کشف کارگاه های ساخت سفال از دوران ساسانیان

 

در نخستین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی منطقه لار استان فارس و دومین فصل از مطالعات باستان‌شناسی محوطه «قلعه اژدهاپیکر» ابزار مرتبط با  کارگاه های ساخت سفال دوران ساسانی کشف شد.

محوطه قلعه اژدهاپیکر به وسعت ۲۰ هکتار در شمال غربی شهر لار و در محدوده بافت قدیم این شهر، بر بلندای تپه­‌ای طبیعی قرار گرفته است.

به گفته ی علیرضا ابوالاحرار سرپرست هیأت باستان‌شناسی در این منطقه: نخستین فصل مطالعات باستان‌شناسی قلعه اژدهاپیکر، پیشینه استقرار در این محوطه را دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی معرفی می­‌کند که تا اواخر دوره قاجار سکونت در آن ادامه داشته است.

البته با توجه به گزارش خبرگزاری های دولتی به نظر می آید که تلاش بر این است که «محوطه تاریخی اسلامی قلعه اژدهاپیکر لار با هدف شناسایی پیشینه استقراری، شیوه معماری و مطالعه جایگاه اقتصادی و صنعتی، مورد کاوش قرار گیرد.»

باید توجه داشت،  از آنجایی که در دوران حکومت اسلامی خبرنگاران اجازه ورود به مناطق باستانی و در جریان قرار گرفتن حفاری ها و کشفیات را ندارند، و در عین حال باستانشنان اجازه گفتگو با خبرنگاران را ندارند واقعیات این نوع کشفیات برای مردمان ایران که مالکان واقعی میراث های فرهنگی و تاریخی ایران هستند روشن نمی شود.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

کشف دیوار شگفت انگیز چهل متر در ده متری دروازه پارسه تخت جمشید

Read Next

آیا نام های کوروش، فریدون و ثرَاِتَئونَ مترادف هستند؟ -جواد مفرد کهلان