نظر برخی از فعالین فرهنگی و اجتماعی درباره انتخاب  نام «آناهیتا ایزدبانوی ایرانی» برای سال 1403 »

به پیشنهاد بنیاد میراث پاسارگاد: سال 1403 خورشیدی سال «آناهیتا ایزدبانوی ایرانی« نام می گیرد

دو پرسش بنیاد میراث پاسارگا د از برخی فعالین فرهنگی و اجتماعی درباره انتخاب نام سال 

اولین بار که با نام آناهیتا  ایزدبانوی ایران آشنا شدید کی بود؟-

آیا با نام گذاری سال ۱۴۰۳ به نام آناهیتا موافق هستید یا نه ؟ چرا؟-

به ترتیب حروف الفبا

آذین ساداتی – اشموتزر

آناهیتا را ابتدا، به واسطه نام هم‌کلاسی‌ام، می‌شناسم. نام بسیاری از دختران در مازندران، با «آ» شروع می‌شود. آزیتا، آناهیتا، آذین، آتوسا، آیناز، آذرخش، آهو، آویشن، آلاله، آزاده، آرام، آسا و غیره .پس از آن بواسطه تحصیل در هنرستان و مباحث تاریخ هنر در دانشگاه، درباره آناهیتا خواندم.

انتخاب زیبایی‌ست. امیدوارم نام نهادن آناهیتا، سبب رفع خشکسالی و آرام گرفتن زمین، در سرزمین مادری‌مان، ایران شود ؟

دکتر جلال ایجادی

اولین بار که نام آناهیتا را شنیدم فکر میکنم سال 1347 بود، همان با شبهای شعر خوشه. آناهیتا در شعری بود «آناهیتا همه را روشن کن». نمیدانم شهر از «م. آزاد» بود یا از «اسماعیل شاهرودی» و یا شاعری دیگر

با نامگذاری آناهیتا برای 1403 موافقم. فقط چنین شمارش تاریخی فرهنگ ایران زمین را نشان نمی دهد. کدام تقویم را بیاوریم؟ اهورایی؟ شاهنشاهی؟ اوستایی

دکتر محسن بنائی (مزدک بامدادان)

اولین باری که این نام را شنیدم، کمی پیشتر از نوروز سال سیاه 1360 بود. در آن روزها که رژیم اسلامی دست به تعقیب و سرکوب و کشتار مخالفانش زده بود، به طور تصادفی گذرم به شهر کنگاور در استان کرمانشاه افتاد. در یک صبح بسیار سرد کنار ویرانه‌های یک معبد ایستاده بودم که پیرمردی بدون اینکه چیزی بپرسم، با لهجه غلیظ کُردی گفت «اینجا معبد آناهیتا است» و عصا زنان دور شد. واژه آناهیتا بسیار خوش‌آهنگ بود و اینگونه من در بدترین زمان ممکن یکی از زیباترین واژه‌ها را شنیدم و آهنگ این نام چنان در ذهنم نشست که بعدها کتابخانه‌ها را در جستجوی اطلاعات بیشتر در باره صاحبش زیرورو کردم.

حتما، و به نظرم یکی از هوشمندانه‌ترین انتخابها بوده است. پرداختن به آناهیتا تنها بزرگداشت یک ایزدبانوی باستانی نیست. از رهگذر این نامگذاری توجه ایرانیان به بخشی از تاریخ باستانی ما جلب خواهد شد که بسیار ناشناخته است. به ویژه در پیش روی انقلاب ملی 1401 که تصویری دیگر از ایران و مردم آن به جهانیان ارائه کرد، لازم است که ما با استفاده از اسطوره‌های خودمان به جنگ تصویر زن آرمانی اسلامیست‌ها برویم. تصویری که ما می‌آفرینیم، باید نقطه مقابل تصویر آنها باشد، تصویر زنی آگاه، بی‌باک، کنشگر و رزمنده. همه این ویژگیها را در تصویر نمادین آناهیتا می‌توان بازیافت. آناهیتا می‌تواند کهن‌الگویی برای زن مدرن ایرانی باشد

دکتر ابراهیم بی پروا

با نام اناهیتا و معبد اناهیتا از کودکی از دوران دبستان و یا پیشا دبستان آشنا شدم چون زنده یادان پدرم و دایی ام هر دو علاقمند به مطالعات تاریخی به ویژه تاریخ فرهنگ و تمدن ایران باستان از زرتشت و میتراییسم، و از هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان، ادوار پیش از آن بودندبودند و من هم چون بصورت مداوم پای صحبتهای شیرین و اموزنده آنها می نشستم برای نخستین بار با نام اناهیتا، از  ایزد بانوهای ایران باستان و الهه آب آشنا شدم. از همان زمان کودکی تصمیم گرفتم که در آینده نام اناهیتا را بر دخترم بگذارم ولی زمانیکه زنده یاد همسرم باردار بود و با مشورت هم خواستیم برای دختر نامی. برگزینیم با پیشنهادم را به دلایلی نپذیرفت اما اناهیتا کماکان زیباترین نام دخترانه و زنانه ایرانی برایم است.

 

با گزینش نام اناهیتا برای سال ۱۴۰۳ از سوی بنیاد میراث پاسارگاد علاوه بر علاقه شخصی به این نام به دلایل مهمتری کاملا موافقم. چندین دهه است که فرهنگ ایران سخت تحت تهاجم خودی نااگاه و مغرض، و بیگانه قرار رفته است که سکوت و بی تفاوتی هواداران و باورمندان فرهنگ ایران در برابر این تهاجم، دشمنان فرهنگی ایران را بی باک تر کرده و بر شدت حملات خود بطور روزانه به بهانه های گوناگون می افزایند. ما ایرانیان باورمند و پاسدار فرهنگ ارزشمند  ایران باستان بنا به رسالت ملی باید تمام آن تهاجمات را خنثی و در پاسداری ارزش‌های فرهنگی کوشا باشیم. گزینش نام اناهیتا برای سال ۱۴۰۳ یک گام ارزشمند در خنثی سازی تلاش‌های مخرب فرهنگی دشمنان فرهنگ ایران است بویژه اینکه اناهیتا، الهه آب است و نماد پاکیزگی، مهر و خرد که ایران امروز با فقدان و کمبود همه اینها یعنی آب، مهر، خرد و پاکیزگیی روبروست.

شهلا رستمی

با سپاسگزاری از این اندیشه نیکو، ان‌هم‌در جایی که روز زن در ایران، مانند بسیاری از روزهای دیگر، به تازیان فروخته شده و این گروه بی خرد و بی میهن، ما را از داشتن یک روز ملی هم ناکام کرده است، شایسته ی دلگرمی بسیار است.

– من اناهیتا را از دیر باز می شناسم چون‌نام پدری ام کوچک شده ی ان است !!!

– همانگونه که‌گفتم  چنین کاری را بسیار پسندیده می دانم. باشد که دیگران را نیز بیدار کرده ، انها را به ارج گذاشتن به چهره های میهنی بیانگیزد.

دکتر شهلا عبقری

انتخاب سال 1403 به نام” آناهیتا، ایزد بانوی ایران، الهه آب از طرف بنیاد میراث پاسارگاد بسیار ارزنده است و انتحاب مناسبی برای این سال هست زیرا میدانیم که در حال حاضر ایران با مشکل کم ابی روبرو است و امید که این انتخاب بتواند توجه مردمان جامعه را بیش از پیش به مساله آب جلب کند تا هر چه بیشتر به اولیای امور فشار بیاورند تا شاید جلوی این تاسیسات نامناسب با مدیریت نادرست گرفته شود. متخصصان تاسیسات آب، باور دارند که درست کردن سدهای بی رویه با مدیریت نادرست یکی از دلایل کم آبی است

الهه آناهیتا یکی از ایزدبانوان ایران باستان است که در اسطوره شناسی او را الهه ی آب می نامند و می توان او را یکی از  مهم ترین خدایان ایران باستان دانست که  مظهر حیات، پاکی و سرزندگی است .شاید رسمی را که پشت  سر هر مسافر وقتی که از در خانه خارج میشود آب می ریزند همین باشد که برای مسافر حیات و سرزندگی پاک ازهمه بدهی ها و اتفاقات بد آرزو می کنند و او را در پناه ایزد بانو ، اناهیتا روانه سفر می کنند . یادم می آید دوران جوانی وقتی که عازم سفر میشدم مادرم این کار را میکرد و من میدانستم که برای  دور کردن از اتفاق بد میکند اما  تاکنون دقیقا به ارتباط ان به الهه آناهیتا  فکر نکرده بودم ، وامروز وقتی شروع به نوشتن کردم این ارتباط را دریافتم .

من از خطه شمال ایران  که به وفور اب دارد، هستم و عاشق آب و دریا، بنابراین دوستدار آناهیتا می باشم و امید وارم همیشه بتوانم همانند آب زلال و پاک و پر از زندگی و بدور از نا پاکی ها باشم و کشورم ایران نیز از اینهمه ناپاکی رهایی یابد

فرحناز عمادی

در استوره آناهیتا عظمت جایگاه زنان در مرتبه آفریدگاری است. آناهیتا آفریدگار آب، باروری و مهر است. که مجموع آنها همان کلیدواژه جریان زندگی است چرا که بدون آب زندگانی ریشه نمی گیرد.

 

در نامگذاری سال ۱۴۰۳ به نام آناهیتا هم ارزشی فرهنگی و هم ارزشی محیط زیستی می بینم. ارزش فرهنگی از این جهت که جایگاه زنان همواره در کنار ایزدان  و آفرینندگان است و ارزشی محیط زیستی چرا که در میهنمان سامانه نگهداری و جمایت از  آب،  از روی بی خردی جمهوری اسلامی بی نهایت نابود شده است.

جواد مفرد کهلان

دقیقاً یادم نمی آید نام آناهیتا در کدام کتاب و چه سالی دیدم ولی مفصل ترین شرح مربوط به آناهیتا را در جلد اول کتاب یشتهای اوستای استاد ابراهیم پورداود در توضیح آبان یشت اوستا، دوسال پیش از انقلاب دیدم.

انتخاب نام آناهیتا برای سال نو با شعار اساسی انقلاب آتی یعنی زن، زندگی، آزادی کاملاً مناسبت دارد.

اسفندیار منفردزاده

 نخستین بار نام «آناهیتا» را هنگام اجرای اپرای «فتح بابل» در تالار فردوسی-دانشکده ادبیات، دانشگاه تهران، مهرماه ۱۳۴۶شنیدم!-(اکنون من از شما پاسخ میطلبم؛)-تفاوت یک یا دو سال زودتر یا دیرتر چیست؟
 با نامگذاری سال«آناهیتا» موافق نیستم زیرا بسیاری از زنان معاصر بودند و هستند که رفتار ایشان در برابر حاکمیت جهل-جنون-جنایت و نکبت اسلامی میتواند راهنمای بسیار مناسبی برای زن امروز در ایران باشد!
تجدید نظر آن بنیاد برآیندی نیک دارد !

ادامه دارد…

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

برنامه نوروزی یاران با علیرضا میبدی: به همراه نازنین انصاری، شکوه میرزادگی،نگین راغ

Read Next

آناهیتا ایزد بانوی ایرانی- اثر نستور رخشانی