گزارش سازمان حقوق بشری «آرتیکل 19» در مورد وضعیت نقض حقوق بشر در ایران

امروز سه‌شنبه، 26 آوریل 2022، سازمان حقوق بشری «آرتیکل19» گزارشی 36 صفحه‌ای در مورد وضعیت نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

این گزارش که زیر عنوان «فریب، انکارها، تعلل‌ها: [حکومت] ایران چگونه افکار عمومی را از دسترسی به اطلاعات محروم می‌کند.» بود می نویسد: مقام‌های ایرانی «حق اعتراض و تجمع مردم را به‌صورت نظام‌مند نقض می‌کنند»، در توجیه تخلف‌های نهادهای دولتی دست به «دروغ و فریب» می‌زنند و افرادی که در پی شفافیت و پاسخگو کردن حکومت هستند را از دسترسی به اطلاعات محروم می‌کنند.

«آرتیکل19» یک سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر است که در سال 1987 و به هدف دفاع از آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات تاسیس شد. این سازمان در سال‌های اخیر گزارش‌های مختلفی در مورد وضعیت نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرده است. آخرین گزارش‌های «آرتیکل19» درباره ایران به سال‌های 2020 و 2021 برمی‌گردد که مواردی چون کشتار معترض‌های آبان ماه 1398، قبول نکردن مسئولیت کشتارهای آبان 98 و ایجاد اختلال در اینترنت سراسری، در کانون انتقادهای این سازمان به جمهوری اسلامی قرار داشت.

این سازمان حقوق بشری در گزارش اخیرش تایید می‌کند که جمهوری اسلامی ایران، بر خلاف قوانین بین‌المللی، مردم را مجبور می‌کند تا به منظور برپایی هر تجمعی از نهادهای دولتی مجوز بگیرند در عین‌حال که امکان اخذ مجوز را برای آن‌ها فراهم نمی‌کند. این گزارش همچنین تاکید دارد که نهادهای دولتی در ایران به‌شکلی نظام‌مند از صدور مجوز برای تجمع‌هایی که مطابق با سیاست‌ها و ایدئولوژی حکومت نباشد، اجتناب می‌کنند. نویسندگان آخرین گزارش «آرتیکل۱۹» درباره ایران مدعی‌اند که جمهوری اسلامی داده‌های مربوط به تجمعات و اعتراض‌ها را، به بهانه کذب سری بودن این دست اطلاعات، در اختیار افکار عمومی قرار نمی‌دهد.

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

دکتر اسلامی ندوشن زندگی را وداع گفت

Read Next

تراژدی تقابل دو سینماگر درباره نخستین زن کارگردان ایران ـ سخنرانی دکتر بهمن مقصودلو، در کتابخانه مطالعات ایرانی لندن