناخدا محمد فارسی:‌ فعال سیاسی و پژوهشگر مسایل نظامی

Read Next

شهران طبری: ژورنالیست و پژوهشگر مسایل سیاسی