مادر محیط زیست ایران در سن 104 سالگی درگذشت

.خانم مه لقا ملاح زاده متولد 1296 خورشیدی، موسس سازمان «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» و فعال ترین زن در رشته محیط زیست و میراث طبیعی ایران بودند.

خانم ملاح در زمانه ای که ایران از نظر محیط زیست و نابودی های میراث طبیعی در بدترین شرایط تاریخ اش به سر می برد، زندگی اش را وقف آگاه سازی مردمان برای حفظ محیط زیست و میراث طبعی ایران کرد

مه لقا ملاح در سال 1390، از سوی «بنیاد میراث پاسارگاد» به عنوان «بهترین شخصیت سال در رشته محیط زیست و میراث طبیعی» انتخاب و معرفی شدند(*).

بنیاد میراث پاسارگاد درگذشت این زن استثنایی معاصر ایران را به خانواده و همه ی دوستداران محیط زیست و میراث طبیعی ایران تسلیت می گوید.

 یاد زیبایشان همیشه روشن

شکوه میرزادگی از سوی بنیاد میراث پاسارگاد

بهترین شخصیت سال 1390 *

خانم مه لقا ملاح کوشنده ی میراث طبیعی و محیط زیست، موسس جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست. زنی که لقب «مادر محیط زیست ایران»  گرفته است،

ـ به خاطر چند دهه کوشش در جهت میراث طبیعی و محیط زیست ایران،

ـ به خاطر تاسیس جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست.

ـ و به خاطر سرپرستی ترجمه و انتشار کتاب طراحی کشاورزی پایدار، در سال 1390

به عنوان بهترین شخصیت میراث طبیعی 1390 برگزیده می شود

خانم دکتر مه لقا ملاح، در جوانی تحصیلات خود را در رشته جامعه شناسی در دانشگاه سوربن فرانسه به اتمام رسانده و در بازگشت به وطن،  در دانشگاه تهران به کار مشغول شدند. ایشان به خاطر علاقه و توجهی که به محیط زیست و میراث طبیعی داشتند از سال  1352 وارد این حوزه شدند و تمام وقت و انرژی خود را در این راه گذاشتند.

 یکی از مهمترین کارهایی که خانم ملاح در ارتباط با حفظ محیط زیست ایران انجام داده اند، تاسیس یک نهاد مدنی مهم به نام «انجمن جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» است که در حال حاضر از فراگیرترین و فعالترین سازمانهای غیردولتی زیست محیطی در ایران است و تا کنون در 14 شهر شعبه دارد.

این بانوی خستگی ناپذیر محیط زیست ایران که کوشندگان محیط زیست به او لقب «مادر محیط زیست ایران» را داده اند،  همچنان در سن 95 سالگی حضوری چشمگیر در برنامه های زیست محیطی دارد. تازه ترین کار خانم ملاح ترجمه کتاب «طراحی کشاورزی پایدار» برای احیای زمین های کشاورزی و مقابله با بیابانزائی” است که به سرپرستی ایشان و با مشارکت اعضای جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست ترجمه و منتشر شده است.

برای دیدن مطالب مربوط به خانم دکتر مه لقا ملاح >>>

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

کتابخوانی مرجان گرگانی، به همراه نمایشی از گروه نسیم خاور

Read Next

سخنرانی دکتر محمد دهقانی، در کتابخانه مطالعات ایرانی لندن