کشف یک لوح استثنایی حسابداری در شهر سوخته ـ استان سیستان و بلوچستان

 

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری باستان‌شناسان پس از ۵۰ سال کاوش‌ در شهر سوخته، برای نخستین‌بار موفق به کشف یک لوح حسابداری مربوط به دوران آغاز ایلامی شدند. منصور سیدسجادی ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی شهر سوخته ـ درباره این کشف مهم، گفت:  کشف این‌گونه لوح‌ها در مناطق غربی ایران امری عادی است، اما نکته اینجا ‌است که در شرقی‌ترین نقطه ایران و «دشت لوت»، باستان‌شناسان تا کنون به چنین کشف “منحصر به‌فردی” دست نیافته بودند.

به گفته ایشان، حسین مرادری باستانشناس و معاون هیئت باستانشناسی این لوح را در عمق چهار متری اتاق شماره 27 منطقه مسکونی محوطه شهر سوخته یافته است.

به گفته این باستان‌شناس مهمترین نکته در ساختار این لوح اثر مُهر استوانه‌ای ارسال‌کننده روی آن دانست و گفت براساس ساختار این مُهر، کاملا روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری ده‌گانی استفاده می‌کردند، برخلاف سومری‌ها که سیستم حسابداری آن‌ها بر اساس نظام شصت‌گانی بوده است.

شهر سوخته با پنج‌هزار سال پیشینه تاریخی و تمدنی، از مهم‌ترین مناطق شهرنشینی باستانی در فلات ایران است که در حدود ۶۰ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و سال ۱۳۹۳ به‌عنوان سایت فرهنگی در یونسکو ثبت جهانی شد.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

راز آن سه مغ! (به بهانهٔ سال نوی مسیحی) ـ آرمین لنگرودی

Read Next

جاده سازی و معدن کاوی در میان میراث جهانی کویر لوت