پاسخ خشایار وکیلی، به پرسش بنیاد میراث پاسارگاد، درارتباط با خانگی کردن نوروز

 

در پی پرسش مهم ارسالی از طرف بنیاد میراث پاسارگاد، نظرات ذیل که خلاصه و چکیده ای از اندیشه ها و پیشنهادات من و یارانم  می باشد به شما تقدیم میگردد.

حفظ آیین نوروز درملاء عام در زمان فعلی تا قسمتی قابل اجرا و عملی است و نباید برای عملی کردن آن تا براندازی نظام جمهوری اسلامی صبر کرد. چند خصوصیت بارز در پیشنهادات در نظر گرفته شد: الف) عملی، ب) کم هزینه، ج) امید بخش، دال) تاثیر گذار، ح) قابل مدیریت و مرتبط بودن آنها با احساس میهن پرستی.

  1. فعالیت گروهی در ملا عام:
  • ساخت یک هفت سین بزرگ در یک جای مناسب در محله ها (باغ و یا پارکهای عمومی و یا فضایی باز و دلنشین):

هر یک از افراد محله و یا خانواده‌ در چیدن یک هفت سین بزرگ در یک روز معین (روز تحویل سال) با یکدیگر همکاری میکنند. این کار میتواند در فضایی دوستانه و صمیمی همراه با موسیقی های محلی و شاد که باعث جذب و تجمع دیگر ساکنین محله گردد. در کشور فرانسه جشنهایی با این سبک  و سیاق در محلات بر پا میشود.  هر خانواده چیزی را میپزد و برای دیگران در کوچه و بر روی میزها ی چوبی و یا پلاستیکی میگذارد و با آن از دیگر افراد محله پذیرایی می کند. این کار باعث آشنایی و ایجاد صمیمیت بیشتر بین افراد یک محله و یا کوچه می شود.

  • پخت سمنو به صورت جمعی:

پخت سمنو یکی از آیینهای کهن و زیبای ایرانیان در هنگام نوروز است که میتواند به همبستگی و دوستی افراد یک محله بسیار کمک کند. ما میتوانیم این کار را دوباره مرسوم کنیم. به عنوان ابراز  همبستگی و عشق به دیگران به خصوص تنگ دستان، در کوچه و خیابان محصول نهایی را توزیع کرد. این کار  کم هزینه می تواند به همبستگی ملی کمک کند.

  • تشویق به درست کردن پلاکارت هایی با جملاتی نظیر: «نوروزتان پیروز» یا «نوروز باستانی بر همگان مبارک» و نصب آنها در کوچه ها و معابر:

هر شخصی به طور مستقل میتواند چند عدد از این پلاکارت را درست کند و جلوی خانه شخصی خود و یا آشنایان اش نصب کند .

  • چراغانی درب منازل:

هر شخص چراغ هایی را در جلوی خانه خود نصب میکند . این چراغ ها میتوانند با باتری کار کنند و کم مصرف و ارزان باشند . نظیر چراغهایی که برای تزیین کریسمس استفاده میشود . اگر مقدور باشد میتوان چراغ ها را در داخل کشور توزیع کرد و یا هماهنگی فروش آنها را فراهم نمود. باید تاکید کرد که دزدیدن چراغ نباید باعث یاس شود بلکه باید خوشحال شد که چراغ خانه شما خانه دیگری را روشن میکند.

  • عید دیدنی در خیابان و میادین اصلی شهر:

مردم محله  شیرینی خانه خود را با بقیه شریک میشوند و هر کسی به اندازه توان خود با دیگران شادی خود را تقسیم می کند.

  • اجرای آیین نوروز در سطح بین المللی:
    • الف: برگزاری آیین نوروز با مردم کشورهای تاجیکستان، افغانستان، ترکیه، اقلیم کردستان، و غیره (این کار میتواند حتی در خارج از کشور توسط ایرانیان انجام شود)

 

  • ب: برگزاری آیین نوروز به زبانهای دیگر و معرفی آنها به نسل دوم و یا سوم ایرانیان خارج از کشور و مردم کشور های دیگر.
  1. کمکهای مالی:

تشویق افراد به کمک مالی به یکدیگر یا به عبارتی «عیدی دادن». مثال در روز اول نوروز حد اقل به یک نفر کمک مالی کنند و راجع به آن صحبت کنند. حس خوب کمک را برای بقیه تعریف کنند و یا برای رسانه ای بفرستند. این کار به ایجاد توانمندی در اشخاص کمک میکند.

  1. عید دیدنی از روستاها و مناطق محروم:

می توان لیستی از روستا ها را تهیه کرد و از مردم خواست، برای نوروز و عید دیدنی به آن روستا ها بروند و با آنها دیدار کنند و با موسیقی و رقص، شب به یاد ماندنی  را در آنجا  بگذرانند .

  1. تشکیل کارگروه های محلی:

تشکیل کارگروه های محلی که آداب و رسوم نوروز را در محله ها به شکل گسترده تری اجرا کنند.

  1. ادبیات و هنر:

تشویق شاعران، نویسندگان و هنرمندان ایرانی  و غیر ایرانی کشورهای همسایه (داخل و خارج از کشور) در استفاده و پردازش ایده هایی با محوریت آیین نوروز.

تقویت ریشه های فرهنگی و آمیختن «همت» و «هنر» قطعا یکی از مهمترین راهکارها برای رسیدن به آینده ای روشن برای ایران و ایرانیان می باشد.

چو همت کند با هنر آشتی

با احترام

جهان از تو باشد، چه پنداشتی؟[1]

[1] استاد فریدون مشیری

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

پاسخ دکتر ابراهیم بی پروا، به پرسش بنیاد میراث پاسارگاد، در ارتباط با خانگی کردن نوروز

Read Next

پاسخ علی اصغرسلیمی، به پرسش بنیادمیراث پاسارگاددر ارتباط با نوروز