کنار گذاشتن نیمی از کره زمین برای حفاظت از طبیعت-ادوارد ویلسون

ادوارد ویلسون دانشمند طبیعت شناس در گفتگویی با خبرگزاری رویترز گفته  است که برای حفظ طبیعت لازم است که نیمی از کره زمین کنار گذاشته شود.

ادوارد او. ویلسون، طبیعت‌شناس ۹۲ ساله که به «داروین قرن بیست و یکم» شهرت دارد، معتقد است نوع بشر برای نجات کره زمین انگیزه ندارد؛ حتی با این که برخی از بزرگترین تولیدکننده‌های آلاینده‌های جهان آهسته در مسیر کاهش انتشار کربن و پیشگیری از گرمایش زمین گام برمی‌دارند.

او جلوگیری از تغییرات فاجعه بار اقلیمی، که در کانون مذاکرات این هفته آب و هوایی سازمان ملل متحد در اسکاتلند خواهد بود، و همچنین نجات تنوع زیستی را دو اقدامی می‌داند که باید همزمان اتفاق بیافتند.

ویلسون همچنین گفت:  این روشن‌ترین هدفی است که بشر تاکنون داشته است و باید با همکاری و هماهنگی برای انجام آن قدم برداشت.

به گزارش رویترز، امروزه گونه های جانوری و گیاهی با سرعتی در حال انقراض هستند که در ۱۰ میلیون سال گذشته دیده نشده و حدود یک میلیون گونه در حال حاضر در آستانه انقراض قرار دارند.

سازمان ملل متحد برای محدود کردن چنین رخدادی از کشورها خواسته است تا سال ۲۰۳۰ به تحت محافظت قرار دادن ۳۰ درصد از آب و زمین خود متعهد شوند که این حدودا دو برابر میزانی است که در حال حاضر تحت نوعی حفاظت است.

بخشی از هدف موسوم به « ۳۰ در ۳۰» از پروژه «کنار گذاشتن نیمه زمین» ویلسون الهام گرفته شده است.

او این ایده را در سال ۲۰۱۶ مطرح کرد و خواستار حفاظت از نیمی از زمین و آب‌های سیاره زمین شد تا اکوسیستم‌های متنوع برای معکوس کردن روند انقراض موجودات حفظ شود.

ادوارد ویلسون معتقد است طبیعت انسان به اندازه کافی تغییر نکرده و شدیدترین تمایل بشر، نادیده گرفتن جان دیگر موجودات است.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

دوربین هایی برای کنترل «هنجارشکنی» در محوطه های گردشگری کرمان

Read Next

بزرگداشت استاد ثبوتی و نگرانی او برای دانشگاهیان جوان ایران