چپاول محل ضرب سکه شهر تاریخی «دارابگرد»، یکی از کهن ترین شهرهای ایران و جهان در دوران اشکانیان

مدتهاست که شاهدان محلی و برخی از فعالین فرهنگی خبر می دهند که تاراج گران منطقه باستانی دارابگرد را  که محل ضرب سکه در دوران اشکانیان  است را تصرف کرده  و باخیال راحت در حال حفاری و چپاول گنجینه های تاریخی هستند. و ماموران هم رویشان را برگردانده اند.

این منطقه در دوران رضا شاه (1310) به ثبت ملی رسیده است.

امروز به گزارش خبرگزاری ایسنا و به گفته سیاوش آریا، فعال میراث فرهنگی ‌«هر سو را که می‌نگرید حضور تاراج‌گران اموال تاریخی و فرهنگی را مشاهده می‌کنید که با خیالی آسوده توانسته‌اند به درون شهر باستانی دارابگرد راه یابند. در جای جای این منطقه، گودال‌های بزرگ و عمیقی حفر شده که عمق برخی از آن‌ها تا بیش از سه متر می‌رسد»

شهر باستانی دارابگِرد در هفت‌کیلومتری شهر داراب و ۲۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شیراز در استان فارس جای گرفته و با قدمتی حدود۲۵۰۰ سال، از کهن‌ترین شهرهای ایران و جهان می باشد و به گفته سیاوش آریا، پژوهشگر میراث فرهنگی، یکی از بزرگ‌ترین ضرابخانه‌های (جایگاه ضرب سکه) پارس در آن وجود داشت

این فعال فرهنگی تصاویری نیز از حفاری های متعدد در شهر باستانی دارابگردد را نیز منتشر کرده است

چگونه است مامورانی که کوچکترین حرکت ها را زیر نظر دارند در این نوع موارد رویشان را برمی گردانند؟! پاسخ این پرسش سال هاست که روشن است: همدستی حکومتی ها با حفاران و قاچاقچیان و تاراج اموال تاریخی و فرهنگی که متعلق مردمان ایران است.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

مهدی مهدوی آزاد درباره بیانیه موسوی و حمایت ۳۰۰ تن از او می گوید

Read Next

جهاد جانوری ـ ابراهیم هرندی