یادمان نرود زنان قهرمان خودمان را هم بزرگ داریم ـ طاهره بارئی

سارا خادم، دختر شطرنج ایران

آنقدر به داشتن نوابغ و نخبه های علمی فرهنگی در ملتمان عادت کرده ایم که دیگر برای سارا خادم الشریعه ها آنچنان که باید ذوق نمی کنیم و یادمان میرود بزرگشان بداریم.

ته دلمان پذیرفته ایم و میدانیم که از خاکی که غبار و ذرات زرتشت و خیام و ابوریحان و کوروش و فردوسی و ….در آن پراکنده شده، باز زادن و باز ساخته شدن نوابغ امری طبیعی ست.

سارا خادم الشریعه مثل مریم میرزاخانی که میخواسته نویسنده بشود ولی بطور اتفاقی به ریاضیات علاقمند میشود، قصد ورود به حیطه دشوار شطرنج را که ذهنی بشیار پیچیده می طلبد، نداشته است. می خواسته ورزشکار بشود و در کودکی رشته های مختلف ورزشی را دنبال کرده و به تنیس و بسکتبال علاقه داشته ولی زمانی که متوجه شد یکی از دوستانش به کلاس شطرنج می رود از خانواده خواست او را هم به کلاس شطرنح بفرستند. و از هشت سالگی به شطرنج علاقمند شد و باقی رشته های ورزشی را کنار گذاشت.

در سال دوم دبیرستان با استاد هرند آشنا شد و این استاد بزرگ و پیروزی های خانم تور کاشیان درادامه دادن این رشته به سارا انگیزه داد. سارا خادم الشریعه در مسابقات «رپید» و «بلیتس» جهان 1 مدال طلا و 2 مدال نقره بدست آورد و توانست به جایزه 69 هزار دلاری برسد ولی به گفته خودش بیشتر مبلغ جایزه را باید صرف مربی خارجی و هزینه همراهی او برای سفر می کرد..

سارا خادم الشریعه در مقابل 6 قهرمان جهان بازی کرده و موفق به شکست آن ها شده از جمله : الکساندرا کاستینوک، موزیچوک و جوونجو.

او به سبک بازی یودیت پلوگار مجارستانی علاقمند است و میخواهد مانند او به مهارتی بالا در شطرنج برسد. او آرزو دارد که قهرمان زنان جهان و جزو 10 شطرنج باز برتر جهان شود.

سارا اولین زن ایرانی است که در سن 18 سالگی در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان توانست عنوان استاد بین المللی شطرنج را به دست آورده و موفق به کسب درجه استاد بزرگ زنان شود.

مدالهایش در زمینه قهرمانی شطرنج بیشتر و قوی تر از مدال فیلدز است.

عناوین ورزشی :

2008 – استاد فیده زنان

2011 – استاد بین المللی زنان

2013 – استاد بزرگ زنان

2015 – استاد بین المللی

رده بندی فیده 2020 – 2494

بهترین ریتنگ 2020  – 2494

رنکینگ 2020 – 831

اخیرا عکسهائی از او در مجله اسپانیائی منتشر شد که در آنها، سارای ما لباسهائی با کئد های فرهنگی پوشش اسپانیائی به تن داشت.

انتخابهای سارا در پهنه شطرنج سیاست بین المللی هر چه باشد، او همیشه دختر ایران خواهد بود و ما همیشه به او افتخار کرده و نازش را کشیدن، شیوه ما خواهد بود. متاسفیم بخاطر خروار ها مشکلات که بر دامانمان فرود آمده نتوانسته ایم آنطور که شایسته او و متناسب با اراده قلبی ماست، از او یاد کنیم و غربی ها در معرفی او بر ما پیش گرفته اند.

 

بنیاد میراث پاسارگاد

Read Previous

پوریا زراعتی در گفتگویی استثنایی با نخست وزیر اسرائیل: وقتی از کوروش می گوییم، از رهبر بزرگ یک تمدن بزرگ حرف می زنیم

Read Next

مطابقت اهریمن و اهورا مزدا با اِرّا و مردوک ـ جواد مفرد کهلان