وزیر جدید میراث فرهنگی: روز منتسب به کوروش باید به روز وفاق ملی بدل شود

امروز عزت‌الله ضرغامی، طی مراسمی رسما وزارتخانه میراث فرهنگی را تحویل گرفت. او به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری، و صنایع دستی و همچنین معاون «رییس جمهور» از سوی رئیسی انتخاب شده است.

در این جلسه که پس از بازگشت وزرای تازه از مقبره آیت الله خمینی انجام شده بود، ضرغامی ضمن تحسین از کارهای انجام شده در دوره ونسان، و تاکید بر ادامه راه او گفت: «یکی از کارهای ما برنامه‌ریزی برای استفاده از بدنه عظیم بخش خصوصی، کارشناسان و نظرات دلسوزانه در سراسر کشور است. گنجینه‌ای از زیبایی‌ها در کشورمان وجود دارد که با هماهنگی جدی با سازمان محیط‌زیست بتوانیم امکان بازدید مناطق بکر را برای مردم فراهم کنیم.»

ضرغامی همچنین (احتمالا در میان حیرت حضار) گفت: «باید به نیازهای مردم و آن‌چه دوست دارند توجه کنیم. اگر امروز خرابه‌های تخت جمشید برای ما مانده به نفع ماست و نباید این‌ها را به دوقطبی تبدیل کنیم. مثلا در روزی که منتسب هست به روز کوروش، بد است که این موضوع به دلیل برخی اشتباهات به ‌جای یک روز وفاق ملی، تبدیل شود به دوقطبی‌های بد».

البته باید توجه داشت که یک بار رحیم مشایی، رییس سازمان میراث فرهنگی احمدی نژاد سخنی به همین شکل درباره روز هفتم آبان، روز کوروش بزرگ، گفته بود. و آیت الله ها و به ويژه خامنه ای «توی دهنش زده بودند» و تا امروز دیگر نه تنها هیچ رییس و هیچ وزیری از این سخنان را نگفت؛ یلکه هر ساله در روز کوروش بزرگ صدها سرباز و چندین توپ و تانگ در اطراف آرامگاه کوروش گذاشتند، حتی از رفتن علاقمندان به آرامگاه بزرگترین شخصیت تاریخی سر زمین مان جلوگیری کردند، و بسیاری که خود را به آرامگاه رسانده بودند، بازداشت شدند، که هنوز گفته می شود چند تنی از آن ها در زندان بسر می برند.

ضرغامی، که گفته می شود «مهندس وکارشناس عمرانی» ست هیچ تخصص و تجربه ای در ارتباط با میراث فرهنگی و گردشگری نداشته است. او در جوانی از اعضای شورای مرکزی انجمن دانشجویان خط امام بود و یکی از اشغال کنندگان سفارت آمریکا.

اولین فعالیت رسمی ضرغامی در سال 61 و در سپاه پاسداران شروع شد، در دولت هفتم به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رفت، از سال 76 تا 79 معاون وزیر دفاع، و در سال 79 معاون لاریجانی در اداره صدا و سیما بود. از سال 83 تا 93 هم ریاست سازمان صدا و سیما را بر عهده داشت. و سپس عضو شورای فضای مجازی در «شورای عالی انقلاب فرهنگی» بوده است.

مدتی قبل، سخنان ضرغامی در جلسه دفاعیه مجلس، در روز رای گیری و در ارتباط با سفر گروهی که همراه روحانی به ایتالیا رفته بودند، مورد انتقاد و تمسخر فعالین میراث فرهنگی قرار گرفته بود. او نام پادشاهی را که  در کتیبه معروف نقش رستم، امپراتور روم جلوی او زانو زده است، را به جای «شاپور اول ساسانی» «داریوش هخامنشی» ذکر کرده بود. که البته این از نوع غلط های ساده ای است که بیشتر روسای سازمان و وزارت میراث فرهنگی مرتب داشته اند.

به هر حال سازمان بسیار مهمی که کارش باید نگاهبانی و نگاهداری از میراث و فرهنگی تاریخی سرزمین ما باشد، و در همه جای دنیا زیر نظر افرادی متخصص، کارشناس، و آشنا به مسایل تاریخ و فرهنگ اداره می شود؛ همچنان چون بیشتر چهل و دو سال گذشته مسئولیت اش به دست کسی سپرده شده که هیچ آشنایی و ربطی به موضوع هایی چون فرهنگ و تاریخ ندارد. اکنون فقط می شود آرزو کرد که او چون آن دیگران حداقل شریک یا تماشاگر ویران کردن، حفاری های غیرمجاز، دزدیدن و بردن آثار تاریخی به خارج نباشد، و حداقل کمک کند تا یک صدم پول هایی را که خرج مقبره خمینی و مساجد و امامزاده هایشان می کنند، خرج مرمت هزارها اثر زیبا، و استثنایی فرهنگی و تاریخی غیر مذهبی سرزمین مان شود.

می دانم در دوران حکومت اسلامی این آرزوی محالی ست اما آرزوی حفظ فرهنگ ایرانزمین بر عاشقان ایرانزمین عیب نیست!

26 آگوست 2021

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

دکتر فرد هرینگتون، از کوشندگان محیط زیست ایران درگذشت

Read Next

در آستانه سالگرد هفدهمین سالگرد تاسیس بنیاد میراث پاسارگاد