نقش برجسته بازگشته از انگلیس احتمال دارد متعلق به بزرگ زاده ای ساسانی در قرن سوم باشد.

در مراسم رونمایی نقش برجسته ساسانی دزدیده شده که اخیرا از انگلیس به ایران بازگردانده شد علیرضا عسگری مدیر میراث‌ جهانی منظر باستان‌شناسی گفته است که این اثر احتمالا متعلق به بزرگ زاده ای ساسانی در قرن سوم است و نه چهارم  و نمی تواند متعلق به یک سرباز باشد

به گزارش ایسنا، علیرضا عسگری چاوردی در مراسم رونمایی از نقش‌ برجسته ساسانی که دوشنبه ۱۹ تیرماه در موزه ملی ایران در جمع خبرنگاران انجام شد، درباره تاریخ‌گذاری این سنگ‌نگاره اظهار کرد: از قرن چهارم میلادی به بعد هنر ساسانی را به این شکل نداریم و قرن سوم میلادی، در زمان آغاز عصر ساسانی، قابلیت تاریخ‌گذاری برای این نقش برجسته را دارد.

مدیر میراث ‌جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس با اشاره به احتمالاتی که درباره استان فارس به عنوان خاستگاه این سنگ‌نگاره مطرح شده است، گفت: فارس خاستگاه ساسانیان است و از میان ۳۸ نقش‌برجسته ساسانی، حدود ۳۰ نقش‌برجسته در استان فارس شناسایی شده است. علاوه‌بر این، با توجه به تمرکز مراکز مذهبی ساسانیان، مخصوصا بین فیروزآباد، کازرون، بیشاپور و منظر ساسانی فارس، که ثبت جهانی شده است، احتمالا این اثر در همان حوزه منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس قرار می‌گیرد، یعنی در حوزه کازرون، فراشبند و فیروزآباد و بخش مرکزی فارس. از نظر جنس سنگ هم تقریبا در بخش مرکزی و حاشیه جنوبی فارس تاریخ‌گذاری می‌شود.

این باستان‌شناس با تایید نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی درباره این‌که نقش‌برجسته یک بزرگ‌زاده ساسانی را به تصویر کشیده است، اظهار کرد: نقوشی که از سربازان ساسانی در بیشاپور داریم، چنین تشریفات و تزئیناتی ندارند. یک سرباز گردنبد ندارد و حرکت دست نشان می‌دهد که یک شخصیت مهم و صاحب‌جاه است. لباس و تزئینات هنری روی آن، نشان می‌دهد که یک فرد بسیار ممتاز در دوران ساسانی است.

او در عین حال درباره این‌که نقش‌برجسته یک پادشاه یا کرتیر (روحانی) ساسانی را به تصویر کشیده است، اطمینان نداشت و گفت که باید در این زمینه بیشتر تحقیق شود.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

پاولس و پیدایش مسیحیت رومی ـ آرمین لنگرودی

Read Next

احمدرضا احمدی آغازگر شعر موج نو، و یکی از قله های شعر نوی ایران، درگذشت