کفار عزه، جایی که پیکارجویان حماس خانواده‌ها را در خانه‌شان کشتند

برگرفته از سایت بی بی سی فارسی*

  • جرمی بوئن
  • خبرنگار بی‌بی‌سی در جنوب اسرائیل
سربازان اسرائیل در کفار عزه

منبع تصویر،REUTERS

هشدار: این مقاله شامل جزییاتی است که ممکن است برای بعضی از خوانندگان آزاردهنده باشد.

کیبوتص کفار عزه نمونه کاملی است از حوادث چند روز اول جنگ که چشم‌اندازی از آنچه که ممکن است در آینده رخ بدهد به ما می‌دهد.

تا سه‌شنبه صبح، درگیری هنوز در این کیبوتص که یکی از جوامع اسرائیلی در نوار مرزی غزه است ادامه داشت. به این دلیل است که آن‌ها تازه اکنون مشغول جمع‌اوری جنازه‌های ساکنان اسرائیلی شده‌اند که در هنگام عبور حماس از مرز سیمی غزه در اوایل صبح شنبه کشته شدند.

سربازانی که بیشتر روز در ویرانه‌ها مشغول جمع‌آوری جنازه‌های افراد غیرنظامی بودند می‌گویند که کشتاری رخ داده است. به نظر می‌رسد که بیشتر کشتارها در ساعات اولیه حمله در روز شنبه رخ داده است.

داویدی بن زایون، معاون فرمانده واحد ۷۱، یک تیم مجرب از چتربازان نوک حمله، می‌گوید که ارتش اسرائیل که غافلگیر شده بود و ۱۲ ساعت طول کشید تا به این کیبوتص برسد.

«خدا را شکر که جان بسیاری از والدین و کودکان را نجات دادیم. متأسفانه عده‌ای با کوکتل مولوتوف سوخته بودند. اینها بسیار خشن‌اند، مثل حیوانات.»

آقای بن زایون می‌گوید که افراد مسلح حماس که خانواده‌ها از جمله کودکان را کشتند «مثل یک ماشین جهادی بودند که همه را می‌کشتند، افراد بدون سلاح، بدون هیچ چیزی، فقط شهروندان عادی را که می‌خواستند صبحانه‌شان را بخورند و همین.»

او می‌گوید بعضی از قربانیان سرشان قطع شده بود.

نقشه اسرائیل
بعضی از خانه‌ها در این کیبوتص کاملاً نابود شده‌اند

منبع تصویر،OREN ROSENFELD

توضیح تصویر،بعضی از خانه‌ها در این کیبوتص کاملاً نابود شده‌اند

«آنها را کشته بودند و سر عده‌ای را از بدن‌شان جداکرده بودند، دیدنش خیلی وحشتناک است … و باید یادمان باشد که دشمن کیست و مأموریت ما چیست، و آن برای اجرای عدالت در جایی است که طرف حقی وجود دارد و تمام جهان باید پشت سر ما باشد.»

افسر دیگری به یک کیسه‌خواب بنفش‌رنگ خون‌آلود اشاره کرد. یک انگشت شست پای متورم از آن بیرون زده بود. او می‌گوید که زن زیر این کیسه خواب کشته شده است و در باغچه جلوی خانه‌اش سرش را از بدنش جدا کرده بودند. من از این افسر نخواستم که کیسه‌خواب را جابجا کند تا خودم جنازه را ببینم. چند قدم آن سوتر جنازه‌ سیاه‌شده و متورم یک فرد مسلح حماس دیده می‌شد.

کیبوتص کفار به شواهد زیادی از جنایات جنگی که سربازان حماس مرتکب آنها شده‌اند می‌افزاید. افراد این جامعه هم مثل همسایگان اسرائیلی‌شان غافلگیر شده بودند.

اولین خط دفاعی این منطقه نگهبانی کیبوتص بود که ساکنانی دارای تجربه نظامی بودند که در محوطه به گشت‌زنی می‌پرداختند. این افراد در نبرد با مهاجمان کشته شدند.

جنازه‌های این افراد امروز صبح از جایی که در مرکز کیبوتص واقع بودند منتقل شدند و مثل بقیه اسرائیلی‌های کشته‌شده در پلاستیک سیاه پیچیده شده و روی برانکارد به یک محوطه پارکینگ برده شدند و در صفی قرار گرفتند تا سراغ‌شان بیایند.

ساکنان این جامعه مرزی اسرائیلی پس از اینکه حماس کنترل غزه را در سال ۲۰۰۷ به دست گرفت انتظار حملات راکتی مرتب را داشتند. آنها این خطر را به عنوان هزینه زندگی در حومه در یک جامعه کوچک پذیرفته بودند که هنوز نشانه‌های روحیه پیشروانه شهرک‌های اولیه صهیونیستی را در خود داشت.

یک سرباز اسرائیلی به بی‌بی‌سی گفت که بعضی از کشته‌شدگان سرشان قطع شده است

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،یک سرباز اسرائیلی به بی‌بی‌سی گفت که بعضی از کشته‌شدگان سرشان قطع شده است

ساکنان کفار عزه و سایر جوامع اسرائیلی کنار مرز سیمی غزه، به رغم وجود تهدید راکت‌های حماس، از کیفیت زندگی خوبی برخوردار بودند. در این خانه‌ها، چمن‌زارها و فضاهای باز کیبوتص، همیشه یک پناهگاه بتنی در نزدیکی وجود داشت.

همه خانه‌ها اتاق‌های امن مجهز داشتند. همه خانه‌ها تراس‌هایی در بیرون داشتند با اجاق کباب‌پزیَ و تاب‌هایی برای کودکان و هوای تازه.

ولی هیچ‌کس – نه اینجا در کفار عزه و نه هیچ جای دیگری در اسرائیل – تصور هم نمی‌کرد که حماس بتواند در خط دفاعی اسراییل رخنه کند و این همه آدم را بکشد.

وحشت و خشم اسرائیلی‌ها با ناباوری در هم آمیخته است که حکومت و نیروهای نظامی در وظیفه اساسی‌شان برای حفاظت از شهروندان شکست خورده‌اند.

سربازان اسرائیلی همچنان در اطراف این شهرک نگهبانی می‌دهند
توضیح تصویر،سربازان اسرائیلی همچنان در اطراف این شهرک نگهبانی می‌دهند

جنازه‌های سربازان بی‌جان حماس که این همه آدم را کشته بودند بدون هیچ پوششی روی زمینی که در آن کشته شده بودند در میان بوته‌ها، چاله‌ها و چمن‌زارهای بزرگ کیبوتص زیر آفتاب رها شده‌اند تا بپوسند.

کنار جنازه‌ها موتور سیکلت‌هایی دیده می‌شوند که پس از عبور از مرز سیمی سوار بر آنها به کیبوتص حمله‌ور شده بودند. بازمانده‌های یک پاراگلایدر هم آنجاست که برای پرواز بالای خط دفاعی اسرایئل استفاده شده بود و از راه کنار زده شده و روی بستری از گل‌ها افتاده بود.

سربازهای اسرائیلی می‌گویند که وقتی از راه رسیدند جنگجویان حماس همه جا بودند

منبع تصویر،OREN ROSENFELD

توضیح تصویر،سربازهای اسرائیلی می‌گویند که وقتی از راه رسیدند جنگجویان حماس همه جا بودند

تجربه مشترک دیگر سایر شهرک‌‌نشین‌های مرزی این بود که اسرائیلی‌ها برای بازپس‌گیری کفار عزه نبرد سختی داشتند.

امروز صبح که به ورودی کیبوتص نزدیک می‌شدیم، صدها سرباز جنگنده اسرائیلی هنوز در محیط مستقر بودند. صدای گفت‌وگوهای بی‌سیمی‌شان را می‌توانستیم بشنویم.

فرماندهی دستور آتش گشودن به روی ساختمانی در طرف غزه را می‌داد. تقریباً بلافاصله رگباری از گلوله مسلسل‌ها به آن سوی مرز غزه آغاز شدند.

در طول مدتی که در کفار عزه بودیم، صدای مهیب حملات هوایی مرتب از غزه به بیرون طنین می‌انداخت.

اسرائیلی‌ها پس از کشته شده این همه از هم‌وطنان‌شان در روز شنبه گرفتار جراحت و آسیبی جمعی شده اند.

اما در غزه، صدها فرد غیرنظامی نیز کشته می‌شوند. قانون بشردوستانه بین‌المللی به روشنی می‌گوید که همه جنگجویان باید از جان افراد غیرنظامی محافظت کنند.

روشن است که کشتن صدها غیرنظامی به دست حمله‌کنندگان حماس نقض فاحش قوانین جنگ است. اسرائیلی‌ها هیچ مقایسه‌‌ای را میان شیوه‌ای که حماس غیرنظامیان را می‌کشد و شیوه‌ای که غیرنظامیان فلسطینی در حملات هوایی‌شان جان می‌بازند قبول ندارد.

سرلشکر ایتای وروف که هنگام هدایت نبرد برای بازپس‌گیری این کیبوتص قرار بود بازنشسته شود، اصرار دارد که اسرائیل به همه تکالیف‌اش بر اساس قوانین جنگ احترام می‌گذارد.

«مطمئنم که ما برای ارزش‌ها و فرهنگ‌مان می‌جنگیم … ما بسیار خشن خواهیم بود و بسیار قدرتمند ولی ارزش‌های اخلاقی‌مان را حفظ خواهیم کرد. ما اسرائیلی هستیم، ما یهودی هستیم.»

او قویاً منکر این بود که تکالیف‌شان در ذیل قوانین جنگ را به تعلیق درآورده‌اند. اما شکی نیست که با جان باختن افراد فلسطینی غیرنظامی بیشتر، اسرائیل با انتقادهای شدیدتری روبرو خواهد شد.

این بخشی از چشم‌اندازی است که کفر عزه خواهد داشت. رویکرد سربازی که با او صحبت کردم و نمی‌خواست نام‌اش را بگوید هم این بود. مثل بسیاری از اسرائیلی‌های دیگر، تجربه چند روز اول این جنگ و چیزهایی که دیده بود، عزم او را برای مبارزه جزم‌تر کرده بود.

او می‌گوید که وقتی از راه رسیدند «همه چیز آشفته بود و تروریست‌ها همه جا بودند.»

می‌پرسم نبرد چقدر سخت بود؟

پیش از این به عنوان سرباز هرگز چنین چیزی را تجربه کرده بودید؟

«نمی‌دانم. من کاری را که به من دستور بدهند می‌کنم. امیدوارم بتوانیم برویم داخل.»

داخل غزه؟ اینکه خیلی نبرد سختی خواهد بود.

«بله. ما آماده‌ایم.»

بیشتر سربازها از واحدهای ذخیره بودند. به طور تاریخی، خدمت نظامی عنصری حیاتی از ملت‌سازی به شمار می‌رود و کشوری را که می‌تواند بسیار آسیب‌پذیر باشد متحد می‌کند.

داویدی بن زایون افسری که فرماندهی موج اول نبرد بازپس‌گیری این کیبوتص را بر عهده داشت و شاهد کشتار حماس بود، قبول دارد که میان اسرائیلی‌ها شکاف‌های سیاسی عمیقی وجود دارد ولی اصرار دارد که حالا که همه مورد حمله واقع شده‌اند، متحد هستند.

بوی زننده گوشت در حال تجزیه زیر آفتاب داغ پاییز مدیترانه موج می زند. سربازانی که جنازه‌ها را جمع می‌کنند در میان ویرانه‌های خانه‌ها به دقت قدم برمی‌داند و مراقب مواد منفجره عمل نکرده‌اند که ممکن است تله‌گذاری شده باشند. نارنجکی در میان گذرگاه یک باغ افتاده است.

ضمن تلاش برای جمع‌آوری اجساد، گه‌گاه اخطارهای آتش راکتی حماس باعث می‌شود پناه بگیرند.

بعد از اینکه از کفار عزه بیرون آمدیم، اخطارهای دیگری هم شنیده شدند.

https://www.bbc.com/persian/world-features-67078192*

 

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

آرامگاه خشایارشاه، شاهان هخامنشی و نقش رستم در حال فرسایش و ویرانی ست

Read Next

اثرات جنگ اسرائیل و حماس بر زندگی مردمان ایران ـ برنامه ای از منو تو