نگاه علمی حکومت:‌ تبدیل کوروش بزرگ به یک مسلمان شیعی

امسال نیز دو روز پس از روز کوروش بزرگ، «پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری» نشستی داشت تحت عنوان «کوروش از افسانه تا واقعیت». این دومین سال است که نشستی تحت این عنوان پس از روز کوروش در ایران برگزار شده است.

گفته می شود در این نشست، که  اساتید با ارزشی هم در آن شرکت داشته اند، پرسش و پاسخ هایی نیز جریان داشته که چیزی از آن منتشر نشده؛ جز این پرسش:«چرا باید در روز هفتم آبان، پاسارگاد و تخت جمشید بسته شود؟»، و جناب ریئس پژوهشگاه می گوید: «با نگاه علمی و کاوش‌های باستان‌شناسی می‌توان مردم را نسبت به موضوع کوروش آگاه کرد. کوروش سرمایه‌ای برای انسجام ملی کشور است که نباید نادیده گرفت».

و مهمترین گفته رییس پژوهشگاه در این نشست که تیتر اول نشریات حکومتی شده این است که:‌« امروز موضوع کوروش تبدیل به حساسیت‌های نابه‌جا و نالازم در کشور شده است. کوروش امروز یا به دست منکران‌اش و یا به‌دست افراطیون با اهداف شوم افتاده است. کوروش افتخار و ستون سترگی برای انسجام ملی است و این سرمایه  فرهنگی، تاریخی و دینی را نباید نادیده بگیریم و با نگاه علمی کوروش را برای جوانان و جهانیان شرح دهیم و بگوییم او که بود و چرا مهم است.» که حتما «نگاه علمی» آقایان این است که  از کوروش بزرگ یک «سرمایه تاریخی – دینی» مسلمان شیعی بسازند. همانگونه که  هویت برخی از شخصیت های فرهنگی تاریخی ما را با «سیستم تاریخ زدایی» تغییر داده اند.

 

کوروش» به دست منکران و افراطیون افتاده است

رییس پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری با تاکید بر اینکه با نگاه علمی و کاوش‌های باستان‌شناسی می‌توان مردم را نسبت به موضوع کوروش هخامنشی آگاه کرد، گفت: کوروش امروز یا به دست منکران‌اش و یا به دست افراطیون افتاده است. درحالی‌که کوروش سرمایه‌ای برای انسجام ملی کشور است که نباید نادیده گرفته شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط ‌عمومی پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری، مصطفی ده‌پهلوان که دومین نشست «کوروش هخامنشی از افسانه تا واقعیت: در پرتو اسناد و مدارک تاریخی؛ پژوهش‌های باستان‌شناسی و زبان‌شناسی» سخن می‌گفت، ایران را سرزمینی ریشه‌دار با عمق فرهنگی، دینی و سیاسی غیرقابل وصف خواند و اظهار کرد: ایران سرزمینی با تاریخی به بلندای حیات بشری با ادبیات غنی، بزرگ مردان و بزرگ زنان بسیار است.

رییس پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری با بیان ‌اینکه استادان حاضر در این جمع از نگاه فیلسوفان غرب به تاریخ ایران و نام‌آورانی همچون زرتشت و کوروش برای ما سخن می‌گویند، افزود: امروز موضوع کوروش و موضوعات دیگر تبدیل به حساسیت‌های نابه‌جا و نالازم در کشور شده است. کوروش امروز یا به دست منکران‌اش و یا به‌دست افراطیون با اهداف شوم افتاده است. کوروش افتخار و ستون سترگی برای انسجام ملی است و این سرمایه  فرهنگی، تاریخی و دینی را نباید نادیده بگیریم و با نگاه علمی کوروش را برای جوانان و جهانیان شرح دهیم و بگوییم او که بود و چرا مهم است.

ده‌پهلوان گفت: پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری، باید در این روزها یک اندیشگاه و محلی برای اندیشیدن باشد، محلی که کنشگرانه در بزنگاه‌های تاریخی به مسائل پرچالش تاریخی ایران ورود کرده و زمینه‌های لازم برای حفاظت از مواریث فرهنگی کشور را فراهم کند.

او بیان کرد:  امیدوارم سال آینده بتوانیم دور سوم این نشست را با نگاهی علمی در مرودشت [پاسارگاد و تخت جمشید] برگزار کنیم.

رییس پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری با طرح این پرسش که چرا باید در روز هفتم آبان، پاسارگاد [آرامگاه کوروش هخامنشی] و تخت جمشید بسته شود، گفت: با نگاه علمی و کاوش‌های باستان‌شناسی می‌توان مردم را نسبت به موضوع کوروش آگاه کرد. کوروش سرمایه‌ای برای انسجام ملی کشور است که نباید نادیده گرفته شود.

درسی که از کوروش هخامنشی می‌توان آموخت

جبرئیل نوکنده، رییس موزه ملی ایران که میزبان این نشست تخصصی بود، با اشاره به ابعاد شخصیتی، جایگاه تاریخی و نقش کوروش در ارائه دیدگاه بشر دوستانه از  وجه کمتر شناخته شده او سخن گفت و اظهار کرد: کوروش در فتح بابل، جنگ‌طلبی و کینه‌توزی نکرد، بلکه این جنگ را برای برقراری صلح انجام داد، اسیرانی را از بردگی رهانید، آیین‌ها، خدایان محلی و ملی و شکست‌خوردگان را گرامی داشت و در برقراری صلح در منطقه کوشید، درسی که امروز می‌توان از این رخداد تاریخی گرفت و به همگان آموخت این است که در این جغرافیا باید همزیستی را با وجود  تفاوت‌هایمان در اولویت قرار دهیم و چنانچه به هر دلیلی جنگی روی دهد هدف نهایی آن صلح باشد.

در ادامه یادداشت حکمت‌الله ملاصالحی ـ استاد ممتاز باستان‌شناسی ـ، که به دلیل آسیب‌دیدگی نتوانست در این نشست حضور داشته باشد، با موضوع «برآمدن کوروش، خیزشی بزرگ در حیات سیاسی و مدنی ایرانیان» خوانده شد.

در نخستین پنل تخصصی این نشست نیز، شاهرخ رزمجو ـ استاد دانشگاه تهران ـ موضوع «مردوک یا یهوه؟ بازتاب استوانه کوروش در کتاب اشعیا» را به بحث گذاشت، نصرالله پور جوادی ـ استاد فرهنگستان زبان و ادب فارسی ـ بحث «فیلسوف یونانی و هخامنشی: آیا کوروش بزرگ می‌تواند نمونه پادشاه فرزانه افلاطون باشد؟ » را مطرح کرد، کامیار عبدی ـ باستان‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی ـ عنوان «تأثیرپذیری غربیان از اندیشه کوروش بزرگ» را بررسی کرد و مرتضی رضوان‌فر  ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و گردشگری ـ به تشریح «پژوهش میدانی دیوار ذوالقرنین (دیوار قیامت) در شهر دربند روسیه پرداخت.

در پنل دوم این نشست تخصصی نیز که در قالب میزگرد نقد، پرسش و پاسخ درباره کوروش هخامنشی همراه بود، باستان‌شناسانی چون شاهرخ رزمجو، کامیار عبدی و مهرداد ملک‌زاده با تشریح موضوع به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پاسخ گفتند.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

کوروش بزرگ، تاریخ را دگرگون کرد – شاهرخ رزمجو

Read Next

 نامه اعتراضیه دکتر نیره انصاری وکیل حقوقی بنیاد میراث پاسارگاد به ادعاهای برخی دولتمردان نسبت به جزایر سه گانه ایران به اتحادیه اروپا و..