کتاب منظومه ناپیوند واله،گی ـ از الاهه رهرونیا، با نقاشی های حبیب مُرادی

«منظومه ی ناپیوند ِ واله، گی» از الهه رهرو نیا ـ حبیب مُرادی

یادداشت ناشر

«منظومه ناپیوند واله،گی» شامل هفت شعرداستان نوشته الهه رهرونیا و هفت تابلو از حبیب مرادی است. ترکیبی تازه،  پر از حرف‌های ناگفته از نسلی خاموش. منظومه‌ای تصویری  از دو هنرمند متولد ۱۳۵۶ شمسی که هر کدام با نوآوری‌های خاص خویش در آفرینش، درهای ناگشوده‌ای را رو به مخاطبین خود می‌گشایند. الهه رهرونیا که در سالهای پایانی دهه هفتاد فعالیت جدی خود را در عرصه‌های مختلف نویسندگی، شعر، نقد، بازیگری و کارگردانی آغاز کرد، اکنون پس از بیست سال تلاش پیوسته، سه کتاب منتشر شده و سلسله نقدهایی را پیش از مهاجرت از ایران، و ده کتاب منتشر نشده، چهار پرفورمنس رقص‌تاتر و یک فیلم نیمه بلند را پس از مهاجرت در کارنامه خود دارد.  منظومه ناپیوند واله،گی اولین کتاب رهرونیا است که در تبعید منتشر میشود. حبیب مرادی نیز نگارگر جریان‌ساز و نوآوری است که نقاشی و نگارگری را از نیمه دهه هفتاد شمسی آغاز و کارنامه پربار خود را با ده نمایشگاه انفرادی، هفده نمایشگاه گروهی، داوری چند جشنواره داخلی و جوایز متعدد در حوزه نگارگری به تثبیت رسانده است.

رهرونیا در منظومه ناپیوند واله،گی، و چند منظومه دیگر که در امتداد این کتاب نوشت دست به تجربه‌ای نو در عرصه ادبیات پارسی زده است. او روایت‌هایی را با بافتار شعر آفریده است. روایت‌هایی فراواقع‌گرایانه  که با منطق داستان اما بافتاری شاعرانه، با محوریت استعاره و موسیقی درونی واژه‌ها، به دو شکل دیداری و شنیداری قابل ارائه گشته‌اند. و رهرونیا این کار را نه در یک کتاب بلکه در هفت کتاب که چهار تای آنها را شعرداستان، و سه تای دیگر را شعر بلند روایی می‌نامد اجرا کرده است. او در این هفت اثر تلاش کرده است که  برداشتن مرز میان شعر و داستان را به زیبایی اجرا کند. او حتی در رمان« مرافعه آقای عنکبوت زاده» از این هم فراتر رفته و شعر را به متن رمانی دویست صفحه ای میکشاند. «منظومه ناپیوند واله،گی» دربرگیرنده هفت شعرداستان عاشقانه است. شعرداستان‌هایی که با محوریت پیرنگ عشق، سرشار از ارجاعات تاریخی، فرهنگی و اجتماعی‌اند.  شعرداستان های رهرونیا آینه‌ سانسور نشده جامعه‌‌ای هستند که سالها در پس پرده تابوهای شرع و عرف و سانسور پنهان شده، و ناگاه نویسنده در صادقانه ترین و ‌بی‌پرده ترین و استادانه‌ترین فرم ادبی،  به ابعاد پنهان و ریز اجتماعی، روانی و عاطفی شخصیت های متن،  آنهم با نگاهی زنانه می‌پردازد.

نقاشی های حبیب مرادی که آنها هم در نوع خود راه تازه‌ای را در عرصه مینیاتور پیموده‌اند، انتخاب بسیار شایسته‌ای برای به تصویر کشیدن این متن‌های تصویری هستند که با همفکری نویسنده و نقاش این اثر متفاوت را مزین کردند. تصاویری که جهان ذهن نویسنده را به جهان ذهن نقاش پیوند زده و اینبار بجای واژه با رنگ و فرم بازآفرینی می‌کنند.

 هادی خوجینیان ـ نشر مهری

*****

برای تهیه این کتاب:

elaherahroniya@gmail.com

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

آوای تبعید شماره 19 منتشر شد

Read Next

شیعه شدن کاشف الکل و نشاندن او کنار امامزاده ای نامعلوم ـ شکوه میرزادگی