کمپین حقوق بشر ایران: حکومت ایران جامعه را به خشونت علیه اقلیت‌های جنسیتی ترغیب می‌کند

 

کمپین حقوق بشر ایران با هشدار نسبت به اینکه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران در همه اقشار جامعه با «تبعیض قانونی و اجتماعی شدید» مواجه هستند گفت در این میان مقام‌های جمهوری اسلامی با رویکرد خود جامعه و حاکمیت را به خشونت علیه این افراد ترغیب می‌کنند.

در گزارش کمپین حقوق بشر ایران آمده است: «مقام‌های حکومت ایران با نفرت افکنی علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، جامعه و حاکمیت را به خشونت علیه این افراد ترغیب می‌کنند.»

این گزارش با اشاره به اینکه مجازات روابط همجنسگرایانه در ایران اعدام و شلاق است گفت افرادی که به دلیل تفاوت‌های جنسیتی در جامعه هدف خشونت قرار می‌گیرند و آسیب می‌بینند، به دلیل ترس از مجازات به پلیس و دادگاه مراجعه نمی‌کنند.

کمپین حقوق بشر ایران با اشاره به مطالعه مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سال ۲۰۱۴ که در آن از ۱۴۲ هزار دانش‌آموز ۱۷ درصد خود را از اقلیت‌های جنسی و جنسیتی می‌شناختند خاطرنشان کرد با این وجود، این بخش از جامعه ایران ناچارند برای فرار از شلاق و اعدام، «زندگی زیرزمینی» داشته باشند.

گزارش کمپین حقوق بشر ایران به چند نمونه نفرت‌پراکنی مقام‌های جمهوری اسلامی علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی اشاره کرد، از جمله اینکه، علی لاریجانی، رییس پیشین مجلس، در سال ۲۰۱۷ همجنسگرایی را «رویکردی حیوانی و خروج از انسانیت» خواند و ابراهیم رییسی در سال ۲۰۱۴ گفت که همجنسگرایی «چیزی جز توحش» نیست.

این گزارش با استناد به آمار تهیه شده از سوی سازمان حقوق بشری اوت‌رایت اینترنشنال خاطرنشان کرد که ۷۷ درصد از اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران قربانی خشونت بوده‌اند که در این میان ۶۲ درصد از سوی اعضای نزدیک خانواده و ۵۲ درصد در مکان‌های عمومی هدف خشونت قرار گرفته‌اند.

کمپین حقوق بشر ایران گفت آزار اقلیت‌های جنسی و جنسیتی ایران و نفرت‌پراکنی علیه آنها از سوی دولت، قوه قضائیه و نهادهای اجتماعی، مدارس و خانواده‌ها ادامه دارد و «هیچکس در برابر این نقض جدی حقوق اولیه انسان‌ها پاسخگو نیست.»

این گزارش هشدار داد در ایران برای تغییر هویت جنسی و جنسیتی افراد روش های خطرناکی همچون شوک‌درمانی، تجویز روان‌گردان، عقیم‌سازی و تبدیل‌درمانی همچنان رایج است، افراد ترنس نیز بدون عمل جراحی تطبیق جنسیت، اجازه تغییر مدارک قانونی خود را ندارند.

 

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

هک کردن دوربین های زندان اوین، و قوانین بین المللی در ارتباط با حقوق زندانیان ـ دکتر نیره انصاری

Read Next

دکتر فرد هرینگتون، از کوشندگان محیط زیست ایران درگذشت