نظر برخی از فعالین فرهنگی و اجتماعی درباره ثبت روز بزرگداشت بابک خرمدین در تقویم ایران

با همکاری آقای بابک ادیبیان

به مناسبت سالگشت زادروز بابک خرمدین

*****

 آیا شما فکر می کنید که پس از پایان حکومت اسلامی روز تولد بابک خرمدین می تواند به عنوان یکی از روزهای ملی ایرانیان در تقویم ایران به ثبت برسد؟

 پاسخ ها به ترتیب حروف الفبا

بابک ادیبیان

ایرانیان  پس از تسلط مسلمانان برایرانیان  و به کشور، مدتهای طولانی برای براندازی اعراب و تامین اسقلال از دست رفته ، راههای مختلفی را در پیش گرفتند.

قیامهای دینی و مذهبی یکی از این راهها بود.

بابک خرم دین بعد از جاویدان ابن شهرک ، بخاطر نبوغ خاص خود ، رهبری این گروه را عهده دار و بمدت حدود بیست و دوسال با خلفای مسلمین مقابله و وارد جنگهای متعددی شد و بالاخره از طریق خیانت یک ایرانی به دام دشمن افتاد  و در نتیجه بوضع بسیار فجیعی کشته شد.

بعذ از جمهوری اسلامی در ایران ، زاد روز این قهرمان استقلال خواه نه تنها  شایسته بلکه مهم است در تقویم و از روزهای ملی ایرانیان قرار گیرد.

 

 

افشین بابازاده

پرسش مهمی ست. پیش از هرج و‌مرج ۱۳۵۷ نام بابک را مردم می شناختند و سرگذشت او‌را در کتاب ها خوانده بودند اما اهمیت خیزش او و پیروانش آنچنان محسوس نبود و‌تنها او‌ را آدمی دلیر و انسان می دیدند .  اما پس از اشغال ایران توسط قشر روحانیون‌‌ بسرکردگی خمینی و وقتی مردم از نزدیک شاهد نابودی کشور را می دیدند  ، بسیاری را به تاریخ پرتاب کرد که در دوران تسخیر عراب که در طول تاریخ ایران چه بر مردم این سرزمین آورده اند  و شخصیت هایی که در برابر این ها ایستادگی کردند را مورد توجه خود دیدند . بابک از همین دست شخصیت هاست که از دل تاریخ مقاومت برای ایرانی بدور از اشغال گران هر چه بیشتر سمبلی برای مبارزه برابر حکومت اسلامی شده است .  در آینده ایران بدون حکومت اسلامی بابک و بابک های این‌زمانه در دروس درسی تاریخ بیشتر مورد مطالعه قرار خواند گرفت   . و مردم ایران با چشیدن‌ حکومت اسلامی هر چه بیشتر به تاریخ خودشان توجه خواهند داشت و نه  تاریخی ساختگی از امامان شیعه که هیچ ربطی به این سرزمین را ندارند . توجه داشته باشید که بسیاری از امکان مذهبی شیعه در ایران بروی سرداران نامدار پیش از اسلام بنا شده اند .

 

 

 

سودابه چمن آرا

همیشه فکر می کردم چرا سرباز گمنام

با از دست دادن جوانان وطن واسامی پرشمار و فراوان، این روزها جوان گمنام و سرباز گمنام وطن وطن برای من معنی پیدا کرده است؛ با علم به این که بابک خرمدین در گذشته ما نقش مهمی داشته، آیا بهتر نیست روز بابک خرمدین را روز جوانان گمنام وطن نام گذاری کنیم؟

 

 

 

 

بیژن خلیلی

نام بابک خرمدین غرور آفرین است و زیبنده برگ‌های تاریخ افتخارات ما. او با این که یک چهره تاریخی میهنی است اما سرگذشت او بیشتر بمانند حماسه است. او جانباخته برای میهن ما ایران است. گرامی اش بداریم.

از این پس ۱۲ تیرماه در تقویم شرکت کتاب به عنوان روز بابک خرمدین درج می شود

 

 

 

حسن دانشور

نگاهي ولو شتاب زده به اسطوره ، تاريخ وفرهنگ نياكان ما ، نشان ميدهد كه مقاومت در برابر بيگانگان فضيلتي اخلاقي ، ديني وسياسي محسوب شده و دفاع ازسرزمين ومرز وبوم به معناي پاسداري از ان فضايل نيز بوده است. لذا ماندگاري شخصيت هايي مثل بابك خرمدين ريشه درماندگاري اين فضايل روان ايراني دارد و عجيب نيست كه امروز تنديس او را درجغرافيايً فرهنگي ايران ،يعني بخش هاي جدا شده از ميهن اصلي برپا مي دارند . به گمان من در ايران ازاد شده ، روز بابك خرمدين را مردم همچون يكي از اعياد ملي جشن گرفته وپاس خواهند داست 

 

 

 

شمس رنجبر

ما مردمان ایران زمین باید بر خود ببالیم که چنین مردانی در این سرزمین زیسته و برای آزادی آن از قوای بیگانه جان دادهاند.

بابک خرمدین ار چنان مقامی برخوردآیت که نه تنها نام گرامیش را در تقویم بلکه هر روز در مدارس به فرزندانمان روش اورا در مقاومت و استواری باید تدریس کرد البته که روز برگزیده اش در تقویم ایرانی ما ن همه گان به رسم دیگر اعیاد به جشن و شادمانی  خواهند پرداخت

به امید آن روز.

 

 

الهه نوشاد رهرونیا

نه تنها زادروز بابک خرم‌دین بلکه زادروز زکریای رازی، فردوسی، عمر خیام… پیشتر نمی‌روم که بسیارند بزرگ عاشقان این خاک و من ناتوان از برشمردن

صد البته که باید در گاه‌شمار ایرانی باشند. هزار البته که باید روز‌هایی برای بزرگداشت سرمایه‌های ایران داشته باشیم. درد این است که گاه‌شمار اکنون‌مان ایرانی نیست! نه تاریخش ایرانی است و نه جشن‌ها و نه سوگواری‌‌هایش، گرچه در فرهنگ کهن ایرانی سوگواری همان اندازه ناپسند است که دروغ. فرهنگی که باید بر ویرانه‌های بازمانده از گذشته‌های دور، از پی تا بام از نو بسازیم. سخن کوتاه می‌کنم و سرودن آغاز. زیرا که پیوند واژه و آهنگ همواره زیباتر است.

 

 

بهمن زاهدی


ما ایرانیان آن‌قدر به طبیعت احترام می‌گذاریم و ایام بر گذاری جشن و شادی داریم که بعد از سرنگونی فاشیسم اسلامی که هدیه حزب دموکرات آمریکا به اسلام‌گرایان بی‌وطن بوده، زمانی برای جشن گرفتن سرنگونی فاشیسم اسلامی نخواهیم داشت. شاید در اوایل سرنگونی اسلام آمریکایی در ایران بتوانیم این روز را جشن بگیریم ولی به‌مرورزمان و بازگشت آزادی‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به ایران بایستی که برای بازسازی ایران تلاش گسترده‌ای انجام دهیم

اسلام‌گرایان از همان روز اول انقلاب اسلامی جیمی کارتر در ایران ثروت ملت ایران را در بانک‌های اروپا، آمریکا و بخصوص در کانادا انباشته کرده‌اند. قبل از برگزاری هر جشنی می‌بایستی که ثروت ملت ایران (فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی) را به آنان بازگردانده شود. زمانی که توانستیم مردم ایران را از فقر نجات دهیم خود ملت ایران تصمیم خواهند گرفت که چه روزی را جشن بگیرند.

امروز تمامی تلاش ما در این خلاصه می‌شود که نگذاریم پدرخوانده اسلام آمریکایی در ایران دوباره مانند بارک اوباما پول نقد با هواپیما برای تداوم موجودیت فاشیسم اسلامی و کشتار ایرانیان به جمهوری اسلامی برساند. به نظر من هنوز زود است که درباره زمان جنش گرفتن سرنگونی اسلام آمریکایی تصمیمی بگیریم. آیندگان خود تصمیم خواهند گرفت ما نمی‌توانیم برای آیندگان از هم‌اکنون تصمیم بگیریم.

شرین سپندارمزد

در تاریخ ایران بزرگمردان میهن پرست پرشماری داشته ایم لیکن بابک خرمدین به گمان من برجسته ترین آنان بوده است چرا که آرمانهای خود را از آغاز جنبش خرمدینی بر میهن دوستی و ستیز با چیرگی بیگانگان که به نیروی شمشیر بر کشور ما تاخته و مردم ایران از دم تیغ گذرانیده دارائی آنان را چپاول و زنان و دخترانش را به بردگی برده و در بازارهای مکه و مدینه بفروش رسانیده اند جای آنست که زادروز چنین قهرمانی را در سالنامه‌ی ایران جاودانه نگاه داشته و هرساله همچون روز ملی جشن گرفته شود.

 

 

 

 

فرحناز عمادی

بابک خرمدین فرمانده سرخ جامگان که

بر علیه خلفای عباسی سیاه جامه سالهای مدیدی مبارزه کرد. با ترفند وحشتناکی اول  ربوده می شود و در حضور مامون  خلیفه وقت، اولدستهای او را از بدنش جدا میکنند و بعد او را به طناب دار

می سپارند.

براستی که بابک اولین نماد یک ایرانی عدالتخواه علیه ستم و باج خواهی اعراب اسلامی بوده است.

بیشک بعد از سرنگونی حکومت اسلامی نام بابک خرمدین بر فراز دژ بابک در آذربایجان خواهد درخشید و زادروز او بعنوان یک روز ملی در تقویم ایرانزمین ثبت خواهد شد.

 

 

علا کشاورز

 از دیدگاه من بابک خرمدین در جایگاه یک ایرانی فرهمند که پیرامون بیست و سه سال در برابر بیگانگان تازی که با زور بر سرزمین اهورایی ایران چیرگی یافته بودند ایستاد و پیکار کرد و سه بار سپاه انبوه خلیفه تازی را درهم شکست و به ایرانیان آموخت که میهن خویش را دوست داشته باشند د پدافند از آن جان فشانی کنند.بیگمان چنین مردی شایسته آن است که زادروزش در سالنامه‌ی ایران همچون روز ملی جشن گرفته شود.

 

 

 

 

اکبر کریمیان

شما انگشت بر روی یک پروژه گسترده گذاشتید. نه تنها با این مخالف نیستم، بلکه اینگونه پروژه موجب پیوندها و همبستگی ملی بین ایرانیان می شود.

این گونه حرکت ها درست در جهت پاکسازی ارزش های ضد فرهنگی جمهوری اسلامی خواهد بود

 

 

 

 

جواد مفرد کهلان

 بله، صد البته، روز بابک خرمدین از هم اکنون هم می تواند یکی از اعیاد رسمی کشور باشد

خرمدین یک ملی گرای ایرانی بوده است و از حماسه های ایرانی معروف آن عهد، از کوروش  تا اردشیر بابکان،  برای بهتر شدن روحیه جنگی سپاهیان خود بهره می برده است.

 

 

 

 

 دکترامیر ممتاز

من فکر میکنم اگراین کار صورت پذیرد ،  انگاه در سیستان و خراسان و کردستان و دیگر نقاط

ایران سرداران و سربداران و بزرگان و دیگرانی را نام میبرند که باید در سراسر ایران روزی معین برای یاداوری یا

شادی وغیره داشته باشیم  لذا نظر من این است که جشن و یاداوری در اسنان و یا محل تولد اوبرگذار شود  کافیست

 

 

 

توفیق ممتاز

 چند سالي است که در روز 12 تيرماه، و در سالروز تولد بابک خرم دین سردارایرانی ده ها هزارایرانی از سراسر ایران به قلعه بابک آذربايجان می روند و با وجود مخالفت های حکومت اسلامی در مراسمي همراه با موسيقي و رقص، یاد او را گرامی می دارند.

امسال سومین سالی است که تقویم خیام (سالنمای ملی ایرانیان) با حمایت بنیاد میراث پاسارگاد چاپ و منتشر شده است و مورد استقبال هموطنان داخل و خارج قرار گرفته است. در تقویم خیام تا آنجا که امکان داشته زادروز بزرگان و نام آوران ایران از جمله بابک خرمدین وهمچنین جشن های ملی ایران منتشر شده است. با این امید که تقویم خیام با امکان بیشتری بعد از جمهوری اسلامی در داخل ایران نیز چاپ شود.

درود بی پایان به بنیاد میراث پاسارگاد و با آرزوی پایان هرچه زودتر حکومت جمهوری اسلامی.

 

بنیاد میراث پاسارگاد

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

شکنجه و دار، از بابک خرمدین تا نظام اسلامی در ایران ـ دکتر نیره انصاری

Read Next

به یاد دلاوری از ایرانزمین ـ  هما ارژنگی