هشتاد و پنج سال زندان برای 26 شهروند بهائی شیرازی

به گزارش پایگاه خبری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه انقلاب شیراز در احکامی که چندی پیش صادر شده، ۲۶ شهروند بهائی را مجموعا به ۸۵ سال زندان محکوم کرده است.

این شهروندان علاوه بر حبس، با مجازات‌هایی از جمله مجموعا ۲۴ سال تبعید، ابطال گذرنامه و معرفی روزانه به اداره اطلاعات به مدت دو سال محکوم شده‌اند.

اغلب این شهروندان در سال ۹۵ توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت شده بودند و سومین جلسه دادگاه آنها اواخر اردیبهشت امسال در شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز، به ریاست قاضی محمود ساداتی، برگزار شد.

به نوشته هرانا، احکام صادر شده در برگه‌ای به تاریخ هشتم خرداد درج شده است.

بر اساس احکام صادر شده، یکتا فهندژ سعدی، لالا صالحی، بهاره نوروزی، رضوان یزدانی و مژگان غلامپور هر یک به تحمل پنج سال حبس، و نبیل تذهیب، صهبا مصلحی، بهنام عزیزپور، اسماعیل روستا، رامین شیروانی و سعید حسنی هر یک به پنج سال حبس و همچنین تبعید محکوم شده‌اند.

بنابر این گزارش، مریم اسلامی، پریسا روحی‌زادگان، مرجان غلامپور، شادی صادق‌اقدم، عهدیه عنایتی، ثمره‌ آشنایی، نسیم کاشانی‌نژاد، صهبا فرحبخش، و نوشین زنهاری هر یک به دو سال حبس، و مهیار سفیدی، ورقا کاویانی، شمیم اخلاقی، فرزاد شادمان، فربد شادمان، و سروش ایقانی هر یک به دو سال حبس و همچنین تبعید محکوم شده‌اند.

تمامی این شهروندان همچنین به ممنوعیت خروج از کشور به مدت دو سال از طریق ابطال گذرنامه‌هایشان، و معرفی روزانه خود به اداره‌ اطلاعات استان به مدت دو سال محکوم شده‌اند.

اتهامات این شهروندان بهائی «تبانی و اجتماع به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور» عنوان شده و دادگاه انقلاب مصادیق این اتهام را «حضور و اجتماع آنان در محله‌های فقیرنشین» و گردهمایی برای بررسی بحران آب و آسیب‌های اجتماعی اعلام شده است.

پیروان آیین بهائی در ایران بیش از چهار دهه است که با انواع فشارها و تبعیض‌های سیستماتیک روبه‌رو هستند و در طول حیات جمهوری اسلامی گزارش‌های متعددی درباره اعدام، شکنجه، بازداشت، مصادره اموال و محرومیت بهائیان از تحصیل در دانشگاه‌ها منتشر شده است

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

ما بازنشستگانیم، از یاد رفتگانیم

Read Next

زندان با اعمال شاقه به سبک حکومت اسلامی