کشف محوطه ای تاریخی و آغاز عملیات توسعه یک امامزاده بی هویت در کنار آن

 

فصل دوم کاوش در محوطه ی «معصوم‌زاده» بجنورد در خراسان ‌شمالی آغاز شد.

براساس یافته‌های فصل نخست کاوش، به نظر می‌رسد که این منطقه شاهد استقرار شهری با رونق زیاد بویژه در سده‌ دهم میلادی بوده است و تنوع و تراکم انواع یافته‌های سفالی و غیرسفالی که در فضاهای صنعتی و زیستی یافت شده نیز خود نشان دیگری از رونق این استقرار شهری در دوره سلجوقی است.

سلجوقیان از دودمانی ترک و با مذهبی سنی بودند که در آنزمان بر ایران حکومت می کردند.

مسئولین حکومت اسلامی بلافاصله پس از آگاهی از یافته های تاریخی باستانشناسان در این منطقه، طرح توسعه امامزاده ای به نام «سید عباس» را تهیه و به اجرا گذاشتند. و به نقل از رسانه های داخلی « آئین کلنگ زنی مجموعه گردشگری مذهبی تاریخی محوطه معصوم زاده و حرم امامزاده سید عباس را برگزار و عملیات اجرایی این پروژه عظیم با حضور مسئولان به طور رسمی برگزار شد»(1)

درباره این امامزاده در سایت رسمی و دولتی امامزاده ها می خوانید: «بر روى لوح قبر چنين نوشته شده: «هذه مرقدمرحمت غفران‌پناه سلطان سيدعباس بن موسى‌الکاظم (علیه السلام) فى ثلاث مائه». عبارت نارسا وتاريخ مغلوطى است ولى درهرحال اين امامزاده را برادرامام رضا (علیه السلام) مى‌‌دانند و در محل به نام «معصوم‌زاده» معروف است»(2)

مراسم کلنگ زنی توسعه  امامزاده سیدعباس

http://www.emamzadegan.ir/emamzadehbank/show-23721.aspx

بنیاد میراث پاسارگاد

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

مجموعه ای کم نظیر و ارشمند از آثار دوره اشکانی در کیاسر ساری کشف شد

Read Next

در پی انتشار خبر طرح ربودن مسیح علی نژاد، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران با انتشار متنی، همبستگی خود را با این روزنامه نگار برجسته ی ایرانی اعلام کرد