نوروز امسال اماکن فرهنگی و تاریخی فارس به بهانه کرونا ممنوع و اماکن مذهبی آزاد بود ـ شهرام صداقت

تخت  جمشید در نوروز سال های گذشته

 

 

 

 

 

 

سال تحویل نوروز 1400 در شاهچراغ نه تنها تعطیل نبود بلکه با شیرینی و شربت از مردم پذیرایی می شد! 

به استناد عکس ها و ویدئوهایی که موجود است در سال های گذشته تعداد گردشگرانی که در سال تحویل و ایام نوروز به دیدن  محوطه های تاریخی و فرهنگی رفته اند بسیار بیشتر از اماکن مذهبی بوده است. به طوری که تعداد افرادی که به دیدن فرضا تخت جمشید یا پاسارگاد و یا بیستون و تاق بستان  و دیگر اماکن تاریخی یا طبیعی رفته اند بیش از مجموع همه ی افرادی بوده که به اماکن مذهبی، حتی مشهد و قم رفته اند.

حکومت اسلامی در سال های گذشته به هر حیله ای متوسل شد که جلوی افرادی را که به این اماکن می روند بگیرد و موفق نشد. و به ناچار از چهار سال پیش تعدادی آخوند را به این اماکن فرستاد تا لحظه سال تحویل به قرآن خوانی و دعاخوانی مشغول شوند و عکس های خامنه ای و خمینی را هم در اماکن فرهنگی به در و دیوار زدند. که البته باز هم هیچ نتیجه ی دلخواهی برای حکومت نبود. هر کجا که سر و کله آخوندی پیدا می شد، مردم از آنجا می گریختند و راه و جایشان را از آنها جدا می کردند.

حتی سال گذشته با این که آغاز کرونا بود، باز هم بیشتر مردمان نوروز و سال تحویل را در محوطه های فرهنگی و تاریخی گذراندند. و امسال از یک ماه قبل از نوروز سازمان های میراث فرهنگی حکومت طی اطلاعیه ای ورود گردشگران را یه اماکن فرهنگی فارس (که بنا بر آمارهای موجود بالاترین گردشگران را داشتند)ممنوع کردند.(1)

اما نکته جالب و خنده دار این است که درست در چهارمین روز نوروز، همان سازمان ها بدون اشاره به ممنوعیتی که خودشان اعلام کرده بودند،  می گویند: «امسال تعداد بازدید کنندگان استان فارس 88 درصد کمتر شده است!(2)

و جالب تر این که ورود شبانه مردم به حافظیه را که هر سال عید مراسمی خاص در آنجا برگزار می شد به بهانه کرونا ممنوع کردند، اما در همان شهر شیراز ورود به  «امامزاده شاه چراغ» را نه تنها ممنوع نکردند بلکه آن ها را برای حضور در شاه چراغ تشویق و دعوت هم کردند.

ممنوع شدن رفتن به محوطه های فرهنگی فارس

 کاهش 88 درصدی بازدید کنندگان فارس

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

حکومت اسلامی سال تحویل نوروز امسال راه های رفتن به همه ی محوطه های تاریخی ـ فرهنگی پر رفت و آمد  را بسته بود

Read Next

در جستجوی راه‌ نوین برای گذار از حکومت اسلامی ـ فاضل غیبی